Wie smileys gebruikt in zijn werkgerelateerde berichten, komt niet professioneel over. Dat besluiten onderzoekers van de Israëlische Ben-Gurion Universiteit. "In tegenstelling tot wie echt glimlacht, komt iemand die een smiley gebruikt niet competenter over", legt onderzoekster Ella Glikson uit.
Volgens Jobat vrolijken smileys steeds vaker e-mails en berichten op. Dat gebeurt niet alleen via sociale media, maar ook in werkgerelateerde communicatie. Maar dat komt dus niet altijd goed over.
De onderzoekers voerden experimenten uit met 549 participanten uit 29 verschillende landen. De deelnemers moesten onder meer een werkgerelateerde e-mail lezen en op basis daarvan de competenties en persoonlijkheid van de persoon evalueren. Sommige e-mails bevatten smileys, andere niet.
Een smiley in een professionele context bleek geen invloed te hebben op hoe de persoonlijkheid van iemand wordt geëvalueerd, wel op de evaluatie van de competenties. Wie smileys gebruikt, komt minder competent over.
Die bevindingen staan in contrast met het effect van een echte glimlach. Wie glimlacht, komt sympathiek over en wordt meer competent bevonden.