STICHTSE VECHT - Er is geen inwoner in de gemeente Stichtse Vecht die opmerkzamer is dan Guus Barnstijn. De 77-jarige Breukelenaar valt van alles op in de openbare ruimte. "De erbarmelijke toestand van de wegen, vandalisme, ontbrekende verkeersborden. Ik besef dat de gemeente dat niet allemaal ziet, nou daar hebben ze dan een burger voor die dat meldt."
Als we een ochtendje met meneer Barnstijn meerijden in het buitengebied van de gemeente constateren we inderdaad dat er van alles mis is. We zijn nog geen vijf minuten onderweg of we treffen bij recreatieterrein De Aa een berg gedumpt afval aan. Barnstijn: "Ongelooflijk, het lijkt wel een garage die ze hier hebben neergelegd." Even verderop is het wéér raak: een enorme berg sloopafval is daar illegaal neergelegd. "Niet te geloven."
Barnstijn laat ons nog meer zien. "Kijk hier op deze weg, die is wat smaller geworden door alle gaten die er in zijn gekomen. Je moet er toch niet aan denken dat er een motorrijder in één van die gaten komt en over de kop gaat." Even later wijst hij ons op een verkeersbord. "Er ontbreekt hier een breedtebeperking voor vrachtwagens. Heb ik trouwens al heel lang geleden gemeld."
Door de jaren heen deed Barnstijn nogal wat meldingen bij de gemeente Stichtse Vecht. Ruim 500 keer meldde hij iets, in een tijdsbestek van drie jaar. Hij gebruikte daarvoor 'Fixi'. Dat is een systeem dat de gemeente gebruikt om meldingen aan de openbare ruimte online te doen.
"We hebben twee jaar geleden gekozen voor dit systeem omdat je ook op een kaart kunt zien waar de meldingen worden gedaan", zegt een woordvoerder van de gemeente Stichtse Vecht.
"In 2019 kregen we iets meer dan 12.000 meldingen binnen via Fixi. Die gaan van een stoeptegel, tot een dode rat, tot achterstallig onderhoud van het groen. Hoe meer mensen meekijken en meldingen doen, hoe beter we de openbare ruimte op orde kunnen houden. Dus we zijn heel blij met al die mensen die actief meedoen. Niet alle meldingen zijn voor ons bestemd. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat we de melding doorsturen naar een waterschap of provincie bijvoorbeeld."
Barnstijn weet inmiddels bij welke instanties hij moet zijn. Hij doet z'n meldingen niet alleen bij de gemeente, ook het Rijk, de provincie en het recreatieschap worden regelmatig ingeseind als er weer eens iets mis is.
"Het was wel even zoeken: hoe gaan we met deze meneer om", vertelt Alex van der Heiden van Recreatie Midden-Nederland. "We kregen veel mailtjes binnen en we wisten niet wat de bedoelingen van deze meneer waren. Het leek een beetje op gezeur. We hebben een goed gesprek gehad en nu zijn we er eigenlijk wel blij mee. We kunnen niet elke dag in het veld zijn en met de meldingen van meneer Barnstijn blijven we tóch op de hoogte en zijn we snel ter plaatse."
Inmiddels staat Barnstijn op goede voet met het recreatieschap. Over de gemeente Stichtse Vecht is hij minder te spreken. Veel meldingen worden volgens hem helemaal niet opgepakt of er wordt niet op gereageerd.
"Als je op een gegeven moment té veel dingen ziet die de gemeente niet ziet of niet wíl zien dan word je ineens een lastpost en willen ze geen contact meer met je. Ze hebben liever dat de zaak verloedert dan dat je het aankaart. Achterstallig onderhoud is blijkbaar hét modewoord tegenwoordig."
De gemeente zegt dat er met alle meldingen daadwerkelijk iets gedaan wordt. "En als we iets moeten aanpassen dan doen we dat ook. We koppelen het ook altijd terug naar degene die de melding doet. En dat kan dus ook zijn: wij zijn er niet van. We reageren in ieder geval altijd."
De gemeente heeft er inmiddels voor gezorgd dat meneer Barnstijn direct met één van de ambtenaren kan communiceren. Is het misschien niet gewoon een idee om meneer Barnstijn een baan aan te bieden bij de gemeente? Dat lijkt de oplettende senior geen goed idee. "Dan gaat het behoorlijk rammelen in Maarssen. Er is geen ambtenaar die me kan bijbenen."