Honderden leaserijders moeten acuut auto inleveren
Een onaangename verrassing voor sommige leaserijders: zij moeten halsoverkop hun auto inleveren. Mobiliteitsbedrijf Car Driver Deals (CDD) uit Maasbracht zou in financiële problemen zitten, waardoor grote verhuurbedrijven die eigenaar zijn van de auto's die terughalen. Een deel van de klanten heeft echter duizenden euro's voor het gebruik van de auto vooruitbetaald. Auto's worden soms zonder medeweten van de leaserijders opgehaald, met de persoonlijke eigendommen er nog in.
De auto's die CDD aan haar leaseklanten meegeeft, zijn geleverd door verschillende grote verhuurbedrijven als Avis, Sixt, Alcredis, Autohopper, Enterprise, Multilease en Alphabet.
"Momenteel rijdt u in een auto, die u ter beschikking is gesteld door Car Driver Deals. Alcredis Finance is echter de eigenaar van de auto. Aangezien Car Driver Deals haar contractuele (betalings-) verplichtingen aan ons niet nakomt, zult u uw auto moeten inleveren", staat in een mail die aan een zzp'er is gestuurd en waar RTL Z inzage in heeft gehad.
De ondernemer heeft inmiddels een inleverafspraak gemaakt voor komende week. "Maar ik weet nog niet wanneer ik weer een nieuwe auto krijg", zegt zij.
Andere gedupeerden melden dat de auto gewoon door bijvoorbeeld Sixt is weggehaald, terwijl de eigendommen er nog in lagen. "Die kan ik later ophalen." Bij sommige maatschappijen zijn de auto's voorzien van track and trace, waardoor de locatie bekend is.
Car Driver Deals heeft bijna 3000 auto's van 50 bedrijven in haar wagenpark. CDC is onderdeel van Atvangarde BV. Met dat bedrijf hebben Alcredis en andere autoleveranciers alle contracten ontbonden. Onduidelijk is hoeveel auto's er nu moeten worden ingeleverd. Er zouden volgens klanten minstens honderden leaserijders gedupeerd zijn.
Car Driver Deals is net als het hoofdkantoor van het moederbedrijf telefonisch onbereikbaar. Het bedrijf reageerde niet direct op gemailde vragen van RTL Z.
Klanten die het bedrijf mailen krijgen een standaard antwoord dat ook op de website van het bedrijf is gezet. "Afgelopen dagen werden wij plotseling geconfronteerd met een subjectief mediabericht waarin bewust zonder wederhoor naar ons verwezen zou worden. Een klein aantal leveranciers heeft als reactie hierop zonder juridische grondslag en zonder voorafgaand overleg besloten auto's op te gaan halen bij onze klanten."
Het bericht gaat verder: "Graag hadden wij onze klanten vooraf geïnformeerd en vervanging geregeld. Wij begrijpen dat dit een enorme impact heeft op de betreffende klanten en betreuren dit ten zeerste."
Car Driver Deals is naar eigen zeggen momenteel druk aan het zoeken naar een oplossing voor de betrokkenen. Het aangaan van nieuwe deals is tijdelijk niet mogelijk, zo staat in de mail en op de site.
Het bedrijf is waarschijnlijk in ieder geval nog niet failliet, want er staat geen melding over CDD in het insolventieregister.
Op de Facebookpagina van het bedrijf laten verschillende klanten weten de dupe te zijn. "We slapen er allemaal niet meer van. Het gaat hier om 4 personen, we kijken continu of onze auto's er nog staan, waar we mee werken, kinderen ophalen van school. Kom met een reactie en oplossing en reageer op onze mail", zegt iemand.
"Via mail en telefonisch kunnen we geen contact krijgen. De auto is weggehaald door de verhuurder", zegt een ander.
Er is ook een speciale website voor gedupeerden en een een eigen besloten Facebookpagina opgezet, met 16.000 leden. Daar is een bericht van Jan en Geert Golsteijn, directie van Atvangarde, doorgeplaatst. Het bedrijf is in gesprek met investeerders, zo stellen Golsteijn's,
"We zijn in een vergevorderd stadium met investeerders die bereid zijn om te helpen bij het herstellen van de overeenkomst die de klant is aangegaan met Car Driver Deals. Met hun investeringen willen ze een internationaal wagenpark opbouwen en beschikbaar stellen voor de klanten van Car Driver Deals die al in een auto aan het rijden zijn maar ook voor klanten die nog een auto geleverd moeten krijgen en al een betaling hebben gedaan."
Het bedrijf vraagt klanten kalm te blijven. "U kunt ons vooral helpen door niet te panikeren en chaos te veroorzaken. Ook als een faillissement onvermijdelijk is zal de zoektocht naar oplossingen onverminderd voortgaan."
In het bericht steekt de directie de hand in eigen boezem. Ze heeft gefaald in haar beleid en de leveranciers van de auto's moeten betalen. Het bedrijf zou ook te snel gegroeid zijn.
"We hadden eerder en betere beslissingen moeten nemen. Ook hadden we eerder op de rem moeten gaan staan qua online campagnes om de sterke groei van het aantal klanten af te remmen....Verder hadden we minder aandacht moeten geven aan de omzet en meer aandacht aan de inkoop...."
Het bedrijf adviseert klanten wiens auto wordt meegenomen om op het innameformulier te zetten dat dat onder protest wordt gedaan.
Gerelateerde artikelen
Klinkt als een gevalletje van liquiditeitsproblemen, waar veel (te) snel groeiende bedrijven mee kampen.
Er zit een gat tussen geld verdienen en geld krijgen en dat moet je kunnen overbruggen. Hoe groter het bedrijf, hoe meer geld je opzij moet hebben staan.
Als ik in januari werk, stuur ik daar in februari een rekening voor en die krijg ik (meestal) in maart betaald. Maar dat betekent wel dat ik 3 maanden geld moet hebben en als je te snel groeit wordt dat bedrag te hoog. En als mensen te laat betalen, wordt het gat alleen maar groter.
Quote:
. "Maar ik weet nog niet wanneer ik weer een nieuwe auto krijg", zegt zij.
Tja, auto's "krijg" je in de regel ook niet.
Wellicht is er een kopen voor veel mensen een optie.
Dan maar iets minder luxueus, desnoods een tweedehands maar wél je eigendom.
Ik las ergens dat ze hun wagens goedkoper verhuurden aan hun klanten dan het bedrag wat ze zelf moesten afdragen aan hun leveranciers.
En bij 3000 wagens dan ga je daar al gauw de mist mee in.
@DrZiggy: Zo werkt het wel ja.Tussen werken en betaald worden zit vaak een behoorlijk gat. Gelukkig betalen mijn klanten redelijk vlot over het algemeen.
@Mamsie: Ik heb inderdaad zelf maar een auto aangeschaft. Die kan ik net zolang blijven rijden als ik wil.
Tweedehands was hij wel maar zo goed als nieuw. Een ex-demowagen met 8500 km op de teller. Dan gaat er een mooi bedrag van de aanschafprijs af.
Dus... mensen denken een auto te leasen, maar rijden in feite gewoon in een huurauto? Want het leasebedrijf bezit die dingen niet, maar huurt ze gewoon van een ander? Klinkt niet als een heel solide constructie.
Ik ben blij dat ik gewoon gespaard heb voor mijn tweedehandsje. Want dat is niet van een verhuur- of leasebedrijf, zelfs niet van de bank, maar gewoon van mij.
@venzje: Ik ben ook geen fan van lenen.
En al helemaal niet voor roerende zaken.
Mijn auto's zijn dan ook gewoon eigendom.
Mijn huis sinds vorig jaar trouwens ook
@Grouse: Ik ben ook een aantal jaren hypotheekvrij. Grootste verandering voor mij was dat ik belasting moest bijbetalen in plaats van dat ik nog wat terugkreeg.
Hier hetzelfde. Huisje al heel lang vrij van hypotheek, tweedehands maar o zo fijne auto contant betaald, niemand die ons lastig kan vallen met onverwachte financiële grappen.
En dat leeft bijzonder prettig.
vroeger zag je af en toe een auto met de tekst -meestal in de achterruit-
"die van jou is mooier,
maar die van mij is betaald"een betaalde tweedehands is nog steeds een rustig bezit
@botte bijl: Volgens mijn grootmoeder:
Wie op tijd zijn schuld betaald wordt nooit rijk maar heeft wel een rustig leven.
@Emmo:
jouw grootmoeder was een wijze vrouw....
Ik heb vooruit betalen afgeleerd. Mijn energieleverancier ging failliet. Weg voorschotten en weg overstappremie. Verhoog nooit je termijnbedragen zodat je einde van het jaar wat “terugkrijgt”. Houd het gewoon zelf. Sterker nog, beter als iemand geld van jou krijgt dan andersom .
@Linden: Yep. Veel mensen zijn blij als ze terugkrijgen (bijvoorbeeld van de belastingdienst). Maar het betekend alleen maar dat ze aanvankelijk teveel betaald hebben.
Nou zal de belastingdienst denkelijk niet zo gauw failliet gaan. Maar zo je zegt is dat met andere bedrijven niet uitgesloten.
@Emmo: klopt, belastingdienst mag je weer om andere redenen vrezen..
Ik zou rond de 300 euro terugkrijgen toen ze failliet gingen maar hoorde zelfs van mensen dat ze bewust hogere termijnbedragen af lieten schrijven etc. Van de zotte!
Wanneer ik nu overstap, bel ik altijd om het bedrag zo laag mogelijk in te stellen.
Mensen denken dan “gratis” geld te krijgen Emmo, pas er maar mee op. Zorg gewoon dat je zelf geen gat in je hand hebt en houd het zelf apart.
@Linden: Geen nood. Ik ben onlangs op eigen initiatief met vervroegd pensioen gegaan op basis van vermogen. Dat was voldoende om het de vijf jaar tot mijn AOW-leeftijd uit te zingen. Het pensioen dat ik binnenkort ga krijgen komt daar nog bovenop.
Zelfs al zou ik een zeperd halen van een paar duizend, dan ga ik gewoon door met ademhalen (Bijvoorbeeld de winstbelasting die ik schijnbaar in Oostenrijk moet betalen bij de verkoop van mijn vakantiewoning aldaar: 11.000 Kassa!)
@Emmo kijk, zo hoort het! Goed bezig! Voordat ik met pensioen kan, zal men het wel verhoogd hebben naar 876 jaar. Dat haal ik waarschijnlijk net niet!
Geniet van je jaren en als ik ooit hetzelfde kan doen, dan kies ik er zeker ook voor. Even doorsparen..
Ik krijg over een maand of 10 mijn AOW. En dan ook nog wat pensioen.
Een deel wordt nu al elke maand trouw gestort maar daar word ik niet vet van.
Geeft niks, ik werk nog en met veel plezier. Ik ben dan ook voorlopig niet van plan te stoppen. Ook niet over 10 maanden.
Ik blijf doorgaan zolang ik het leuk vind.
@Grouse: Gewoon doorgaan zolang je er lol in hebt.
Ik heb ook altijd eigen auto's tweedehands gekocht.
Ik zie collegae rijden in prachtige dure bedrijfsauto's met reclame erop, en het zegt niets van hun werk-kwaliteiten.
Natuurlijk oogt het goed als je met een mooie auto voorrijdt bij de klant, maar ik merk ook dat klanten tegenwoordig kijken naar referenties ipv een mooie buitenkant.
Gelukkig maar, want anders had mijn bedrijf nooit meer bestaan.
mijn Zweedse pensioen komt nog steeds als ik 71 ben. zo was dat al toen ik hier kwam, al heb ik nu meer opgebouwd. de AOW (die beslist niet gratis is als je in het buitenland woont), dat is nog afwachten....
@Ronnymij: De schilder die mijn huis onder handen heeft genomen rijdt in een oude Focus. En met mooi weer komt hij op de fiets. Geen bedrijfsnaam op de auto. Maar als je hem wilt boeken moet je een jaartje geduld hebben. Tot halverwege volgend jaar zit hij vol. Begrijpelijk. Hij levert prima werk.
Ik heb hem alleen iets aan zijn prijs moeten laten doen. Gelukkig luisterde hij zodat hij nu 5 euro per uur meer vraagt aan zijn klanten.
Ik heb zijn eerste offerte dan ook niet geaccepteerd
Laatste edit 16-06-2021 14:13
@Grouse: Dat is nobel, maar zo ken ik je ook.
Ik werk sinds een jaar of twee met een fijne collega, die binnenkort wel met pensioen gaat. Ik mag zijn clientele overnemen voor niets, omdat hij weet dat ik kwaliteit hoog in het vaandel heb. Zijn bedrijf ( de Firma Jaq van Dijk en Zn uit Heemstede)is generaties lang in de familie gebleven, dus ik voel me vereerd.
Het eerste wat hij mij vertelde is om mijn uurtarief omhoog te doen, dat veel te laag bleek te zijn. Ik heb dat ter harte genomen, en heb er ook nooit commentaar op gekregen gelukkig.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: