Veel huiseigenaren met een warmtepomp hebben problemen met het onderhoud hiervan. Ze kunnen niemand vinden die dit wil uitvoeren of krijgen geen advies over wat er nodig is aan onderhoud. Bij het meldpunt dat Vereniging Eigen Huis hiervoor opende, kwamen in korte tijd bijna 2000 reacties binnen.

Een warmtepomp leidt vaak tot een lagere energierekening en CO2-uitstoot. De vereniging ziet er dan ook een belangrijke rol voor weggelegd in de energietransitie, vertelt beleidsadviseur Helen Visser. “Maar een warmtepomp moet wel af en toe onderhouden worden. Vaak is dit ook een garantievoorwaarde vanuit de fabrikant. Dit gaat dus niet altijd goed. We hebben meldingen gehad van mensen die jaren bezig zijn iemand te vinden, tientallen installateurs hebben gebeld of na een storing letterlijk in de kou zaten.”

Van alle meldingen gaan de meeste over all-electric warmtepompen, die vooral bij nieuwbouwwoningen worden geïnstalleerd. Een vaak gehoorde klacht is dat er na oplevering niks is geregeld voor het onderhoud. De bouwer en installateur van het verwarmingssysteem wijzen naar elkaar. Vervolgens moeten kopers zelf op zoek naar een onderhoudsbedrijf, dat ze niet kunnen vinden. Geregeld speelt hierbij mee dat de buitenunit op een moeilijk bereikbare plek is geplaatst, bijvoorbeeld op het dak.

Consumenten die een hybride warmtepomp laten plaatsen, hebben daarna vaak moeite om nog iemand te vinden voor het onderhoud van de cv-ketel. De warmtepompinstallateur doet dit niet, maar cv-ketel-monteurs durven het vaak ook niet meer aan als er een warmtepomp bij is geplaatst. Soms wordt zelfs het onderhoudscontract voor de cv-ketel opgezegd.

Verder is voor veel woningbezitters onduidelijk wat er eigenlijk nodig is aan onderhoud. Dit staat niet duidelijk in de handleiding of de installateur zegt dat er geen onderhoud nodig is terwijl dit volgens de documentatie wel moet. Ook na een faillissement van de fabrikant kunnen huiseigenaren vaak niemand meer vinden voor onderhoud. Tenslotte waren er veel meldingen over ondeskundige monteurs. Bij twee derde van de melders is niks geregeld qua onderhoud, terwijl 73% juist graag een onderhoudscontract wil.

Onderhoud moet beter worden geregeld
Het grote aantal meldingen komt volgens Visser deels doordat het een jonge markt is. “Maar het onderhoud moet wel echt beter worden geregeld. Vereniging Eigen Huis gaat hierover in gesprek met brancheorganisaties en overheid. Het zou ontzettend zonde zijn als consumenten hierdoor geen warmtepomp meer willen.”