New York heeft een heel ingewikkeld systeem van vergunningen. de prijs die nu is betaald is waarschijnlijk voor een Medallion en dat is de vergunning om 1 yellowcab te mogen exploiteren. die medaillons worden dan ook meestal gekocht en verhandeld door investeringsmaatschappijen of erg rijke mensen zoals advocaten en doctoren. die medaillons worden vervolgens ondergebracht bij een cabcompany die er voor zorgt dat er een wagen voor die vergunning geexploiteerd wordt en dan komen die chauffeurs pas in beeld die in 2 of 3 diensten per dag de wagen rondrijden voor dat lage loontje.
Dat hoge bedrag is eigenlijk niet zo gek voor een vergunning op een redelijk gesloten markt (13000 medaillons) met iedere dag een erg groot aanbod van klanten in een erg grote stad (ca 8 miljoen inwoners + alle dagelijkse bezoekers).
De taxivergunningen in de grote steden in Nederland waren ook best wel veel waard (210.000 gulden per vergunning in 199
tot de regering de markt dereguleerde. het gevolg was dat de markt voor iedereen toegankelijk was, de chauffeurs diensten van 12 uur of meer moesten draaien om een beetje uit de kosten te komen en er verschrikkelijk veel bedrijfjes failliet gingen.