Een U.S. luchtmacht-onderofficier heeft het leven gered van meer dan 300 vliegtuigpassagiers, nadat hij op 35.000 voet hoogte een brandstoflek had gesignaleerd. Sergeant-Majoor Bartek Bachleda was passagier op een vlucht van Chicago naar Narita (Japan), toen hij door zijn raampje het brandstoflek zag. Hij vertelde later dat hij de eerste twijfels kreeg tijdens de start en hij bleef kijken om eens te kijken wat hij nou eigenlijk gezien had. Bachleda, wiens dagelijks werk bestaat uit het bijtanken van vliegtuigen, realiseerde zich dat het om een noodgeval ging, maar toen hij het cabinepersoneel aansprak werd hij in eerste instantie genegeerd. Dus maakte hij een filmpje van de lekkage dat hij aan de chef van de 'cabincrew' liet zien, met de mededeling: "Mevrouw, dit is echt een noodgeval!!!" Ze schrok en stopte onmiddellijk met het uitdelen van drankjes," vertelde Bachleda. "Ik vertelde haar dat ze de captain moest waarschuwen vóór we aan de grote oversteek begonnen." De gezagvoerder kwam uit de cockpit om het filmpje te bekijken en vertelde dat zijn bemanning zich al een tijdje afvroeg hoe ze toch 300 liter brandstof per uur teveel konden verliezen. De gezagvoerder maakte een aankondiging over de intercom dat ze gingen omkeren naar Chicago, maar even later wijzigde hij de bestemming naar San Francisco, zodat de passagiers een aansluitende vlucht naar Narita konden halen. Bij aankomst werden de sergeant-majoor en en de crew bedankt voor hun kordate optreden. "Zonder de oplettendheid van deze passagier hadden we het nooit gehaald naar Japan", was het commentaar van de gezagvoerder.
Foto.Quote AJ STYLES:
Held!!
Het enige wat ik minder vind is dat de bemanning niet gelijk naar de man luisterde. Ik zou denken dat je dit juist heel serieus moet nemen.
je hebt vaak zat lui die maarzo wat roepen, hoeveel mensen zien het verschil tussen condensstrepen en dit?
en 300 liter per uur... valt mij nog mee, is 1500 liter na 5 uur, een beetje vliegtuig heeft dat wel als reserve bij zich.. alleen moet 't gat niet groter worden
Achterlijk als de captain wel had gezien dat hij brandstof verloor, maar vervolgens wel aan de oversteek zou zijn begonnen.
Er zijn echter jammergenoeg genoeg gevallen geweest van piloten die dit niet merkten of negeerden, en vervolgens of zonder brandstof een noodlanding moesten maken, of ergens in zee zijn gestort...
aan.