Oor om oor, neus om neus
Naast een levenslange gevangenisstraf moeten twee mannen in Pakistan op nog een andere wijze boeten voor het afhakken van de neus en oren van een vrou
lees verder bij spits »Gerelateerde artikelen
En wie kan met onze westerse waarden, normen en ideeën iets zinsvols schrijven over deze Pakistaanse, middeleeuwse, religieuse, extremistische, militante, onbegrijpelijke, afschuwwekkende, barbaarse praktijken?
Welk recht heb je op je neus en je oren als je dat van anderen afneemt?
Tja, hoewel ik de straf zelf niet zou bedenken, moet me toch van het hart dat ik hier ergens wel achter kan staan..Ik vind het beter bij de misdaad passen als bijv. 1000 zweepslagen, wat je in deze landen ook nogal eens hoort eisen en die wel degelijk uitgevoerd worden. De reden om de verminking van de vrouw was gewoon bizar: omdat ze weigerde te trouwen met een van deze twee mannen werd ze dus maar voor het leven mismaakt, dus ik vind de straf eigenlijk niet zo onterecht..
Onterecht kan ik deze straf ook niet noemen
Quote idsje:
En wie kan met onze westerse waarden, normen en ideeën iets zinsvols schrijven over deze Pakistaanse, middeleeuwse, religieuse, extremistische, militante, onbegrijpelijke, afschuwwekkende, barbaarse praktijken?
Niemand. Ik in ieder geval niet.
Walgelijk!
En dan bedoel ik niet alleen het gebeurde,
maar ook de reacties van mensen die het hier mee eens zijn! En in allerlei andere berichten altijd zo nodig moeten schrijven dat iemand dood moet, iemands ballen eraf moeten, iemand hetzelfde zou moeten ondergaan als zijn slachtoffer of dat soort dingen. Is jullie niet een beetje beschaving bijgebracht?
Een beetje respect voor andersdenkenden en een beetje empathie voor het slachtoffer heb ik geen moeite mee hoor
Hier op WMR wordt vaak geroepen om dezelfde straf voor de dader als voor het slachtoffer. Ben benieuwd wat men hiervan vindt.
Als je zoiets doet moet je voorbereid zijn op de consequenties... en de consequenties in dit soort landen is meestal wel bekend; lijfstraffen.
Ik vind dat zoiets ook in de westerse landen moeten worden ingevoerd (als natuurlijk de daad 100% bewezen is), de straffen die hier soms worden opgelegd zijn meestal een lachtertje. Het slachtoffer is voor zijn/haar leven getekend, en de dader mag een paar jaar in een hotelkamer zitten... en dan ook alleen, omdat de dader vind dat als hij zijn kamer moet delen dat de schending van de privacy is. Mensen die iets gruwelijks uithalen mogen geen rechten meer hebben... alleen plichten.
Laatste edit 23-12-2009 23:52
Quote:
Hier op WMR wordt vaak geroepen om dezelfde straf voor de dader als voor het slachtoffer. Ben benieuwd wat men hiervan vindt.
Als uitgangspunt kan ik daar wel achter staan, maar er zijn grenzen en in onze beschaving liggen die grenzen duidelijk anders dan elders.
@ZusMina: ik ben het helemaal eens met deze straf. Wat bezielt dit soort idioten om dat een vrouw aan te doen als ze een eigen mening heeft? De rechtbank is misschien middeleeuws in onze ogen maar ze zijn wel consequent. Niet dat een vrouw zwaarder wordt gestraft dan een man, nee, de mannen krijgen ook een oog om oog straf. Terecht in dit geval!
Har-har-har(NAAR Lachje)!
Sinds wanneer kun je daar in hoger beroep?
Op papier misschien ja!
Uitvoeren die hap! (van je neus)
Het is tenslotte de wil van het volk, die Sharia-wetgeving, en als ze anders willen,moeten ze het maar afdwingen bij die Kerstmannetjes met baarden dáár!
Laatste edit 24-12-2009 04:45
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Die extremistische ideeën (en lang niet alleen de Islamitische) zijn vaak barbaars, middeleeuws en nadelig, maar in dit geval sta ik achter de beslissing. Mensen die een ander zo verminken moeten maar eens ervaren hoe het is. Laatst werd in een Arabisch land ook een pedofiel die vijf jongetjes had misbruikt als straf onthoofd en zijn lijk gekruizigd. Eveneens een vonnis waar ik me best in kan vinden.
Laatste edit 24-12-2009 07:10
Ik hoorde gister een Afghaan op de radio zeggen: 'Oog om oog... maakt blind'
Die kerel had't aardig door dacht ik
Laatste edit 24-12-2009 08:09
Zou het niet erg vinden als die straf zou worden uitgevoerd op die 2 mannen.
De te slappe straffe hier maakt dat wij doorslaan naar het andere uiterste.
Begrijp me goed, deze mannen moeten zwaar gestraft worden.
Maar zo?
b.v. levenslange dienstbaarheid aan het slachtoffer
Doordat dit soort lijfstraffen sneuvelen in hoger beroep, kunnen die gekken daar gewoon hun gang gaan.
Men moet eens flink doorzetten en bij die 2 mannen inderdaad uitvoeren wat de rechtbank heeft aanbevolen.
Misschien zet dit aan tot nadenken van de volgende misdadigers, die zoiets uithalen.
als ze met die islamitische wetgeving de sharia bedoelen dan heeft dat weinig met de islam te maken. Dat is gewoon bedacht door een paar mafkezen die de bevolking een beetje willen onderdrukken. Belachelijk dat er in deze tijd nog steeds zulke straffen worden uitgedeeld.
ZusMina, in Pakistan gebeurt dit nogal vaak - mannen die worden afgewezen door een vrouw zorgen er vervolgens voor dat niemand anders haar zal willen. En soms is ook dat niet eens nodig om een vrouw voor het leven te verminken.
Barbaren is een veel te mooi woord voor deze schoften. Het is tijd dat ze gaan begrijpen dat je niet gewoon alles kan doen wat in je opkoment.
Ik vind de straf op zich terecht, maar ben het er niet mee eens dat die straf wordt uitgevoerd.
Zij moet haar hele leven lang zonder neus en oren doen, dus waarom die gasten niet? Heel goed gedaan rechter.
Hopelijk schrikt het mensen af zodat ze niet meer dit soort dingen doen.
Laatste edit 24-12-2009 09:08
@ditbenik: Dan kun je als straf net zo goed de stoep laten vegen.
Quote:
En wie kan met onze westerse waarden, normen en ideeën iets zinsvols schrijven over deze Pakistaanse, middeleeuwse, religieuse, extremistische, militante, onbegrijpelijke, afschuwwekkende, barbaarse praktijken?
Zeer praktisch?
We moeten eens af van dat iemand die schade heeft beschouwd wordt als het hebben van levenslang en dat de tegenpartij dan ook maar levenslang in gelijke trend gestraft moet worden of op brandstapel gezet moet worden.
Stel nu dat slachtoffer op een messenblok of iets dergelijks gevallen was met vergelijkbaar resultaat. Dan was er dus geen dader en moet slachtoffer maar door met haar leven.
Er moet een strafmaat komen voor het vergrijp plus omdat de schade door een dader werd bezorgd een aansprakelijkheid voor de kosten die het slachtoffer moet maken om te revalideren. En dit mag niet uitmonden in een claimcultuur waarbij slachtoffer er financieel beter van wordt.
Aan barbarisme hebben we tenslotte niets. Dan komen we dus inderdaad uit zoals eerder door relpa aangehaald in een volledig blinde en tandeloze wereld. (AN eye for an eye, a tooth for a tooth)
@Nibje: Ik denk dat die mensen in Pakistan geen geld hebben om de revalidatie van het slachtoffer te betalen.
Wanneer van tevoren bekend is dat de straf dermate hoog is, dat men het wel zal laten om mensen zo toe te takelen.
Flink aanpakken, ik ben voor.
Die vergelijking met dat messenblok is een farce. Zij is mishandeld door twee barbaren.
Laatste edit 24-12-2009 09:38
Sorry hoor maar wat meten we lekker met 2 maten hier. Zeuren over hoe ze daar te werk gaan als het niet westers georienteerd is en nu als het dan iets is wat wel lekker in ons straatje zou passen ( maar gelukkig niet wordt uitgevoerd ) dan is het allemaal koek en ei.
Ik vind het een onterechte straf, die mensen zijn geestelijk ziek gemaakt door het geloof. Zij hebben hulp nodig. en die boete? die moet VEEL hoger. Die vrouw is voor haar leven getekend...
@Cyberficial: Geloof of niet. Het is nu eenmaal de islamitische wetgeving.
En aan de wet heeft iedereen zich te houden. Nederlander of Pakistani.
Anders krijg je straf en dat weet je.
@ Nibje: wil je aub wel eerst eens doorlezen wat je schrijft, Nib, want ik moet jouw stukken soms twee, drie keer analytisch lezen voordat ik begrijp wat er staat. En meestal heb je dan best wel een punt hoewel je vandaag totaal de plank misslaat. Hoezp we moeten af van het feit dat iemand dan levenslang heeft? Het IS toch zo? Die hufters hebben haar toch voor het leven verminkt? Als ze was gevallen in jouw messenblok dan had ze ook levenslanf die verminking, maar hier is het opzettelijk gebeurd. En verder: hoezo een tandenloze en blinde wereld? Het is toch niet zo dat de helft van de mensheid de andere helft te lijf gaat? Nee, Nibbelke, je hebt het fout!
Het is een misvatting te denken, dat zwaar straffen helpt misdaad in te dammen. Kijk alleen naar onze westerse wereld: in de USofA kent men de zwaarste strafgeving, en waar vinden de meeste geweldsmisdrijven plaats? Precies. Nog een voorbeeld: Nederland heeft een bijzonder 'softe' aanpak van drugsproblematiek. Waar vind je de minste drugsoverlast? Precies. Zelfs uit USofA komt men hier kijken waarom deze aanpak kennelijk zoveel effectiever is dan de eigen aanpak(zwaar straffen).
Wat zij bij een ander deden, moeten zij zelf ook maar ondergaan.
Hopelijk zal het worden uitgevoerd.
Laatste edit 24-12-2009 11:18
@Freehansje: je vergelijking gaat mank. Het is niet omdat er zwaar gestraft wordt dat de meeste misdaden in de USA plaatsvinden. Er spelen ook andere zaken mee. Verder is het drugsbeleid hier soft omdat we vinden dat softdrugs niet schadelijk zijn (dat op zich is al een foute veronderstelling), niet omdat we daarmee minder drugsoverlast willen hebben. Maar uiteraard: als je toestaat dat mensen inbreken dan heb je minder misdaad omdat dat dan niet meer onder crimineel gedrag zou vallen.
Quote Vailan:
Wat zij bij een ander deden, moeten zij zelf ook maar ondergaan.
Hopelijk zal het worden uitgevoerd.
Laatste edit 24-12-2009 11:18
ben ik mee eens. ik heb nog gruwelijkere beelden gezien en volgens mij zijn die daders niet gestraft.
Hart: Ik denk dat jouw zienswijze fout is. Je kunt naar een situatie kijken en zeggen: dit wil ik niet, afstraffen die hap! Of je kunt naar een situatie kijken en je afvragen, hoe je de negatieve consequenties kunt beperken; dat laatste is wat wij in Nederland doen. Ik had het helemaal niet alleen over softdrugs, weet niet waarom je dat denkt.
Wat de situatie in USofA betreft: welke andere zaken spelen mee, waarmee verklaard wordt dat een ongelooflijk groot deel van de bevolking in het gevang zit en waarmee je de hoogte van geweldsmisdrijven verklaard?
ook daar zijn de middeleeuwen nog in volle gang
ik, getrouwd geweest met een Pakistaan, vind het al een vooruitgang dat die rechters het voor die vrouw op nemen
(werden ook nog veroordeeld tot een boete van 700.000 roepie (5800 euro). Áls ze dat hebben...en als de gelijke behandeling ook niet doorgaat komen de heren er waarschijnlijker nóg beter vanaf. Arme vrouw, maarja zoals in dat soort landen kan het nog allemaal, zuur, afhakken, als het maar tot het verminken van een vrouw behoort dat NEE kan zeggen. Wat zijn mannen toch zwakke wezens.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: