Behulpzame NSer geschorst
NS-storingsmonteur Rens Kamminga is geschorst omdat hij op 21 december, toen Nederland bedolven raakte onder een pak sneeuw, een trein met honderden reizigers van Amsterdam naar Utrecht bracht. De trein stond stil omdat conducteurs en machinisten hun werkplek niet konden bereiken, dus kroop hij achter het stuur, zo meldt de Telegraaf. Volgens de NS is Kamminga alleen bevoegd om lege treinen te rangeren. Het maakt volgens de spoorwegen niet uit dat hij ter plekke toestemming kreeg van de knooppuntcontrole van NS Reizigers en de dienstleider van ProRail.
Gerelateerde artikelen
Quote:
Het maakt volgens de spoorwegen niet uit dat hij ter plekke toestemming kreeg van de knooppuntcontrole van NS Reizigers en de dienstleider van ProRail.
dus hij had gewoon toestemming gevraagd.
Stank voor dank
Ja, oke. Als er iets was gebeurd, dan zou iedereen zeggen: Hij had geen toestemming.
Maar die honderden reizigers zijn hem toch wel stiekem dankbaar.
Quote Mmore:
De NS.. Zegt wel genoeg?
Niet Sporend
waarschijnlijk 1 van de vele baasjes bij de ns die zich gepasseerd voelt.
Als er nou eens wat minder baasjes zouden zijn dan zal alles veel beter lopen bij de ns.
Die man is gewoon een held!
Als hij toestemming had dan moeten ze niet zeiken en die leiding gevende schorsen!
@stora: Ik denk dat je te snel oordeelt. Iedereen praat altijd zo negatief over de NS, maar om eerlijk te zijn vind ik ze het aardig goed doen.
Daarnaast maakt prorail zo nu en dan fouten en dan denken de mensen dat het door de ns komt... dat is hetzelfde als het meisje achter de kassa uitschelden omdat je tomaten verrot zijn.
Sinds wanneer zit er een stuur in de trein ??
Laatste edit 05-01-2010 11:21
@Deresen, dat klopt ook wel.
Ik ben ook niet zo negatief over de ns, maar in dit geval vind ik het wel raar dat die man ontslagen is.
ikzelf heb geen ontberingen gehad toen ze maar beperkt reden. Ja, ok het duurt allemaal iets langer, maar dat is ook niet raar als het beroerd weer is.
Altijd gezeur met NS. Ze hadden het niet moeten privatiseren.
Quote
Ozzy:
Ja, oke. Als er iets was gebeurd, dan zou iedereen zeggen: Hij had geen toestemming.
Maar die honderden reizigers zijn hem toch wel stiekem dankbaar.
Volgens de regels had de NS gelijk.
Belachelijk deze actie van de NS; deze man laat gewoon zien dat de treinen wél kunnen rijden! Zo raken ze hun smoesjes kwijt...
Ja dan hadden ze hem geen toestemming moeten geven omdat hij het niet mag. Toch is het wel een roekeloze actie om met dat weer toch met de treinen te gaan reizen
@Banaal: De machinisten zouden ook wel gereden hebben, maar zij konden hun werkplek niet bereiken.
ik hoor een klacht naar NS aankomen. Dit is toch niet normaal
echt gewoon geen fasoenlijk woord voor!
Het lijkt een idiote actie van de NS om de man hiervoor te schorsen. Maar bedenk hierbij wel dat het gaat om de veiligheid, ook al had hij toestemming. Als er een ongeluk met de trein gebeurt was, dan was de ellende niet te overzien geweest. De man had gewoon moeten weten dat het niet aan hem was om deze trein te berijden...
Een beetje advocaat haalt hier wel een leuk sommetje uit voor die man. Hij had toestemming gevfraagd en als er dus fouten zijn gemaakt moeten diegenen, die de toestemming hebben gegeven, ontslagen worden. Niet de storingsmonteur. En wat een idiote reactie ook weer van de leiding. Doe dit nou toch niet.
Ik ben het met Deresen eens dat de grootste problemen komen door dat verrotte Prorail. Toen de laatste sneeuw bijna weg was net voor de kerst zeiden ze dat ze voorzichtig zouden proberen om de volgende dag weer 80% van de treinen te laten rijden. Belachelijke mensen.
wat een bullshit! hij wil helpen, hij krijgt toestemming, hij heeft ervaring met treinen rangeren. Wat een zeikerds bij die NS af en toe. Als je toch vindt dat hij dit niet had mogen doen moeten ze de leidinggevende aanspreken die hem toestemming gegeven hebben.
Ik vind de actie van de man goed maar ... als ik zonder rijbewijs passagiers vervoer krijg ik ook een boete. Ook al heb ik ervaring met inparkeren
.
Btw ontslagen worden is wel heel erg een waarschuwing was hier denk ik op zijn plaats.
@ Deresen:
Quote:
Het maakt volgens de spoorwegen niet uit dat hij ter plekke toestemming kreeg van de knooppuntcontrole van NS Reizigers en de dienstleider van ProRail.
In dit geval ligt het wel degelijk ook bij de NS.
Hij is geschorst en dat is niet hetzelfde als ontslagen.
Verder heeft NS een punt: wat als er onderweg iets gebeurd was of de trein was gestrand/ontspoort? Met een niet bevoegde machinist kan de NS het dan wel schudden bij de claims. Claims die dan extra hoog waren geweest omdat iedereen over NS was heen gevallen wegens die onbevoegde machininst.
Toestemming? Op zich mocht de trein rijden en je kan toch niet verwachten dat de baanvakbeheerder voor elke toestemming controleert of de betrokken bestuurder wel alle papieren heeft. Dit staat er geheel los van.
Ik ben geen NS fan, maar hier kan ik een flink end in meegaan.
Ik vind het wel een onverantwoordelijke actie
Quote MuseMatt:
Belachelijk deze actie van de NS; deze man laat gewoon zien dat de treinen wél kunnen rijden! Zo raken ze hun smoesjes kwijt...
Die storing monteur heeft zelf verantwoordelijkheid en weet dat hij dat niet mag moet je het ook niet vragen bij andere leidinggevenden die uiteraard veel belang hebben dat die trein gaat rijden. dan krijg je als onervaren machinist nog bijna toestemming.
dus volkomen terecht dat hij geschorst is
De NS kan ook geen verantwoording dragen als het heel erg mis gaat met die trein, hij was/is immers niet bevoegd.
Quote:
Btw ontslagen worden is wel heel erg een waarschuwing was hier denk ik op zijn plaats.
Dan kan ik je geruststellen: hij is niet ontslagen, hij is geschorst - waarschijnlijk dus een paar weken onbetaald en verplicht verlof...
Ik vind de Schorsing geen goed signaal
geef dan die man een opleiding vervolg
en dan kan hij ook volle treinen
verplaatsen.
Dat is constructief en positief signaal
dit is gewoon sabotage
Regels zijn er om je aan te houden.
Je laat ook geen chauffeur van een bio busje een volle touringcar naar de efteling rijden zonder dat hij een rijbewijs heeft lijkt mij.
Prorial heeft niets te vertellen over een storingsmonteur en de bijsturing ook niet. Een storingsmonteur hoort bij de organisatie "Nedtrain" !!
Deze meneer was zwaar in overtreding, laten we het eens omdraaien, stel dat die betreffende meneer zonder bevoegdheden (lees rijbewijs) een ongeval had veroorzaakt waarbij dodelijke slachtoffers waren gevallen. Was die meneer dan nog steeds jullie held en de NS een kutbedrijf?
Held of geen held, hij had nooit reizigers in gevaar mogen brengen !!
o ja dat had ik al op tv gezien... echt dieptriest
Schandalig. Ik vind het heel goed wat de man heeft gedaan. Laat ook wel zien dat ie capabel genoeg is om machinist te worden
@ZeKeR: Je vergeet wel dat de NS nu een stuk minder claims van vertraging heeft. En dan nog, je kon het niet maken om die trein niet te laten rijden. Kunnen er weer 500 passagiers uitstappen in die kou. Jij liever dan ik
Hij bedoelde het natuurlijk goed, hij heeft veel mensen geholpen.
Maar ja, helemaal de bedoeling was het inderdaad niet
Storm in glas water. De NS doet dit om een voorbeeld te stellen. Over twee weken is de hele affaire vergeten en gaat de man gewoon weer aan het werk met een flinke waarschuwing op zak. Klaar.
Als die man ook verteld heeft dat hij niet bevoegd was om passagiers te vervoeren, dan is het de fout van degene die toestemming gaf, en moet de toestemminggever geschorst worden. De bestuurder moet dan een waarschuwing krijgen.
Als die man niet verteld heeft dat hij niet bevoegd was om passagiers te vervoeren, dan kan degene die toestemming gaf er niet al te veel aan doen, en moet het omgedraaid worden: bestuurder schorsen, en de toestemminggever een waarschuwing.
het is een pluspunt dat die man wou helpen. Het is gelukkig goed gegaan, maar toch moet je niet iemand laten rijden die dat niet mag. Als het fout was gegaan, dan waren de poppen aan het dansen...
Daarom reden in 1942 de treinen ondanks de winterkou en de oorlog beter op tijd (zie mijn blog hierover).
Toen pakte iedereen aan waar nodig en ging het mis, dan kwam er geen hoosbui van claims.
de dag dat alles gaat zoals het hoort te gaan bij de NS.. die moet nog komen.
En zo maakt de NS zich voor de zoveelste keer op rij volkomen belachelijk, en toond dat ze daar werkelijk niks doen om treinen op tijd te laten rijden.
Laatste edit 05-01-2010 14:47
dus hij krijgt eerst toestemming, die achteraf wordt herzien in de vorm van een schorsing?
lekker krom weer
Laatste edit 05-01-2010 15:26
Ze sporen niet bij de NS
In het kader van deze toko zitten twee soorten mensen, de ene helft is te dom en de andere helft snapt het niet
De schorsingsmaatregel is buiten alle proporties en kwam ook nog eens met de bijna spreekwoordelijke NS vertraging (10 dagen
) bij de storingsmonteur op de mat.
FF voor de duidelijkheid, in tegenstelling tot veel andere storingsmonteurs heeft Rens VOLLEDIGE rijbevoegdheid. Hij is zelf 10 jaar machinist geweest en doet nog steeds (op verzoek van de NS) elk jaar een test. Het enige wat je hem kunt kwalijk nemen is het feit dat hij z'n kop boven het maaiveld heeft uitgestoken
en dat is natuurlijk niet slim in deze maatschappij van grijze muizen...
Blij dat ik rij
@TonKa: ik had begrepen dat hij op dat moment alleen nog maar bevoegdheid had om lege treinen te rijden.
Als dat niet klopt, is het inderdaad dubbel schandalig.
Laatste edit 05-01-2010 16:26
In de vroegere DDR (Oost-Duitsland) hadden ze een gezegde: Bist du so dumm wie ein Banan,
Vopo, Post und
Eisenbahn.
De goede man handelde met de beste bedoelingen en met toestemming. Hij zal ongetwijfeld heel langzaam en voorzichtig hebben gereden in voortdurend overleg met de mensen die hem toestemming voor de rit hebben gegeven. Ik vind een schorsing dan ook volkomen onterecht
. Buitengewone omstandigheden rechtvaardigen buitengewone maatregelen
. In de Bijbel
staat een verhaal over de barmhartige Samaritaan. Die hielp een medemens in strijd met religieuze voorschriften.
Tot zover deze reactie vanuit het Vaticaan
.
Haha, typisch die NS, prijzen verhogen maar goed werk bestraffen.
Ozzy
Gaan regels dan boven mensen?
Ondankbare hufters.
Die man helpt mensen en dan wordt hij geschorst. ik krijg de neiging ze wat aan te doen.
Wat ist verschil tussen lege en volle trein??
een trein is een trein tog??
Dan laat hij hem toch staan?
die man zal de volgende keer beter nadenken voordat hij mensen helpt
Dus hij had toestemming, heeft de trein naar de juiste plek gereden *met kennis van zaken, las ergens anders dat hij ooit machinist was en dus weet hoe hij met treinen om moet gaan* en uit dankbaarheid voor zijn behulpzaamheid wordt hij geschorst?????
De NS wordt steeds raarder!!!
Die man zal ook niet meer zo snel iemand helpen denk ik?
Of is de NS bang dat nu uitkomt dat de treinen wel konden rijden? Want volgens de NS kon het niet, en deze monteur bewijst ff dat het dus wel kon...
Laatste edit 06-01-2010 14:49
Er word weer van alles geschreuwd , echt holllands , je word al berecht voordat er al uitslag is , NS en Ned Train zullen vast wel onderzoek doen wat betreft het voorval op 21-12-09 , Wel is bekent dat er Storingsmonteurs kunnen en mogen rijden , sommige hebben beperkte bevoegdheid en er zijn ook enkele met een volledige bevoegdheid,
Dus voordat er verder gekakeld word , laten we gewoon maar afwachten ,
De Man krijg wel mn steun als hij inderdaad wel mag rijden , anders is hij stom bezig ,
Quote Marsa:
Sinds wanneer zit er een stuur in de trein ??
oh die zit er al heel lang in hoor!
Kijk maarohja, dit is zo'n oude dubbeldekker ofwel een DDAR voor de spoorfans onder ons
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: