Staphorst wil Bijbel in rapport
In Staphorst is onenigheid ontstaan over een archeologische kaart. Na vragen in de raadsvergadering wil de gemeenteraad dat die wordt aangepast. Op de kaart is te zien dat er in de Staphorster bodem zaken liggen die tienduizenden jaren oud zijn. Dat is volgens sommige gemeenteraadsleden niet te rijmen met het bijbelse verhaal.
In een concept voor de archeologische beleids- en advieskaart van adviesbureau BAAC staat dat archeologisch interessante plekken ouder zijn dan ze volgens het scheppingsverhaal kunnen zijn. Volgens sommige gelovigen zou de aarde hooguit zesduizend jaar oud zijn. Volgens de ChristenUnie en SGP zou er in een rapport dat door de gemeente wordt betaald op z'n minst een passage over de schepping moeten staan. De verantwoordelijke wethouder heeft nu beloofd dat er in het definitieve rapport inderdaad aandacht aan zal worden besteed. Het wetenschappelijke bureau voegt nu een paragraaf aan het rapport toe, waarin wordt uitgelegd dat geloof en wetenschap soms duizenden jaren uit elkaar kunnen staan.
Gerelateerde artikelen
Een mooie muur om Staphorst. Kunnen ze hun eigen geschiedenis schrijven
Wie zegt dat het bijbels verhaal de waarheid is?
En dan zijn we bang voor moslimfundamentalisten...
Quote:
waarin wordt uitgelegd dat geloof en wetenschap soms duizenden jaren uit elkaar kunnen staan.
Anders gezegd: geloof is achterlijk.
hehehe, jaaa is lullig he..als je hele verhaal onderuit word getrapt
nou, ik zeg, muur dr om heen,mogen ze doen en laten wat ze willen
Ik ga geen discussie voeren over geloof, te vaak gedaan, maar ik wil effe 1 ding kwijt over de reacties hierboven en die nog meer komen, want de meesten zijn toch negatief: Gelovigen zijn zo gezegt 'intolerant', maar de nietgelovigen doen net zo hard mee...
Hahaaah! Ik heb daar in mijn lichtreclame periode eens een tankstationnetje van nieuwe beplatingen en logo's voorzien.
Maar we liepen een beetje achter op schema en maandag waren we ingepland op een andere klus. Dus mijn maat en ik op zaterdag ook aan de bak, tot ik voorstelde om zondag nog een dag te komen..... Je snapt het al!
Verders heel aardige mensen, maar ze lopen daar 50 jaar achter.
@patatski: Is niet veel verschil hoor tussen die 2 groepen. Alleen die dwazen van de bible belt zullen (voorlopig) niet met een vest van dynamiet om een volle bus in lopen. Maar de ideëen zijn gelijk en allebei een beetje eng als je er over nadenkt.
Stelletje dwazen daar
Ik word hier echt niet goed van... Dat is dan de éénentwintigste eeuw...
Christenen moeten eens hun hoofd uit hun aars halen, over de wereld die pas 6000 jaar oud is.
Volgens mij hebben zij meer dan 6000 onder een (stilzwijgende) steen geleefd!!!
jongens, kom op, niet zo generaliseren, omdat een paar mensen dat vinden is het niet zo dat iedereen daar zo denkt. Er staat niet voor niets dat er 'onenigheid is ontstaan'
ik kim regelmatig in staphorst en in de nieuwbouw valt het allemaal best mee...
ja precies, want de bijbel is letterlijk te nemen en totaal niet corrupt sinds de machtstrijd met geloof en natuurlijk niet het grootste sprookjesboek ter wereld. een leuk verhaal, maar het gaat op het moraal achter het verhaal
En hoe zit dat dan met dinosaurussen in die mensen hun geloofswereld, wanneer hebben die dan geleefd. Gisteren?
Quote:
Het wetenschappelijke bureau voegt nu een paragraaf aan het rapport toe, waarin wordt uitgelegd dat geloof en wetenschap soms duizenden jaren uit elkaar kunnen staan.
Keurige oplossing toch? Jammer dat mensen weer zo nodig hun gelijk willen halen. Tot nu toe is niets zeker alleen dat we geboren worden en weer dood gaan.
Quote Pablo:
Ik ga geen discussie voeren over geloof, te vaak gedaan, maar ik wil effe 1 ding kwijt over de reacties hierboven en die nog meer komen, want de meesten zijn toch negatief: Gelovigen zijn zo gezegt 'intolerant', maar de nietgelovigen doen net zo hard mee...
mee eens intolerantie zit in de persoon niet in het geloof
Mensen lees inderdaad het commentaar van Pablo en ga je schamen voor je negativisme.
Waar jullie overheen lezen is dat moslimfundamentalisten de wereld willen hervormen. In Staphorst bemoeien ze zich echter alleen met hun eigen wereld en daar hebben ze het volste recht toe.
Ze zeggen niet dat Nederland hun moet volgen, maar mogen ze verdorie wel bepalen hoe ze in hun eigen gemeente willen leven en denken? Ja dus !!!
Door dat te wilen verbieden zijn jullie de fundamentalisten. Ggrrrr.
Er hoeft dus ook helemaal geen muur om Staphorst, want er gaat geen dreiging van uit. Hooguit is die muur nodig om de inwoners tegen mensen als jullie te beschermen.
Zo, ik heb gesproken
Hahahaha!
Geniaal verhaal dit!
Best wel zielig voor die wetenschappers die dingen gevonden hebben en dat mensen hen niet geloven omdat dat in een boekje staat.
Wellicht is het een goed idee dat gelovigen zich gewoon niet met geschiedenis/wetenschap/biologie bezig houden. Dan kunnen ze er anderen niet mee lastig vallen.
Ps, ik ben niet intolerant of zo, maar als je ergens geen verstand van hebt, eis dan niet van mensen die er wel verstand van hebben dat ze hun zaken aan jouw wereldbeeld moeten aanpassen..
@ ledi (sorry ik moet even een beetje zieken
)
Quote:
In Staphorst bemoeien ze zich echter alleen met hun eigen wereld
klein wereldje hebben die "hervormers"
Quote:
Er hoeft dus ook helemaal geen muur om Staphorst
die staat er al, en de poort sluit op zondag
het ultieme bewijs van dat God de wereld niet heeft geschapen <-- zoiets bedenk je toch niet
mja alle gekheid op een stokje
ik vind het wel heel erg ver gaan dat je je zo erg aan iets kunt vasthouden wat volgens mij nooit op deze manier is bedoeld.
Go ladi
Ik ben het niet eens met de mensen uit Staphorst, en ik vind het raar dat het rapport hierom aangepast gaat worden, maar wel erg tolerant!
@Loek: ja, klein wereldje, maar ze proberen die wereld ook niet aan je op te dringen! Fijn toch? Je hebt er dus geen last van...
@Bandaro: als jij wil dat de wetenschap zich niet met religie bezig houdt, dan ben ik bang dat je veel vooraanstaande onderzoekers zult gaan verliezen... kijk maar eens naar het klimaatonderzoek; ik weet dat daar veel mensen die religieus zijn onderzoek in doen! Hoe? Ze zoeken naar bodem segmenten die ouder dan 6000 jaar zijn, dus niet alle religieuze mensen denken op deze manier.
We zeggen toch ook niet: och, de VVD'ers zijn liberaal en doen nooit wat voor het onderwijs, laat ze maar geen leraar worden? Laat dat maar aan PVDA'ers over?
het erge is, 2000 jaar geleden dachten ze niet dat de aarde 4000 jaar oud was, nee, ze dachten toen ook al dat de aarde 6000 jaar oud was
over 10000 jaar zullen sommige christenen nog altijd denken dat de aarde 6000 jaar oud is
Wat een sukkels daar in Staphorst.
Ze willen de werkelijkheid ontkennen omdat die niet in het straatje past van hun bij elkaar gefantaseerde scheppingsverhaal. Tja, jammer voor hen dat de realiteit anders is dan ze is ingepeperd door hun religieuze dogma's.
Die religieuzen moeten zich niet bemoeien met wetenschap waar ze totaal geen verstand van hebben. Het is totale onzin om van dat soort religieus geblaat aan een serieus wetenschappelijk rapport toe te voegen.
Laatste edit 01-02-2010 11:46
Quote ledi:
Mensen lees inderdaad het commentaar van Pablo en ga je schamen voor je negativisme.
Waar jullie overheen lezen is dat moslimfundamentalisten de wereld willen hervormen. In Staphorst bemoeien ze zich echter alleen met hun eigen wereld en daar hebben ze het volste recht toe.
Natuurlijk hebben ze helemaal het recht om te geloven wat ze willen, maar het slaat nergens op dat ze zich met wetenschap, waarvan ze geen flauw benul hebben, gaan bemoeien. Het gaat er helemaal niet om dat hun geloof slecht is ofzo.
Wetenschap en geloof staan tegenwoordig compleet los van elkaar.. Waarom moeten ze nu dus een paragraaf inveogen waarom het niet met het bijbel verhaal zou kloppen?
wie geloofd nog dat de aarde maar zo'n tienduizend jaar oud is, botten van dinosourussen zijn maar een deel van het tegenbewijs en die zijn miljoenen jaren ouder dan volgens het 'geloof' zou moeten zijn. en dan nog dat met adam en eva.
die kregen 2 zonen en de ene vermoorde de andere ook nog eens. en hou zou 1 man alleen dan kinderen kunnen krijgen. tenzij hij het met eva doet (incest) of dat eva meer kinderen kreeg en dus dat broertjes en zusjes het met elkaar moesten doen, maar dan krijg je alleen gehendicapte kinderen van dus dat zou ook niet werken.
en dit is nog maar het begin van de bijbel en dat klopt al niet. Hoe zou het dan met de rest zijn?
dus ik vind dat staphorst irritant bezig is met zijn geklaag over de waarheid
Quote pantserbjorn:
wie geloofd nog dat de aarde maar zo'n tienduizend jaar oud is, botten van dinosourussen zijn maar een deel van het tegenbewijs en die zijn miljoenen jaren ouder dan volgens het 'geloof' zou moeten zijn. ...enz...
wie gelooft er nou dat de wereld in 2012 ten onder gaat
Verbaas me er steeds meer over dat mensen het scheppingsverhaal serieus kunnen nemen. Dat past toch niet in een hoog-ontwikkelde westerse beschaving. Denk toch eens een beetje na, en sluit je ogen niet telkens voor de wetenschap. Hoe kun je nou bv de evolutietheorie niet serieus nemen, terwijl daar een miljoen aanwijzingen voor zijn.
Religie vind ik sowieso onzin. Als we daarmee mensen willen helpen, laten we dan alsjeblieft direct geld naar goede doelen sturen en niet enorme kerken en weet ik veel wat bouwen en organiseren. Maarja daar heeft iedereen zijn eigen gedachte over.
@flipper: Of je gelooft of niet is vooral afhankelijk van je opvoeding. Als één van ons daar geboren was zouden wij het scheppingsverhaal ook serieus genomen hebben. Laat iedereen geloven wat ze willen. Als de mensen in Staphorst gelukkig worden door de bewezen waarheid te ontkennen laat ze dan lekker! Ze vallen mij er in ieder geval niet mee lastig dus is het voor mij geen probleem!
@ledi: Je hebt gelijk in deze, ik wil ze ook niet afvallen, het was een foutje van mij om te opperen daar op zondag te werken!
Enne, als je daar op zondag naartoe wilt:
uitkijken want ze lopen midden op de weg naar de kerk toe s'morgens!
@sjefke: dat laatste is bekend. Gezellig toch.
Het klopt ook weer niet als de Bijbel wordt aangehaald, want dat gelooft niet iedereen en dan beginnen de anderen weer.
@ledi: ik ben het niet helemaal met je eens dat deze mensen niemand tot last zijn. Denk eens aan al die kindertjes die niet ingeënt worden, omdat papa en mama geloven dat dat niet mag... Het ellendige van deze mensen is namelijk dat zij wel van jou verwachten dat jij hen respecteerd, maar omgekeerd ho maar. Probeer in de biblebelt maar eens te pinnen op zondag, dat lukt vaak niet eens.
En als die mensen nou goed konden lezen dan hadden ze geweten dat de 7e dag (die 'heilige' rustdag) eigenlijk gewoon op zaterdag is.
@Luna: Ik vind het sowieso erg zielig als je je hele leven laat ophangen aan een boek....
Edit Luna: Je kan je reactie editten tegenwoordig Ik weet het, maar ik vond je post belangrijk genoeg om een apart stukje aan te wijden
Laatste edit 01-02-2010 13:37
Quote
Tinman:
En hoe zit dat dan met dinosaurussen in die mensen hun geloofswereld, wanneer hebben die dan geleefd. Gisteren?
Die hebben zesduizend jaar geleden ongeveer geleefd en ze denken samen met de oermensen en die waren zeker vijf meter groot.
Quote Luna:
Die hebben zesduizend jaar geleden ongeveer geleefd en ze denken samen met de oermensen en die waren zeker vijf meter groot.
Die dino's of oermensen
?
Edit Luna:Allebei
@msndy:
dat moeten we nog bekijken, het is pas 2010
@ledi:
gezellig met z'n allen overreden worden. De stoep is voor voetgangers, fietspad voor fietsers, en de autoweg voor auto's!!! (en fietsers (als er geen fietspad is)
Ik geloof dat het geloof een geloof is waar anderen maar in moeten geloven, ik niet, geloof ik.
Alsjeblieft zeg. Zelfs de kerk heeft al meer dan eens toegegeven dat niet alles in de bijbel even correct is, zoals met de theorie dat de aarde om de zon draait i.p.v. andersom. Wat een conservatieve maar vooral kortzichtige lui daar.
Damens heren en andere wezens die gemaakt zijn door godevolutie.
Er word hier naar het Christendom geken vanuit de RK kijk, ikzelf, een trotse protestantse, geloof niet in die de aarde is 6000 jaar theorie, maar over smaak valt niet te twisten, dus zullen we dat maar niet doen???
Een beetje zelf respecterende wetenschapper gaat dan toch niet zijn naam onder dat rapport zetten.....
@tringelingetje:
Even een vraagje voor mij eigen interesse. Hoeveel scheelt de inhoud van de RK bijbel met die van jou?
Want als je de bijbel achterstevoren lees (bij wijze van spreke). Dan begint het begin van de bijbel ergens 4000-6000 jaar geleden.
De feiten dat die Staphorstenaren er faliekant naast zitten bevinden zich in de grond.
Archeologie en wetenschap (archeologie is ook een soort wetenschap, ok) zijn niet te omzeilen in de 21e eeuw, en geloof heeft simpelweg zijn betekenis verloren.
Laatste edit 01-02-2010 16:23
met die toegevoegde paragraaf is het weer keurig opgelost. nu kunnen de mensen weer gerust naar de kerk
@G-ronimo: Je hoeft niet in Staphorst te zijn om te zien dat mensen hun eigen ideeën hebben over inenten e.d.
Jehova-getuigen accepteren geen vreemd bloed, waardoor er ook mensen (kinderen) in onze ogen onnodig sterven.
En zo hebben meer groepen hun eigen ideeën over opvoeden, wat hun goed recht is.
En wat pinnen op zondag betreft, een paar kilometer verderop kan dat wel. Of wil je beweren dat als je ergens gedineerd hebt in Staphorst (zijn restaurants daar dan open?) je niet kunt betalen met een pinpas? Dat zou lekker goedkoop zijn.
Laatste edit 01-02-2010 16:54
*zucht* Sorry hoor, ik heb niets tegen geloven en de Bijbel op zich, maar wie neemt nu tegenwoordig die verhalen nog letterlijk? Alles wat erin staat is figuurlijk en symbolisch bedoeld. Ik snap dat mensen het als inspiratiebron voor het geloof zien en zo veel mogelijk naar de regels leven, maar alsjeblieft, neem het niet te letterlijk.
Ik vraag me trouwens af wat Zijne Heiligheid De Paus
hiervan zal vinden...?
Laatste edit 01-02-2010 17:19
Quote
Ozzy:
Wie zegt dat het bijbels verhaal de waarheid is?
Hier volgt een mededeling uit het Vaticaan
, met dank aan PinkKitten1991
die daarom gevraagd had
. Dat het Bijbelverhaal waar is, staat in de Bijbel. Dus dan is het waar (
of klopt er toch iets niet in deze redenering
)
Dat is een cirkelredenering, O Paus.
Maar, ik stel gewoon een leuke muur voor.
@Loek: Heb je iets tegen molratten?
Quote Vailan:
Archeologie en wetenschap (archeologie is ook een soort wetenschap, ok) zijn niet te omzeilen in de 21e eeuw, en geloof heeft simpelweg zijn betekenis verloren.
Ook wetenschap gaat uit van bepaalde aannames en vooronderstellingen. Niet alle `keiharde bewijzen`zijn zo hard. Ik geloof in een levende God die de aarde waarop wij leven zo heeft gemaakt als die nu is. En wij mensen mogen al die dingen om ons heen zo verklaren en uitleggen als we willen, maar voor mij geld dat de uitleg in de bijbel het meest voor de hand ligt.
Edit de Mexicaan: quotje gefixt
Quote
Ozzy:
Wie zegt dat het bijbels verhaal de waarheid is?
Wie zegt dat onze huidige wetenschap de waarheid is? Wie weet is dit verhaaltje over 300 jaar ook weer compleet achterhaald?
Quote
Tinman:
En hoe zit dat dan met dinosaurussen in die mensen hun geloofswereld, wanneer hebben die dan geleefd. Gisteren?
Ik heb (streng) gelovigen horen zeggen dat al dit soort fossielen en 'aanwijzingen' die de moderne wetenschap zo mooi kan bewijzen ook door God gemaakt zijn in de staat waarin ze nu zijn, om ons mensen aan het twijfelen te brengen. Want de waardige gelovige twijfelt nooit aan God, zoekt niet naar bewijzen maar gelooft.
Quote Magspiri:
Want de waardige gelovige twijfelt nooit aan God, zoekt niet naar bewijzen maar gelooft.
Bednakt
voor deze reactie. Ja, zo is het maar net, Magspiri. Je zult nooit alles kunnen bewijzen. Denk aan de man die op de vraag: heeft u een strafblad? antwoordt met: Tegen mij hebben ze nooit iets kunnen bewijzen
.
Maar is die man nou echt wel zo onschuldig?
En zo is het ook in het leven, veel is waar maar kan nooit helemaal bewezen worden.
van alle comentaren is deze het best
Quote
seal460:
Een mooie muur om Staphorst. Kunnen ze hun eigen geschiedenis schrijven
Voldige mee eens, als ze met hun alle kop in het (10.000jaar oud)zand willen steken doen ze dat maar maar bouw er ff een muurtje omheen en wel verklaar het een eigen "landje" zal het gemidelde IQ van nederland ook wel een hoop goed doen
Nee ze zijn niet achterlijk daar.. het lijkt maar zo
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: