NS kan besteding 1,3 miljard niet verantwoorden
De Tweede Kamer weet niet hoe de NS drie miljard gulden, 1,3 miljard euro, die het bedrijf in 2000 kreeg om de OV-chipkaart in te voeren en verbeteringen aan het net door te voeren, heeft uitgegeven. De NS kan niet meer dan een kleine 300 miljoen euro verantwoorden. Dat blijkt uit onderzoek van dagblad Trouw. De uitgegeven 300 miljoen komt ongeveer overeen met de rente die de NS tot 2007 op het bedrag heeft ontvangen. De NS had volgens het originele plan 500 miljoen euro moeten uitgeven aan het beveiligen van de stations met poortjes, 226 miljoen aan het ontwikkelen van het ov-chipsysteem, 340 miljoen aan het verbeteren van het spoornet en 272 aan het verbeteren van de stations. De NS kreeg de 1,338 miljard in het kader van het Fonds Eenmalige bijdrage NS (Fens). De NS verdiende 1,9 miljard met de verkoop van Telfort, en mocht dat van de Tweede Kamer investeren in het eigen bedrijf. Tot 2007 is er 279 miljoen euro uitgegeven aan ov-chipkaartpoortjes en de ontwikkeling van het systeem. Op slechts 26 van de 400 Nederlandse stations staan op dit moment poortjes. De NS wilde aan Trouw niet zeggen hoeveel geld er naar 2007 aan de projecten is uitgegeven. Volgens prorail had de NS eind 2008 nog ruim 800 miljoen euro in kas. Een groot deel van het geld was bestemd voor verbetering en onderhoud van het spoor, maar de NS koos er deze winter niet voor om de wissels voor 50 miljoen euro winterklaar te maken, blijkt uit onderzoek van nieuwswebsite nu.nl. Het resultaat was dagen aanhoudende treinchaos. De SP heeft verschillende keren gevraagd om opheldering over de besteding van het geld. Kamerlid Manja Smits noemt het niet uit te leggen dat de overheid niet weet waar een miljard aan publiek geld is gebleven, terwijl de overheid op alle terreinen moet bezuinigen. De NS liet onlangs weten de treinkaartjes in de spits 10 procent duurder te willen maken.
Gerelateerde artikelen
Absurd.
Ff inkoppertje: Dat spoort toch gewoon niet!
"De NS liet onlangs weten de treinkaartjes in de spits 10 procent duurder te willen maken."
Walgelijk!
Laat ze zelf hun uitgaves maar even op orde hebben voordat ze meer geld van de burger vragen... Ik pak sowieso al zo vaak mogelijk de auto. Jammer is dit weer...
Ach ja, kleinigheidjes hou je toch....
Kom mensen en ontwaakt, de NS is Ontspoort
Loopt niet achter de wissels aan, het is ongehoord.
Zie de treinen weer verschijnen
de gele wagen razen voorbij.
Kijk de mensen nu eens kijken
Veel zitten droog en kijken blij.
Kom mensen en ontwaakt, de NS is Ontspoort
Loopt niet achter de wissels aan, het is ongehoord.
Dit lied lijkt veel op de internationale
dat is niet voor niets zo gekiend.
Dat verhaald over vele goede tijden
Dit heeft de NS helemaal niet verdient.
Ook de NS wil over de grenzen
van het grote gespoorde bestaan.
In elke land nog een extra stalen laan
Roept, Kijk de Gele hond komt eraan.
De NS komt naar u toe deze zomer
Op vakantie of tijdens uw nieuwe baan
De nieuwe draden door Europa geweven
Maar in Nederland loopt het behoorlijk aan
De pasjes willen nog steeds niet werken
En de student zit met zijn handen in het haar
Hoe de overheid moet werken krijgt de NS
helaas nog lang niet klaar.
Kom mensen en ontwaakt, de NS is Ontspoort
Loopt niet achter de wissels aan, het is ongehoord.
En dan komt er een grote banenmarkt,
dan verkoopt de NS al zijn mooie dromen.
Dit verklaard waarom men in Nederland niet meer uit die ronkende benzine motor kan komen. En liefst in file over een rijdend Nederland wilt dromen.
"De NS verdiende 1,9 miljard met de verkoop van Telfort, en mocht dat van de Tweede Kamer investeren in het eigen bedrijf."
wacht.. sinds wanneer heeft de Nederlandse Spoorwegen iets te zoeken in telecommunicatie?
of uberhaupt ergens anders
om een lang verhaal kort te maken: heel veel geld is gewoon weg, of ze willen niet zeggen waar het is. ze hadden het geld om alles gewoon goed te regelen maar dat hebben ze niet gedaan, en nu kan de reiziger er voor opdraaien.
Quote
rexvspuppy:
"De NS verdiende 1,9 miljard met de verkoop van Telfort, en mocht dat van de Tweede Kamer investeren in het eigen bedrijf."
wacht.. sinds wanneer heeft de Nederlandse Spoorwegen iets te zoeken in telecommunicatie?
of uberhaupt ergens anders
haha!! De NS heeft met overheidsgeld heel veel Telecom - langs het spoor - glasvezel..
Waarom niet - slimme aanpak..
het spoor als basis voor een stukje eigen huis en tuin met glasvezel als infrastructuur.
Quote:
Kamerlid Manja Smits noemt het niet uit te leggen dat de overheid niet weet waar een miljard aan publiek geld is gebleven, terwijl de overheid op alle terreinen moet bezuinigen.
Mark my words: Nederland is zo goed als failliet.
Het is alleen nog maar een kwestie van tijd.
@heraux:
Applaus, razendsnel kunststukje!
verssend
...
@Tistochwat:
ik hoop het niet.. nee als Nederland failliet is, dan is de rest van Europa dat ook
en dan zijn de allemaal flink de lul
Ik vind dit vreemd, hadden ze geld op Ice Save staan of bij de DSB?
De NS is sowieso niet goed geregeld... maar we moeten niet vergeten dat hoe we het ook bekijken, onze spoorwegen vergeleken met andere landen nog zeer goed is (Mag verdorie ook wel na die dure kaartjes)
@Demion:
ja oke, eerlijk gezegd zit ik comfortabeler in een bommeltje van de ns, met van die zij kussentjes
kan je lekker tegen aan slapen. dan in een mini auto'tje waar je opgepropt zit...
Dit is helaas niet Waar maar raar doch Waar en doodgewoon als het om overheden gaat en zogenaamd particuliere bedrijven die volledig van de overheid zijn.
Alleen al omdat er zelden tot nooit iemand ontslagen wordt voor dergelijke blunders zie je dat men ze blijft maken.
Ik ruik Fraude
Kennelijk staan er nu een paar kruideniertjes aan het hoofd. Gaat het ons weer miljoenen kosten om die mensen de laan uit te sturen en te vervangen door echte leiders?
wattttttttttt, mensen krijgen in amerika jaren straf voor wat wat wiet op zak. en De Ns Reid gewoon lekker weg met 1 miljard!
1 MILIJARD? ik denk dat dat systeem met wat zuinig beleid nog geen 100 mil. had hoeve koste!
@Rookus:
nou de bailout van die banken in America (die ze zelf hebben veroorzaakt) zijn ze weggelopen met 400 miljard...
@heraux: briljant
Ik hoorde laatst dat in japan de treinen een gemiddelde vertraging hadden van 6 seconden per jaar
.
Misschien van het overgebleven geld een zaken reisje voor het hele personeel daarheen om te kijken hoe ze het daar doen
Geld verspillen kunnen ze toch al, waarom dan niet op een nuttige manier.
Zit maar één ding op: ONTEIGENEN!
Gewoon terugdraaien die hele privatisering, en als je dan toch bezig bent ook gelijk de privatisering van de zorg en dergelijke.
Het is te verwachten dat wanneer een bedrijf geprivatiseerd wordt en puur en alleen voor de winst gaat, dat het ze dan niet meer uitmaakt hoe die winst gemaakt wordt en over de ruggen van wie. En als er dan eens een miljardje kwijt is (zakken van aandeelhouders?), dan verhoog je toch de prijzen voor diegenen die geen keus hebben op een ander product (vervoermiddel, zorg, etc)?
bah! (hé, ik lijk wel een oude zeur te gaan worden
- komt waarschijnlijk door de teneur van de berichten hier... wacht wel weer op een vrolijk berichtje
)
Kedengedempdeput
@Eelcootje: idd..daarbij...door dat men winst wil maken wil men graag een beetje van de kwaliteit afsnoepen om even wat goedkoper uit te kunnen komen dan de concurrent...ze gaan op het randje zitten van de keurmerken e.d....maar vergeet niet dat mensen misbruik maken van veel "gratis" dingen..neem nu die plastic plastic-afvalzakken...men gaat die nu gebruiken als gratis VUILNISzak...en over een tijdje zijn die dingen ook niet meer gratis...end dan word er geemmerd: ja maar ze willen er winst op maken...ha he he....zucht...NS gebruik het geld waar het voor bedoeld is.....
Zoek maar eens in de portemonee van de top. Vast opgegaan aan ongeoorloofde bonussen.
Gewoon weer bij de overheid douwen, inclusief het "zoekgeraakte geld". Zijn we meteen van een deel van de staatsschuld af.
Goed he die privatisering?
En het is toch knap dat je 1,3 miljard investeert in de OV-chipkaart en dan nog zo'n bar slecht product weet te creëren.
Laatste edit 21-04-2010 11:08
Waarschijnlijk voegt dit niks toe, maar dit vind ik typisch het gedrag van de NS, prijzen verhogen maar kwaliteit laten schieten. Ik erger mij al jaren en inderdaad die OV chipkaart mag NIET een vervangend product zijn van de huidige kaartjes.
Bonus voor de kopstukken van NS misschien ?
Quote
rexvspuppy:
Tistochwat:
ik hoop het niet.. nee als Nederland failliet is, dan is de rest van Europa dat ook
en dan zijn de allemaal flink de lul
Ja, we zijn dan allemaal de sigaar, maar onze wijze 'leiders' zien het niet...
was telfort van de NS?
verklaart dus wel dat me verbinding altijd zo slecht was XD
Dat geld zal wel in de zakken van de topfunctionarissen zijn verdwenen. En die 10% verhoging van kaartjes in de spits is al helemaal belachelijk. Zo jaag je mensen toch weer de auto in?
Hmm hoe komt het toch dat ik dit niet vreemd vind...
Ik moet zeggen dat ik zelf weinig te klagen heb over het ov
Ik heb een ov chipkaart, dus voor mij gaat het redelijk gemakkelijk, ook weinig problemen gehad in het begin. Ik was er optijd bij, dus dat ging wel makkelijk..!
Maar ik vind het wel slecht dat ze geen verantwoording af kunnen leggen over waar het geld is..
Maarja dat blijf je houden, en die 6 seconde vertraging, ik denk dat dat er niet in zit, was hier ook een keer op wmr dat ze dat in engeland wilde veranderen, lukte ook niet
hadden ze maar beter wel die 1 miljard goed kunnen besteden, dan hadden we nu rails op de autoweg zodat we allemaal met de trein kunnen..
CO2 omlaag, geldproductivteit omhoog
Kijk, daarom houd
ik het maar gewoon bij mijn Pausmobiel
Dat geld komt nooit meer terecht
dat moeten ze bij een normaal bedrijf eens proberen
@BB bij een écht bedrijf vieg je er bij 1.3 miljoen 'kwijt' ws al uit
*Dit verhaal zal nog een beste staart krijgen
hoop ik*
@Relpa:
dat zou wel moeten, die staart dus
We krijgen een ontzettende smak geld.
We doen er niks mee.
Maar de rente die we vangen geven we uit ...
Slim?
Financieel misschien wel maar als ze toch niks met het geld doen vorder het dan terug !
Dat is dan toch even 1 miljard euro ( en 100 miljoen aan ontvangen rente )
Laatste edit 21-04-2010 19:10
Altijd al de oplossing geweest van de NS bij geldtekort: kaartjes duurder.
Maar zelf even wat beter opletten, ho maar!
Wat vangt een gemiddelde manager eigenlijk per jaar bij de NS?
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: