Het brein van een jonge zebravink is ’s nachts actief bezig om liedjes te verwerken. Dit blijkt uit een onderzoek van biologen van de Universiteit Utrecht. Dit leerproces komt overeen met de manier waarop kinderen leren spreken. Kinderen leren taal beter als ze daarbij een dutje doen. Door de ontdekking van de Utrechtse wetenschappers kunnen wetenschappers nu waarschijnlijk beter gaan begrijpen welke rol slaap speelt bij de vorming van geheugen. Enkele jaren geleden toonden onderzoekers Sharon Gobes, Thijs Zandbergen en Johan Bolhuis aan dat zebravinken liedjes op jonge leeftijd leren. Dit doen ze door veel te oefenen en te herhalen. Kinderen leren op ongeveer dezelfde manier praten. Het is al enige tijd bekend dat slaap een rol speelt bij leren door mensen en andere zoogdieren. Bij zangvogels is eerder ontdekt dat het brein tijdens de slaap hetzelfde activiteitspatroon vertoont als tijdens het zingen van een liedje overdag. Het nieuwe Utrechtse onderzoek laat zien dat hoe meer jonge zangvogels van het liedje van hun vader hebben geleerd, hoe actiever hun brein is als ze ’s nachts slapen.
Eerst gaat het onderwerp specifiek over zebravinkjes en dan blijken meer zangvogels het te doen. Maar Vandaar dat ik smorgens vaak de oplossing vind van iets waar ik niet uit kwam
Bij mij vertoont het brein (voor zover daarvan bij mij nog sprake is) ook hetzelfde patroon wanneer ik lig te snurken of wanneer ik een psalm sta te zingen. Of juister gezegd: hetzelfde gebrek aan een patroon. Sterker nog: ook het geluid verschilt nauwelijks.
@tanja: je moet de nachten voor een examen ook altijd met het studieboek onder je hoofdkussen gaan slapen. Baat het niet, het schaadt ook niet (tenzij het studieboek te dik is en je daardoor niet kunt slapen)
Quote: Het nieuwe Utrechtse onderzoek laat zien dat hoe meer jonge zangvogels van het liedje van hun vader hebben geleerd, hoe actiever hun brein is als ze ’s nachts slapen.
als wij overdag ergens intens mee bezig waren, dan dromen we er ook van