Quote spot:
Toch typisch dan dat de statistieken uitwijzen dat vrouwen juist minder schade rijden.
Sorry Spot, maar in de statistieken waar jij naar verwijst wordt met geen letter over
schade gesproken. Je opmerking raakt dus kant nog wal. Zie ook het volgende:
@emmertje: De minderheid van vrouwelijke chauffeurs maakt met elkaar wel degelijk vaker brokken dan de meerderheid van mannelijke chauffeurs met elkaar doen. Dat mannen twee keer ze vaak
dodelijke slachtoffers veroorzaken zegt iets over hoe veel mannen rijden (verder en vaker dan vrouwen), wáár mannen rijden (buiten de stad, op de grote weg, waar je harder
moet rijden en ongelukken dus harder aankomen), wanneer mannen rijden (op de gevaarlijke tijden, omdat de meeste mannen wel voltijds werken en de meeste vrouwen niet) en zelfs iets over het verschil in rijgedrag, zoals jij suggereert. Verder zegt het nogal weinig, omdat dodelijke ongevallen minder dan één procent van het totale aantal verkeersongelukken beslaan.
Je kunt zelfs statistieken vinden die zeggen dat mannen méer schade veroorzaken, maar dan hebben ze het over de gemiddelde schade
per ongeluk, waarbij je moet bedenken dat mannen a) ernstiger ongelukken krijgen, zoals boven uitgelegd (kinderen naar school rijden in een 30km zone leidt niet echt tot spectaculaire ongevallen) en b) in een duurdere auto rijden (omdat vrouwen meestal een stadsautootje hebben en die nu eenmaal goedkoper zijn). Feit blijft dat mannen, die meer op de weg zitten, en onder stressvollere omstandigheden dan vrouwen, minder vaak een ongeluk veroorzaken.