Reebok krijgt acht kogels na aanrijding
Een politieagent heeft acht keer geschoten op een reebok. Het beestje was net aangereden en de politie probeerde het dier zo snel mogelijk uit zijn lijden te verlossen.
De reebok werd aangereden op de A7 ter hoogte van het Groningse Kolham. Agenten troffen het gewonde dier aan onder een vangrail. Nadat ze het verkeer hadden stilgelegd, probeerden ze het gewonde dier weg te jagen, maar het liep zich vast in een nabijgelegen sloot. Daarop besloot een agent het dier dood te schieten en na maar liefst acht kogels te hebben afgevuurd, was de klus geklaard. Omstaanders reageerden met afschuw op de kogelregen. “Maar agenten hebben gewaarschuwd dat het geen prettig gezicht zou zijn. Ze hadden dus ook weg kunnen gaan. Gewonde dieren hebben veel adrenaline in hun lijf. Je moet het dier dan echt in het hart raken om het te doden. Dat kost gewoon meerdere kogels. Agenten doen dat niet voor hun plezier”, aldus een politiewoordvoerster.
Gerelateerde artikelen
In het hart? Kogel door de kop lijkt me effectiever. is er ook maar een schot nodig.
Laatste edit 14-02-2011 09:06
@jefkim666: Wat je zegt, gewoon een schot tussen de ogen en het beessie is kassiewijle
Ofwel, ongeschikt die vent, direct van straat halen en opnieuw leren schieten.
Wauw.. indd. Normaal doen ze dat ook met 1 kogel door de kop, dan ben je klaar. Man, ongelovelijk hoe achterlijk sommige mensen zijn.
@GetInkedBitch: Kpuc:
@jefkim666:
En u zal het ongetwijfeld beter weten dan een agent met een jarenlange opleiding?
U heeft waarschijnlijk nog nooit geschoten; op een hert schieten terwijl het verschrikkelijk heen en weer beweegt en dan nog goed raken is zo goed als ondoenlijk.
Om u uit de droom te helpen: Rambo's bestaan in het echte leven niet.
@AntonLaVey: Jammer genoeg heb ik zat ervaring met raak schieten. Een ree, onder een vangrail nota bene, is best te bedwingen. En als je het niet in je eentje afkunt, dan roep je versterking op en ga je niet als een idioot er op los. Om U uit Uw droom te helpen zal ik maar zeggen.
Laatste edit 14-02-2011 09:29
naja, het zat niet meer vast onder vangrail, het liep zichzelf vast in een sloot. Dus daar kan zo'n ree makkelijk flink spartelen, maar hoe dan ook, ze hebben naar mijn mening goed gehandeld.
@Roy: Dat is fout één, het wegjagen. Fout twee is duidelijk. Ofwel, die agent is niet geschikt en dient terug naar school te gaan of een andere baan te zoeken.
“Maar agenten hebben gewaarschuwd dat het geen prettig gezicht zou zijn. Ze hadden dus ook weg kunnen gaan"
Meer hoef ik niet te zeggen, ga dan ook niet kijken, ramptoeristen
Wat triest dat het zo gelopen is.
van wat ik weet is een aangereden reebok zowiezo al heel erg kwetsbaar doordat ze heel snel in schock raken...dus als er dan 8 kogels voor nodig zijn is het beest dan wel zo ernstig gewond geweest dat het echt nodig was hem uit zijn lijden te verlossen...
Ik was er niet bij kan het verkeerd beoordelen...maar dat je er wel bij bent betekent niet dat je automatisch het juiste doet dus ook meneer de agent kan ernaast hebben gezeten?!
Kpuc: Dat wegjagen was misschien bedoeld om te kijken of het beessie het zou kunnen overleven, anders snap ik het ook niet.
@Mamsie: +1 dat is het enigste wat je erover kan zeggen
Goede motieven met een misschien wat slechtere uitvoering. Tof van die agent dat die het arme dier niet heeft laten creperen.
Quote
@Jianetsu:
“Maar agenten hebben gewaarschuwd dat het geen prettig gezicht zou zijn. Ze hadden dus ook weg kunnen gaan"
Meer hoef ik niet te zeggen, ga dan ook niet kijken, ramptoeristen
inderdaad, en aals dat beestje zo heen en weer spartelt, en dan kan je een keer missen.
het gebeurt mensen, dus hoe zielig ook, het gebeurt elke keer weer.
Quote
@Hart:
Kpuc: Dat wegjagen was misschien bedoeld om te kijken of het beessie het zou kunnen overleven, anders snap ik het ook niet.
Mogelijk hadden ze inderdaad de indruk dat het dier alleen maar geschrokken was.
Diertje had zeker niet zn pootjes gebroken omdat ie weggerend was maar in een sloot terecht kwam.
Agenten zijn agenten en geen dierenartsen, die kunnen wel vaststellen of een dier te zwaar gewond is.
Deze week op wegmisbruikers gezien dat ze een dier OOK kunnen verdoven.
En dan 8 acht!!! kogels nodig ? geen wonder dat kriminelen bijna nooit geraakt worden.
Al met al ... in mijn ogen "Slecht gehandeld". Politie-aktie: -1
oftewel, nederlandse agenten kunnen niet schieten
8 kogels...nou nou...nederlands agentje mag ook eens schieten..wanneer heeft ze voor het laatst schiettraining gehad? Between the eyes!
Maar ja, ze heeft in ieder geval het dier uit zijn lijden verlost en dat was dan wel weer een goeie actie, 't dier zal wel gesparteld hebben.misschien was 't mens er zelf ook wel van ontdaan..
Laatste edit 14-02-2011 11:01
Quote:
Gewonde dieren hebben veel adrenaline in hun lijf. Je moet het dier dan echt in het hart raken om het te doden. Dat kost gewoon meerdere kogels. Agenten doen dat niet voor hun plezier”, aldus een politiewoordvoerster.
ehm jaja alsof het hart zich bij ieder schot verplaatst. of heeft het dier acht harten? of de agent had het spelletje hartenjagen niet goed begrepen
8 van de 10 patronen afgevuurd
ik vraag me af hoe hij mensen wil aanhouden hoeveel patronen heeft hij dan nodig???
EdgarPoe: Een Ree verdoven? Geen goed idee. Dat overleven ze zowiezo niet. Reeën zijn ontzettend stress gevoelig.
Verder: Een hert/ree of ander wild beest wordt NOOIT in de kop geschoten. De kans dat je mis schiet is gewoonweg te groot. Je doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed.
Een jager zal ook altijd voor de interne organen gaan. Ik kan niks anders zeggen dat de agent goed gehandeld heeft. Hoewel het spijtig is dat hij waarschijnlijk een dienstwapen heeft gebruikt i.p.v. een jachtgeweer. Het verschil is hier waarschijnlijk dat het dienstwapen niet genoeg schade aanricht om de ree snel uit zijn lijden te verlossen.
Laatste edit 14-02-2011 11:26
Quote Kpuc:
Roy: Dat is fout één, het wegjagen. Fout twee is duidelijk. Ofwel, die agent is niet geschikt en dient terug naar school te gaan of een andere baan te zoeken.
Je bent er voorstander van alle dieren die eventueel mogelijkerwijs bij het wegrennen een sloot in springen en daarbij hun pootje breken meteen maar af te schieten?
@Itrme:
Als je het beestje verdooft om beter raak te kunnen schieten geloof ik niet dat het je echt wat kan schelen of het wel of niet aan de verdoving bezwijkt...
volgens mij is het procedure om de plaatselijke WBE (wild beheers eenheid / maw. jagers) erbij te halen. Zij gaan over het afschot en de registratie van het afschot van wild. Er is vast wel een kapstok waar het aan gehangen kan worden, maar het had mooier opgelost kunnen worden.
wat betreft wegjagen onder de vangrail, politie probeert gewoon een potentieel gevaarlijke situatie te voorkomen. Voor hetzelfde geld sjokt het beest in verwarring de auto baan weer op, bij wegjagen is er tenminste nog een soort van gecontroleerde omgeving. dat lijkt mij een heel correcte handeling van die agenten, geen blunder.
enigste opmerkelijke aan het hele bericht vind ik 8 kogels, wat me tikkeltje overdadig lijkt. Het had met tops 2 of 3 wel moeten lukken lijkt me.
Wat een gezeik, beetje moeilijk lopen doen over 1 ree, worden zoveel beesten afgemaakt voor op jullie bordje.
Als je eerst nog de WBE erbij moet halen, ligt dat beest daar dus nog langer te creperen, stress, etc, of rent het alsnog de verkeerde kant op met kans op ongelukken.
En dat beest gaat niet even stilstaan om een kogel te vangen, ik neem aan dat ie nogal bewoog, heen en weer rende misschien, ik zou zeggen, doen jullie het lekker even in minder dan 8 schoten. Een politieagent in Nederland schiet nou niet echt vaak, logisch als het niet echt in één keer raak is.
Voor een getrainde jager is het afschieten van een stilstaand ree al een hele opgave. Ik ben het er ook mee eens dat de wachten op de WBE hier waarschijnlijk meer kwaad dan goed zou hebben gedaan.
Wat mij betreft, en ik sluit me bij Heather aan, hebben ze dit goed aangepakt. Beter kogels teveel dan dat ze maar twee keer schieten en gaan wachten tot het beestje eens stopt met bewegen.
wat een gezeur zeg. 1 kogel of 8, het beest is dood.
Agent was vond het waarschijnlijk leuk om 'net als in de films' zijn doelwit helemaal te doorzeven.
Anders ga je op point blank range toch niet zo vaak missen, tenzij die echt slecht getraind was (en dus geen wapen zou mogen hanteren).
@Elvis85: misschien donderde de ree een paar keer om in het water.
Wie ben jij om te weten hoe het moet?
Een ree in nood is al zeer gestrest, en zo groot is zo een dier ook niet, tot maximaal negentig cm in schofthoogte indien t om een bok gaat. Kolere zeg, dan ben je wel een watje van een agent om zoiets niet in bedwang te kunnen houden.
@tampert: Nee, lees het nog eens door zou ik zeggen./
Laatste edit 14-02-2011 13:47
I wonder how many people commenting have ever killed a deer. I went hunting since the age of 7 and can confirm two things:
- Best place to shoot is the heart because the skull of a deer is thick and deflects bullets. - It takes lots of skills to hit the heart with a pistol because it is protected by the ribs. A shotgun is much easier. I can hardly imagine cops knowing exactly where to hit unless they hunt themselves.
The alternative is to use a knife, which also takes skills and can cost min 45s up to 2 minutes for the animal to bleed out.
::
ry for English, I am French:::
De beste stuurlui staan ook hier weer aan wal.
@Mamsie:
@NicoZ: Als je op 200 meter een ree kunt doden met een jachtgeweer, dan is het op vijf meter met een Walther P5 niet veel moeilijker.
Kpuc: Ga maar eens probeeren...Ik zou liever met een mes gaan dan een kleine vuurwapen.
A shotgun will break the ribs of the animal, hit the heart, creating enormous bleeding. A bullet from a rifle has 5x more energy than a handgun bullet (more weight, more speed) and creates a massive shockwave "exploding" many internal organs, causing massive bleeding and thus a quick death.
I have seen deers and wild pigs running away after being shot and dying 2-3km further. As a hunter that's the worse case scenario.
On TV, everything is easy, but when do this for the first time, you are full of adrenaline, you do not know where to shoot. It's very different.
A quick death is the best death, not matter how it's done.
@NicoZ: Een Walther P5 heeft genoeg kracht om op korte afstand een schedel te doorboren. En als je twijfelt, dan pak t beest, of mens, ook een beest, beet en geef het een schot vanaf de keel tot in de hersens, tjeemig, hoe moeilijk kan het zijn, het is geen buffel.
Laatste edit 14-02-2011 14:34
zou postuum boris the bullit dodger geen goede naam voor hem zijn
Kpuc: I have seen bullets from a Winchester 300 magnum deflected by the skull of a deer and the animal running away.
A 9mm is only 1/10 of the energy (450 J against 4300 from the 300 WM).
I have killed about 10 deers, and "served" with a knife another 20 before I had my license and the animals don't "just" die unless you hit very well.
There is a reason why "the only place you should shoot a deer is the heart" is taught for the hunting license.
@NicoZ: Ik had een Glock en jaagde daarmee een kogel in de kop van een cetnik, hij was echt dood daarna
Laatste edit 14-02-2011 15:03
Kpuc: of die beesten groot zijn of niet een rake schop en je been is gebroken.
nog een rake schop en je breekt nog meer.
maar dat de nederlandse agenten watjes zijn ligt meer aan het feit dat ze aangeklaagd worden door de criminelen als ze dat niet zijn
Kpuc: The front part of the skull is the thickest area of the animal. It's also the most mobile area of the body when the animal is injured (as it is constantly looking for an escape). It's the worse place to shoot. You also risk to injure someone else if the bullet is deflected.
You can also shoot in the base of the throat (around 5-7cm from the base of the neck) if you do not have a knife and you do not feel confident to shoot the heart. Still takes the animal around 1 minute to die.
@keijzer: Ken je dieren en weet hoe je op te stellen.
@NicoZ: En nu graag in Nederlands, internet is groot en je kunt alles vinden dus laat me eens zien dat je echt weet waar je over praat.
Kpuc: Elke jager ga het bevestigen, vraag maar.
@NicoZ: Ik heb mensen tijdens de oorlog in Joegoslavië het licht van de dood laten zien middels een kogel door de kop dus die jagers kunnen me de boom in.
En nee, daar ben ik niet fier om
Laatste edit 14-02-2011 15:29
Gatverredamme, ik wordt helemáál kotsmisselijk van het verhaal dat iemand er 10 moest neerschieten en 20 de strot moest opensnijden en laten leegbloeden voor ie z'n license had, wat voor 'license', hersenloze dierenmoordenaar? Overigens is het commentaar over het zeuren over 1 ree terwijl er legio dieren sterven om op je bordje te komen wél een hele goeie, dáár hoor je nooit wat van! Chapeau voor die opmerking! En wat jagers betreft; get a life instead of taking one!
Kpuc: Ik denk toch dat NicoZ misschien wel weet waar hij over praat en indien hij het van internet heeft, hoeft dat toch niet te betekenen dat het niet waar is? Zijn kant stelt dat je beter niet met een revolver op herten en reeën kunt schieten. We hebben het hier trouwens over een ree, een klein dier, dus waarschijnlijk valt die harde schedel wel mee, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen verstand van heb.
Overigens denk ik dat jij ook gelijk kunt hebben, maar dat wil niet direct zeggen dat die agenten een hele slechte prestatie hebben geleverd. We waren er niet bij.
@Hart: De pest is dat het vergaren van info op iPret gebrouilleerd is, je kunt het hebben over een deer of over over een kleine ree, het verschil is groot. In Nederland kennen we damherten, groot en inderdaad niet zo makkelijk met een nekschot te doden, maar als men het heeft over een ree? Dan zeg ik van beklem het dier en knal m door de kop dood indien het dier te ver heen is..
Kpuc: Ik deel alleen mijn ervaring
@NicoZ: Persoonlijke ervaring of opgezocht?
Kpuc: I went hunting since the age of 7 with my dad. I have killed pheasant, rabbits, bunnies, deers, boars, pigeons, ducks in the hundreds. We had a big garden where I reckon I practice shot around 45,000 times. I started to hunt when I was 14 and got my license at 16. On my first official hunting day I killed a deer. In my first year I kill a woodcock which is known to be the hardest animal to shoot at. I own a 12 gauge shot gun from Chapius Artisan custom built that I got for graduating my business school.
I can kill, skin any animal that walk or flies, cook it and eat it.
Besides that, I work for a company based out of Dallas, where I go sometimes. I go to shooting ranges where you can rent about any gun or automatic rifle (AK47 and AR15) you can think of.
Yes, I can confidently say I know what I am talking about and if one day we have the opportunity to meet, I will gladly sit down with you and you can ask all the questions you want.
Volgens mij vergeet iedereen dat dat beest in een sloot stond pijn te lijden. Ook is helpen dan een stuk lastiger omdat een Reebok uit een sloot halen mij een hele klus lijkt en het dier dan heel lang pijn zal moeten lijden. En een dier op een paar meter afstand raken in het hoofd waarbij een Reebok waarschijnlijk kleinere hersenen heeft dan mensen lijkt mij ook erg lastig. Ik verbaas mij niet dat de politie daar 8 kogels voor nodig heeft gehad. Bovendien wat maakt het uit? 1 kogel of 8. Bij 8 weetje tenminste dat het dier zeker weten dood is.
@NicoZ: Ja en? Zijn dat jouw eigen woorden of iets wat je van iPret hebt opgezocht?
Ze hadden een dierenarts moeten bellen om die de reebok met een verdovingsgeweer het dier te verdoven.
Dan had die gelijk met een dierenambulance afgevoerd kunnen worden.
Al dat gepraat over afmaken is volslagen onzin.
ik dacht eerst het merk Reebok
Reebok
Reeën hebben kleine hoofdjes en nog kleinere hersenen. De kans dat je die in éen keer raakt als je op het hoofd richt is heel klein.
Daarbij zat het beest vast in een sloot. Ik weet zeker dat hij z'n hoofd niet netjes stilhield.
Voor de politieman is het gevaarlijk om de sloot in te duiken om het beest eruit te halen. Zo'n ree is in stress en een harde trap van z'n hoeven kan veel verwonden.
Daarbij zijn reeën ook zeer stressgevoelig en hij zou daar ook bijna zeker aan overlijden als de politieman niets deed.
Wat is er zo erg aan 8 kogels? Zo weet je het tenminste zeker! Weet jij in éen keer het hart te raken bij zo'n beestje?
Nu is hij uit z'n lijden verlost. Liever dat dan netjes twee kogels afvuren en hem daaraan laten sterven.
Op een dierenarts zouden ze lang kunnen wachten en hij zou niet meer doen dan een dodelijke injectie oid geven. Dan gaat dit toch een stuk sneller, een stuk minder lijden voor dat beest.
Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Zijn jullie allemaal vegetariër? Nee? Zeur dan niet. Ja? Wees dan blij dat dat beestje nu niet meer lijd.
@NicoZ: Heb jij een taalprobleem of zo?
hhaha
Quote
@Hart:
Kpuc: Dat wegjagen was misschien bedoeld om te kijken of het beessie het zou kunnen overleven, anders snap ik het ook niet.
ik denk dat het was om te kijken of ie uit zichzelf weg kon , als dat het geval is, laat je hem toch gewoon gaan?
je zou haast denken dat politieagenten voortaan hun schietlessen schriftelijk via WMR kunnen gaan doen
zo'n agent heeft mogelijk nog nooit op wat voor levend iets dan ook geschoten, vindt het al heel wat dat ze besloten het dier uit z'n lijden te verlossen in plaats van te wachten op een dierenarts
In mijn ogen is het ook belangrijker dat het dier uit zijn lijden is dan dat er 8 kogels voor nodig waren.
@Mamsie: NicoZ heeft juist geen taalproblemen. Of had je liever dat hij in zijn moedertaal Frans deze dingen zou vertellen?
Laatste edit 14-02-2011 17:41
@ledi: Wat dacht je van Nederlands?
Commentaar op de agent in kwestie is niet nodig. Ben blij dat de agenten ook hart voor de natuur hebben en een dier uit zijn lijden verlossen.
Om in te gaan op mensen die zeggen dat de agent niet kan schieten, hebben nog nooit een wapen in hun handen gehad. Op een wild dier schieten is namelijk niet alleen een kwestie van richten, maar ook van anticiperen op het dier zijn/haar bewegingen. Bovendien speelt ook de wind een belangrijke rol.
Waarom is dit nieuws? Dat niet alle agenten topsnipers zijn, is hopelijk bekend. Dat mensen die erbij waren moeilijk gaan doen, is vervelend maar logisch.
dit noem ik diervriendelijk, als ik de agent zou zijn had ik hem al veel eerder neer hebben geschoten. uit liefde, niet uit haat!
Ik ook xD Dus ik dacht, dus blijven nike en adidas over
Ik vind acht kogels toch wel veel
arm beest en arme agent
zouden die omstanders het leuker vinden als ze dat dier gewoon langzaam dood lieten gaan
Quote
@JarnoF:
Om in te gaan op mensen die zeggen dat de agent niet kan schieten, hebben nog nooit een wapen in hun handen gehad. Op een wild dier schieten is namelijk niet alleen een kwestie van richten, maar ook van anticiperen op het dier zijn/haar bewegingen. Bovendien speelt ook de wind een belangrijke rol.
Als je vlak naast het dier staat, en het dan ook nog eens vast zit in een sloot, zijn dat anticiperen en die wind toch een tikkeltje minder belangrijk
Niettegenstaande vind ik het uiteraard wel goed beter om het dier uit zijn lijden te verlossen, dan dat het ligt dood te bloeden. Maar het had toch echt minder pijnlijk moeten kunnen.
@AntonLaVey: En ik kijk vaak genoeg Animal Planet waarbij ze in een situatie komen waar een hert dood geschoten moet worden en die mensen kunnen het ook met 1 schot. Dus jah, in dit geval weet ik meer dan een agent met "jarenlange" opleiding. En als zo'n beest vastzit en gewond is beweegt ie niet zoveel meer.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: