Actie tegen mogelijke gevangenisstraf Justin Bieber
Free Bieber! Onder die noemer is in de VS een internetcampagne gestart tegen een omstreden wetsvoorstel: S.978. Als deze wet zou worden ingevoerd, kan Justin Bieber namelijk voor vijf jaar de cel ingaan, stellen de actievoerders.
Hoe zit dat precies? In mei dit jaar werd in het Amerikaanse congres het wetsvoorstel S.978 ingediend, ook wel genoemd de 'Commercial Felony Streaming Act'. Het houdt in dat Amerikanen die met copyright beschermd materiaal op internet zetten en daar commercieel beter van worden of geld mee verdienen een flinke straf kunnen krijgen. Dit kan oplopen tot vijf jaar cel, al moet je daarvoor wel flink wat auteursrechten schenden.
Er is veel kritiek op de wet omdat onduidelijk is of mensen die bijvoorbeeld filmpjes van games of televisieprogramma's online zetten ook bestraft kunnen worden. En zelfs mensen die bekende liedjes zingen en op YouTube zetten, kunnen mogelijk bestraft worden.
De populaire tienerster Justin Bieber begon zijn carriere met het uploaden van filmpjes op YouTube waarin hij liedjes van anderen zingt. Hij is daar uiteindelijk commercieel beter van geworden, gezien zijn gigantische succes. En dus zou hij volgens de wet tot vijf jaar de gevangenis in moeten, claimt protestorganisatie Fight For the Future.
De club startte de actie Free Bieber. Op de speciale actiesite kun je een petitie tekenen en een filmpje uploaden waarop je vanuit de gevangenis uitlegt waarom jij vindt dat de wet niet moet worden ingevoerd. Er is zelfs een speciaal Tumblr-blog waarop je foto's kunt plaatsen van Justin Bieber in de gevangenis.
Free Bieber is een opvallende actie tegen wetsvoorstel S.978, maar zeker niet de enige. Op demandprogress.org tekenden al meer dan 500.000 internetters een petitie tegen het plan.
Gerelateerde artikelen
is er ook een petitie met vooral justin bieber moet naar de nor? ik teken meteen
minder-dan-middelmatig jammer popsterretje met een hoge eigendunk gaat naar de cel? Some hope in humanity has been restored.
Ach, wist dat kind veel.....
Ik denk dat velen jaloers zijn op zijn succes.
Ik vind het vooral knap dat je van een youtube filmpje uiteindelijk zoveel meiden laat zwijmelen als ze alleen al je naam horen.
En welke jongen zou dat nou niet willen
Aan een kant heb ik helemaal niets met Bieber, maar aan de andere kant is dit een wet uit het jaar 0 ofzo...
Anders kunnen ze alle winnaars en winnaressen van al die talentenshows ook opsluiten: ook allemaal commercieel beter geworden door liedjes van anderen.
Laatste edit 23-10-2011 13:24
Ik ben meer voor de eerste twee reacties dan voor de vierde. 't Is nu al 3-1 voor de petitie: Put Bieber In Jail!
-
4-1
Laatste edit 23-10-2011 13:25
Gewoon Just Bieber voor de rest van zijn leven in de gevangenis opsluiten, sleutel weggooien, ramen dicht metselen en door een stenen gat in de muur het voedsel geven.
Dan zou de wereld van een ramp verlost zijn.
Quote
@stora:
Ik denk dat velen jaloers zijn op zijn succes.
Ik vind het vooral knap dat je van een youtube filmpje uiteindelijk zoveel meiden laat zwijmelen als ze alleen al je naam horen.
En welke jongen zou dat nou niet willen
@stora je bent echt gek als je gelooft dat iemand ooit op z'on piep piep piep piep kind jaloers zou kunnen zijn. Justin Bieber is gewoon een kind, die weer is niet genoeg aandacht kreeg van de ouders en toen maar dit deed. binnen 10 jaar is die jongen GESCHIEDENIS en moeten we op internet kijken om te lezen o ja dat was die homo, bedoel jongen
Laatste edit 23-10-2011 13:36
Als Bieber de cel in moet, moeten ze zoals in het artikel aangegeven elk persoon die op youtube een liedje van een bekende zanger/zangeres in een filmpje heeft gezongen ook de cel in voor het schenden van de copyrights.
Dus ik ben tegen deze wetsvoorstel omdat het nergens op slaat en omdat ze alleen bieber hiermee in de problemen zetten.
door het zingen van andermans lied krijgt de originele zanger ook weer publiciteit hoor! klinkklare onzin is dit als je het mij vraagt.
Free Bieber
Quote
@Yue:
Als Bieber de cel in moet, moeten ze zoals in het artikel aangegeven elk persoon die op youtube een liedje van een bekende zanger/zangeres in een filmpje heeft gezongen ook de cel in voor het schenden van de copyrights.
Dus ik ben tegen deze wetsvoorstel omdat het nergens op slaat en omdat ze alleen bieber hiermee in de problemen zetten.
door het zingen van andermans lied krijgt de originele zanger ook weer publiciteit hoor! klinkklare onzin is dit als je het mij vraagt.
Free Bieber
Weg met Bieber, zo snel als mogelijk. en neem dat wetsvoorstel snel aan en geef just bieber dan de maxium straf van 5 jaar (maar doodstraf d.m.v. doodelijke injectie mag ook)
Jammer voor sommigen dat nu toevallig dat biebertje de lul zou zijn maar wat ik mezelf afvraag is of het ook in t nieuws was gekomen als Frank Dobber het slachtoffer was geweest
Wie is Frank Dobber ....ik weet t niet, jullie ook niet dus ik bedoel maar....
@Commentator: Jij bent gek..
@Hebbenwijdat: ik zou hetzelfde hebben gereageerd voor elk ander persoon, ikzelf ben niet echt fan van Bieber maar hij wordt nu niet echt eerlijk behandeld
Die Bieber is gewoon een kind, dat het produkt is van een succesvolle marketing en hiermee de platenmaatschappij een hoop geld opbrengt. En hemzelf uiteraard ook. Maar zonder al dat gepush zou hij helemaal nergens zijn. Misschien in een schoolbandje of zo.
Maar waarom wordt dat kind hier zo gehaat?
Sommigen zouden hem wel dood wensen, lees ik hier.
Irritante muziek maar blijft gewoon een jochie. Laat hem lekker, zolang ik er niet verplicht naar hoef te luisten geen probleem mee.
Yue schreef: door het zingen van andermans lied krijgt de originele zanger ook weer publiciteit hoor!
-------------------
Zo is het toch? Wat zeuren ze dus.
En wat JB betreft: als hij idool-af is, komt er wel een ander voor in de plaats (die misschien nog erger is)
ziek....laat m lekker in de gevangenis wegrotten..misschien gaat ie dan wat echte nummers zingen zoals
Jailhouse rock
Die wet moet nog aangenomen worden. Dat betekent in de westerse wereld dat vanaf het moment dat hij aangenomen is (en in NL: gepubliceerd is in de Staatscourant) dingen bestraft kunnen worden, niet dat ook zij die het ooit gedaan hebben voordat de wet er kwam worden gestraft.
Het zou ook raar zijn als iedere keer als er iets wettelijks verboden wordt, iedereen die het ooit heeft gedaan alsnog opgepakt wordt. Of beboet. Dan houdt de rechtsstaat op te bestaan.
Dus Bieber hoeft niet te bi(e)b(b)eren
Laatste edit 23-10-2011 14:13
Ik ben niet jaloers, nog nooit geweest in mijn leven. Ik heb alleen niks met Justin Bieber (en dan hou ik het netjes)
Ik ben niet gek, ik vind alleen dat mensen zoals Justin Bieber die die om aandacht huilen op internet dat die geen popster mogen zijn of wezen en dus doe hem maar voor 5 jaar achter de tralies.
En persoonlijk ben ik ook van mening dat mensen van zijn beroep veel maar dan ook veelsteveel verdienen met alleen even wat te zingen. EN dan vind ik het belachelijk dat je daar tussen de €5000 en €40.000 of meer voor krijgt om een avondje een paar nummers te zingen. dat geld zou zoveel beter kunnen worden besteed, zoals in arme landen of in buffers om crisisen mee op te vangen
maar jb is toch canadees of ?
ALARM! ALARM! Haters zijn gedetecteerd!
@Commentator: Yeah right, alsof jij daar wakker van ligt. Ik zou graag met je willen bitchen over hoe sneu jouw excuus klinkt, maar ik heb betere dingen te doen.
OT: Ach, persoonlijk vind ik Justin ook maar een overhyped ventje, maar ik negeer hem gewoon. Alleen omdat ik zijn muziek slecht vind wil nog niet zeggen dat ie van mij mag rotten in de bak. Trouwens, die vent kan zich de beste advocaten veroorloven, dus die zien we verlopig nog wel op vrije voeten.
Okay, de wet is dit jaar (mei) geïntroduceerd.
Bieber zong bekende liedjes van anderen voordat deze wet werd aangenomen. Daarna zong hij zijn eigen liedjes.
Aangezien hij de bekende liedjes van anderen zong voordat de wet werd aangenomen en hierdoor beroemd werd, is er niets aan de hand. Tenzij de wet met terugwerkende kracht ingaat.
Laatste edit 23-10-2011 14:37
Edit Sjaak: Overtreding v.d. regels, reactie gewijzigd.
@SouthparkDude: en in geval van het laatste krijgt iedere JB-hater nog maanden of jaren lang over hem te lezen en we hebben voorlopig genoeg leesvoer aan Joran, Holleeder, Julio Poch en Talitha van Zon, om maar een paar te noemen.
Kan er later een film gemaakt worden...
Zo iets als Free Willy,
maar dan Free Bieber...
@Invisible:
Quote:
Dan houdt de rechtsstaat op te bestaan.
Heeft die dan ooit bestaan...
als er commerciele belangen zijn??!!
Bieber = canadees, valt niet onder de amerikaanse wet, dus helaas..
het boeit me niet dat het hem overkomt, maar wel dat je geen liedjes mag coveren en daardoor een doorbraak krijgen. bij die zangprogramma's in de VS hebben de mensen toch ook hun doorbraak door andermans liedjes?
Ben tegen die wet maar Beiber mag van mij best de cel in. Wegens uh... aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel (oorbeschadiging). En natuurlijk de trauma's.. oh oh oh..
En edit: Dit soort onzin wetten zijn toch waar ze met die Occupy zooi (onder andere) tegen protesteren..?
Laatste edit 23-10-2011 14:48
Quote
@nxttrain:
@Invisible:
Quote:
Dan houdt de rechtsstaat op te bestaan.
Heeft die dan ooit bestaan...
als er commerciele belangen zijn??!!
Ik ben bang dat ik je gelijk moet geven . . . . . .
En wat als hij de gevangenis in zou draaien? Zie types als Paris Hilton of Lindsay Lohan. Worden veroordeeld tot pak hem beet een half jaar cel maar staan binnen twee weken weer op straat...
Zingt die gast dan? zetten ze zeker in China de asbakken buiten
Ik dacht dat hij alleen bekend was van zijn lok en de berichten van mensen zie hem graag van een flat zien springen
maar goed hij mag van mij
Laatste edit 23-10-2011 14:49
Quote
@Commentator:
En persoonlijk ben ik ook van mening dat mensen van zijn beroep veel maar dan ook veelsteveel verdienen met alleen even wat te zingen. EN dan vind ik het belachelijk dat je daar tussen de €5000 en €40.000 of meer voor krijgt om een avondje een paar nummers te zingen. dat geld zou zoveel beter kunnen worden besteed, zoals in arme landen of in buffers om crisisen mee op te vangen
Slappe uitspraak
Alsof elke rijke maar zijn geld ter beschikking moet stellen aan de gemeenschap.
ben benieuwd hoeveel jij naar ontwikkelingslanden stuurt als je toevallig de hoofdprijs wint.
@mremijn: zong liedjes van Amerikaanse artiesten
hij is neergescoten kijk maar.
http://www.youtube.com/watch?v=SmgT-rwn5W4
je kan ook overdrijven
net alsof hij zulke kwade bedoelingen had met het zingen van liedjes
Goed... Bieber gaat sowieso niet de gevangenis in, als de regels daar een beetje lijken op die van ons. Het was in die tijd namelijk nog niet strafbaar, dus hoe moet je dan weten dat het niet mag?
En wat Bieber zelf betreft... 't is niet hem waar ik een hekel aan heb, maar alle media-aandacht die hij krijgt. Want als het nieuws is als je je haar knipt...
Als er zoveel onduidelijkheid over is, zal die wet er toch niet komen?
Als die Bieber nu belooft dat hij nooit meer een noot zingt, ben ik bereid om die petitie te tekenen en hoeft hij wat mij betreft niet het gevang in. Het schijnt dat die jongen ook leuk kan drummen, laat hem zijn vaardigheden daar dan in verbeteren en drummer van een bandje worden.
bieber vergelijkt zichzelf met Kurt Kobain. achterlijk rotjochie...
'stop singing!'
'no!'
'then pay with your blood!'
geef 'm een shotgun en 1 kogel, kan hij zichzelf vereeuwigen.
hij is veel te braaf om te worden vergeleken met welke rockster dan ook.
of we wachten gewoon 10 jaar.. dan word ie ook 27........ ow nee, wacht.. dat kan helemaal niet!! hij is geen echte muziekheld zoals de rest van de 27ers.. afknallen die gast dus.
Quote
@Mamsie:
Die Bieber is gewoon een kind, dat het produkt is van een succesvolle marketing en hiermee de platenmaatschappij een hoop geld opbrengt. En hemzelf uiteraard ook. Maar zonder al dat gepush zou hij helemaal nergens zijn. Misschien in een schoolbandje of zo.
Maar waarom wordt dat kind hier zo gehaat?
Sommigen zouden hem wel dood wensen, lees ik hier.
goed verwoord
het begon trouwens allemaal toen zijn ouders hem jaren geleden 'op Youtube zetten'. toen was hij helemaal nog een kind, dus
dus zouden die de gevangenis in moeten
gelukkig woont esmee denters niet in amerika
die is ook bekend geworden via youtube
Betekend dit, dat ook al die andere vals zingers van verwijderd moeten worden die ook liedjes zingen ven bekende zangers, als die wet wordt aangenomen? Af en toe schrik ik me gewoon een hoedje als ik er per ongeluk op klik
Ik ben tegen deze wet, wat als je kleinkindje van 5 leuk staat te zingen en je zet het op Youtube, heb je gelijk een boete. Tevens wordt het zwaar saai als er alleen maar bekende op youtube mogen staan met hun ©
Ook wordt het uitkijken met quizvragen op tv als ze deuntjes willen laten horen enz. enz. geen goede wet voor de vrijheid en creativiteit van de mens
Je hoeft van mij Bieber niet leuk te vinden, ik ben ook geen fan, maar hem dood wensen of slappe kritiek , zegt meer over jezelf dan over de zangkunsten van Bieber.
Vooral ook jammer dat de zo tolerante wmr, zich van deze kant laten zien.
Quote
@Menneke:
En wat Bieber zelf betreft... 't is niet hem waar ik een hekel aan heb, maar alle media-aandacht die hij krijgt. Want als het nieuws is als je je haar knipt...
Misschien gaat dat allemaal niet van hemzelf uit, maar wordt hij gewoon gehyped door de mensen die veel geld aan hem verdienen.
Een vorm van kinderuitbuiting, zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld binnenhalen over de rug van een kind, voordat de hype weer over is.
@Mamsie:
@stora: ik haat hem niet.. ik vind zn muziek alleen niks...ben meer van de rock e.d. dat bedoel ik met echte muziek
Henze, dat mag, maar hem dood wensen zoals sommige hier, wel of niet grappig bedoeld , is niet erg wmr'ig.
Quote
@stora:
Ik denk dat velen jaloers zijn op zijn succes.
Ik vind het vooral knap dat je van een youtube filmpje uiteindelijk zoveel meiden laat zwijmelen als ze alleen al je naam horen.
En welke jongen zou dat nou niet willen
ik denk dat velen teleurgesteld zijn dat kinderen nu op jonge leeftijd uitgebuit worden voor de massa. bieber zijn halve emo liedjes en dan die andere meid met: GET DOWN ON FRIDAY! seksistische boodschap, niets meer en niets minder. willen we dat wel?
Ik ben ook tegen dat wetsvoorstel heb zelfs mijn naam op een petitie (nie die van beaver
) grappig dat alleen over Beaver ophef word gemaakt want dit wetsvoorstel is een laatste steek in het hart van YouTube komt dit wetsvoortsel erdoorheen mogen we een nieuwe bron van vermaak vinden die niet aan die wet verbonden is en dat wordt dan toch nog een giga probleem
Maar goed dat Andre van duin zijn bandparodieën nooit heeft gestreamd en geen amerikaan is anders zou hij ook nog moeten brommen, en hoeveel terug werkende kracht zou er op die wet zitten voor al geplaatst materiaal zou het niet mogen gelden
Normaal zou ik deze regel niks vinden en zou die van mij gelijk weg mogen.
Echter nu het gaat om JB naar de gevangenis te sturen mag hij wel iets zwaarder worden!
Wat erg, ik heb zoiets gelezen op /b/
Het kan ook zijn dat alle walkthroughs van spellen ook worden verbannen.
eeyup. is ook een ontzettende drogreden. ik hoop dat deze wet niet door komt..
Wanhopige grietjes
Quote
@SouthparkDude:
ALARM! ALARM! HATERS ZIJN GEDETECTEERD!
@Commentator: Yeah right, alsof jij daar wakker van ligt. Ik zou graag met je willen bitchen over hoe sneu jouw excuus klinkt, maar ik heb betere dingen te doen.
OT: Ach, persoonlijk vind ik Justin ook maar een overhyped ventje, maar ik negeer hem gewoon. Alleen omdat ik zijn muziek slecht vind wil nog niet zeggen dat ie van mij mag rotten in de bak. Trouwens, die vent kan zich de beste advocaten veroorloven, dus die zien we verlopig nog wel op vrije voeten.
ja oke je hebt gelijk, ik had minder sterk moet reageren. eigenlijk deel ik jouw standpunt maar ik ga ik soms verder met woorden dan dat ik soms bedoel.
Sjonge sjonge, sex mag in allerlei vormen, maar zingen...ho maar
Damn, je mag tegenwoordig echt NIKS meer op Youtube zetten.
Ik maak m'n eigen animaties, zelf getekend en alles. Maar omdat ik 'n achtergrond muziek heb ,waarvan ik overduidelijk vermeld dat het niet van mij is en de rechten aan de juiste artiest geef, worden mijn video's geblockeerd.
Beetje triest om 'n 2 minuten lange video (Waar ik hard aan heb gewerkt) te blokkeren.
En nu mag je zelfs geen covers uploaden en afleveringen en weet ik veel wat.
Ik ben tegen die wet. Wat 'n hufters. Hopelijk komt er later 'n site net zoals Youtube, maar zonder die honden die je video's deleten/blokken voor de domste redens.
En dat Bieber gebeuren... Het kan mij totaal niks schelen.
Alev: Je mag tegenwoordig inderdaad geen sch**t meer laten omdat iemand je voor is geweest!
Alsof hij dan ook echt 5 jaar de gevangenis in moet.. toen hij die filmpjes erop zette was die wet toch nog niet geldig.
mwoah, in de cel? hang 'm maar aan een chaingang, kan hij echt werken.
Zou wel leuk zijn als al die poepsterren, vooral de nederlandse de cel ingingen !!!!!!!!
Hatseflats, lekker de bajes in met dat griezelkind. En graag ook alle X-factor, Voice of weetikwaarvandaan-kandidaten lekker opsluiten. WEG met al die ranzigheid.
Yeehaaaaaaaa.........
Quote
@stora:
Quote
@Commentator:
En persoonlijk ben ik ook van mening dat mensen van zijn beroep veel maar dan ook veelsteveel verdienen met alleen even wat te zingen. EN dan vind ik het belachelijk dat je daar tussen de €5000 en €40.000 of meer voor krijgt om een avondje een paar nummers te zingen. dat geld zou zoveel beter kunnen worden besteed, zoals in arme landen of in buffers om crisisen mee op te vangen
Slappe uitspraak
Alsof elke rijke maar zijn geld ter beschikking moet stellen aan de gemeenschap.
ben benieuwd hoeveel jij naar ontwikkelingslanden stuurt als je toevallig de hoofdprijs wint.
50 á 60%
Henze:
Laat hem dat nummer nou ook niet verpesten.
Er moet inderdaad 1 voorbeeld gesteld worden voordat die wet de prullenbak ingaat.
Bieber in Jail.
Wat ik niet snap
In amerika voeren ze een nieuwe wet in.
Mensen die die wet overtradeb voordat de wet in werking ging kunnen daarvoor bestraft worden ??????Dat is toch te zot voor woorden, op dat moment was het niet strafbaar dus je kan hem er niet voor bestraffen.
P.s ik ben geen fan van die Bieber
Hmz...ik vind het een beetje een rare wet..dan kunnen ze inderdaad de halve sterrenwereld gaan opsluiten..
En wat Bieber betreft..ach, ik vindt het vreselijke muziek..mjah, smaken verschillen..
Mensen Bieber ff aan de kant en besef dat dit ook een groot gedeelte van de top youtube partners zou treffen.
Dit gaat niet meer over auteursrechten maar puur over hebben hebben hebben.
@Commentator:
Quote:
En persoonlijk ben ik ook van mening dat mensen van zijn beroep veel maar dan ook veelsteveel verdienen met alleen even wat te zingen. EN dan vind ik het belachelijk dat je daar tussen de €5000 en €40.000 of meer voor krijgt om een avondje een paar nummers te zingen.
wat denk je van voetballers dan die verdienen veel meer......
Quote
@Loontjuh:
Hmz...ik vind het een beetje een rare wet..dan kunnen ze inderdaad de halve sterrenwereld gaan opsluiten..
En wat Bieber betreft..ach, ik vindt het vreselijke muziek..mjah, smaken verschillen..
zeg maar gerust iedereen die een Youtube account heeft.
iedereen gebruikt wel eens iets waar copyright op zit.
Ik snap het niet. Als ze zo'n wet invoeren, werkt dat dan met terugwerkende kracht? Lijkt me vrij onlogisch, toch? Je kunt mensen toch niet op laten draaien voor iets wat eerder niet illegaal was...
Wat een belachelijk wetsvoorstel! Deze wet zal voor veel artiesten problemen kunnen brengen. Ik wens niemand van hun een gevangenisstraf toe, ook al zou ik ze niet mogen. En daar komt ook bij dat ik gewoon alle filmpjes op youtube wil kunnen blijven kijken.!
Quote
Henze:
ziek....laat m lekker in de gevangenis wegrotten..misschien gaat ie dan wat echte nummers zingen zoals
Jailhouse rock Zouden de blues brothers met deze wet nu ook aangepakt kunnen worden
Want je bedoelde natuurlijk
dezeLaatste edit 24-10-2011 13:13
Wat een voorstel zeg :') Maar zelfs als het wetvoorstel zou gaan gelden, dan kunnen ze oude artiesten niks maken denk ik - gezien dat voor het wetsvoorstel is gebeurd. Zou idioot zijn als je bij zo'n wet ook oude gevallen kan behandelen.
Quote:
is er ook een petitie met vooral justin bieber moet naar de nor? ik teken meteen
Ja die is er, alleen ik kan de link niet zo gauw meer vinden.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: