@Ere-lid: SamuiAxe:
In Nederland is één en ander als volgt geregeld:
Is een schip betrokken bij een scheepsramp dan volgt onderzoek van het
Tuchtcollege voor de Scheepvaart (voorheen raad voor de scheepvaart).
Als een betrokkene (bijvoorbeeld de kapitein) schuldig wordt verklaard, dan heeft de werkgever (rederij) het recht deze persoon met onmiddellijke ingang te ontslaan (dringende reden).
Niet eerder. De rederij heeft wel het recht de persoon op non-actief te zetten, of terug te zetten in rang.
Volgens deze regels is een ontslag van onze "kantelcruisekapitein" onrechtmatig, omdat het onderzoek nog niet afgerond is.
Als de situatie is zoals SamuiAxe: beschrijft: Navigatie-officier toestemming gekregen om dichter onder de kust te gaan varen, dan zijn beide schuldig. De kapitein vanwege de toestemming en het onvoldoende in de gaten houden van de navigatie-officier, en deze is schuldig wegens het nemen van onverantwoorde risico's.
In alle gevallen moet echter het resultaat van het onderzoek worden afgewacht.
Laatste edit 12-10-2012 12:23