Bijstandsuitkering? Dan mag je niet aan loterijen meedoen
In de Amerikaanse staat North-Carolina is een plan ingediend om ontvangers van een Bijstandsuitkering (‘Welfare’) te verbieden aan loterijen mee te doen. Ze krijgen de uitkering om zichzelf en hun gezin in leven te houden. Het kopen van loten hoort daar niet bij.
Het is bekend dat vooral mensen met heel lage inkomens vaak aan loterijen deelnemen. De armste gemeenten van North-Carolina hebben het hoogste aantal loterij-deelnemers. De politici die het plan hebben bedacht zeggen dat loterijen valse voorlichting geven over de kans om te winnen.
Anders dan in Nederland – waar je bijvoorbeeld in de staatsloterij ook veel kleinere prijzen kunt winnen – is er in de VS vaak alleen de kolossale Jackpot. De kans om die te winnen is bijna nul.
Het zal overigens niet makkelijk zijn zo’n verbod echt uit te voeren. Hoe weet je of iemand die een lot komt kopen wel of geen uitkering heeft? Winkels die loten verkopen hebben al tegen de nieuwe wet geprotesteerd. Moeten ze klanten soms vragen of ze een uitkering hebben?
Soms weet je wel of mensen een laag inkomen bijvoorbeeld als mensen met Voedselbonnen voor hun eten betalen. Met dan 45 miljoen Amerikanen krijgen deze Voedselbonnen van de overheid. Het toont aan hoe wijd verbreid armoede in de VS is.
Gerelateerde artikelen
Dat is een goeie voor een hele lange discussie met voor en tegenstanders denk ik
Aan de ene kant is een mens vrij om te doen wat hij/zij wil met het geld. Als ze zo "slim" zijn om loten te kopen hebben ze aan het eind van de maand minder te eten - en dan leren ze het vanzelf wel.
Aan de andere kant moeten mensen soms ook tegen zichzelf worden beschermd, en ik denk dat dat hier ook een heel belangrijke overweging bij is.
Daar staat dan echter weer tegenover dat dit "het begin van het einde" kan zijn. Als dit verboden wordt, wat wordt dan het volgende? Sigaretten? Alcohol? Beiden geen essentiële levensbehoeften, en allebei ook dure hobbies.
Ik denk dat ik persoonlijk voor ben, maar dit kan nog een hele interessante discussie opleveren.
hmm, ik ben er mee eens..
ik snap eigenlijk niet
dat ze krasloten kopen
of aan de Giroloterij
meedoen.. om echt
goed je slag te slaan
moet je een groot
deel van je inkomen
verbranden..
want iets anders is
het niet te noemen
jaja.. goed doel..
die lui zijn zelf
een goed doel..
je leest ook wel eens dat iemand 1 euro of dollar op zak heeft en het winnend lot heeft.
En dan is diegene wel uit de zorgen.
Zo'n loterij is ook hoop he en hoop houd mensen op de been.
1 lot is anders dan er verslaafd aan zijn.
45 miljoen mensen met voedselbonnen.
Ut is toch triest ?
Willen die echt allemaal niet werken ?
Ze willen alleen de makkelijkste baantjes ?
Bijzonder achterlijk, als diegene de lotto wint dan gaat de persoon uit de uitkering
Quote
@MrBizarro:
45 miljoen mensen met voedselbonnen.
Ut is toch triest ?
Willen die echt allemaal niet werken ?
Ze willen alleen de makkelijkste baantjes ?
Situatie in de USA is niet helemaal vergelijkbaar met die in Nederland
Laatste edit 29-01-2013 21:59
Quote
@MrBizarro:
45 miljoen mensen met voedselbonnen.
Ut is toch triest ?
Willen die echt allemaal niet werken ?
Ze willen alleen de makkelijkste baantjes ?
Is er dan werk voor al die mensen???????
Quote
@stora:
je leest ook wel eens dat iemand 1 euro of dollar op zak heeft en het winnend lot heeft.
En dan is diegene wel uit de zorgen.
Zo'n loterij is ook hoop he en hoop houd mensen op de been.
1 lot is anders dan er verslaafd aan zijn.
Fout. Veel mensen die een grote prijs winnen zitten na een jaar weer in dezelfde armoedige situatie. Ze kunnen gewoon chronisch niet met geld om gaan. Valse hoop is geen hoop.
@MrBizarro In Amerika lig je zonder reden op straat zonder welke wettelijke bescherming dan ook. Crisis, mensen worden met hopen ontslagen. Er is geen werk, en de regering doet er niks aan. Land van onbegrensde mogelijkheden.
Quote
Antior:
@MrBizarro In Amerika lig je zonder reden op straat zonder welke wettelijke bescherming dan ook. Crisis, mensen worden met hopen ontslagen. Er is geen werk, en de regering doet er niks aan.
Land van onbegrensde mogelijkheden. Land van onbegrijpelijke mogelijkheden.
Quote
@Elanthiel:
Daar staat dan echter weer tegenover dat dit "het begin van het einde" kan zijn. Als dit verboden wordt, wat wordt dan het volgende? Sigaretten? Alcohol? Beiden geen essentiële levensbehoeften, en allebei ook dure hobbies.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Op die manier haal je de mensen helemaal naar beneden
Edit Anoek: Quote gefixt
Antior, maar ze hebben wel een jaartje echt geleefd
Als je extreme couponing bekijk moeten ze wel goedkoop aan boodschappen kunnen komen, dus kunnen ze van de rest misschien een lot halen?
@FredDFreeloader: Het land van uitersten
Hier in NL. zal de sociale dienst maar wat blij zijn als een steuntrekker de lotto wint want dan kunnen ze de uitkering stoppen.
Quote
@stora:
Antior, maar ze hebben wel een jaartje echt geleefd
Ik denk niet dat ik heel erg blij zal zijn met dat ene jaartje wanneer ik weer diep in de armoe zit...
Quote
Antior:
@MrBizarro In Amerika lig je zonder reden op straat zonder welke wettelijke bescherming dan ook. Crisis, mensen worden met hopen ontslagen. Er is geen werk, en de regering doet er niks aan. Land van onbegrensde mogelijkheden.
Is dat zo? Mijn zoon is vorig jaar naar Amerika vertrokken om daar met zijn geliefde te trouwen en een leven op te bouwen. Twee weken nadat hij toestemming had gekregen om te mogen blijven en werken had hij een baan. En nee, hij is niet hooggeschoold of zo, maar wel bereid om alles aan te pakken. Het kan dus wel..
@SamuiAxe: In Nederland gebeurt het ook wel eens dat een net geïmmigreerde Pool sneller een baan krijgt dan een Nederlander...
SamuiAxe: ...
één persoon heeft geluk en daarmee is het hele probleem inherent daaraan.
dat het kan zegt niet dat het gebeurt.
Laatste edit 29-01-2013 22:43
Tja, wat moet je ervan zeggen...Zelf vind ik het niet slim om geld weg te gooien aan loterijen. Maar als het mensen nu hoop geeft op een beter bestaan en zij voelen zich daar toch weer prettig bij, dan moet dat toch niet verboden worden. Vind ik.
Laatste edit 29-01-2013 22:49
Quote DEvH:
SamuiAxe: ...
één persoon heeft geluk en daarmee is het hele probleem inherent daaraan.
dat het kan zegt niet dat het gebeurt.
Wie zegt dat mijn zoon geluk heeft gehad? Jij? Jij ben daar geweest, hebt de economische situatie in de USA terdege onderzocht en weet de hoed van de rand? Wellicht is het zijn eigen verdienste geweest om naarstig een baan te zoeken en aan te pakken wat er voorhanden is. Zou zomaar kunnen...
SamuiAxe: Wanneer zoveel Amerikanen geen werk kunnen krijgen en jouw zoon opeens wel, is het logischer dat jouw zoon geluk heeft dan dat al die Amerikanen luie varkens zijn.
@Alev: Inderdaad!
Ik heb ook niet gezegd dat hij helemaal geen geluk had, maar soms kun je geluk ook een beetje afdwingen..
.
Laatste edit 29-01-2013 22:57
Toen ik me bezig hield met kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen zat ik me ook dood te ergeren aan mensen die soms voor bijna €100,- aan loterijen mee deden maar vertikten om tussen €100-€200 te betalen, waardoor de belastingen voor die genen die geen kwijtschelding krijgen veel hoger was. ( hoe meer mensen betalen, hoe lager het bedrag per huishouden) helaas mag je die lui dan geen brief sturen, doe 2 maanden niet mee aan die onzin en betaal gewoon, dan de belasting in de toekomst omlaag.
Gelukkig mogen gemeenten tegenwoordig opvragen wie er de staats- en postcode loterij heeft gewonnen.
Zodoende kunnen e mensen waarschuwen dat ze een x aantal jaar geen recht hebben op kwijtschelding/ uitkering. Tenzij ze kunnen bewijen dat het geld naar openstaande schulden gaat.
Jaag je het geld er snel doorheen dan heb je dus ook een probleem. Die aanpak bevalt me wel. Heb je idd die loterij gewonnen, dan geen geld van de maatschappij meer.
Quote:
In de Amerikaanse staat North-Carolina is een plan ingediend om ontvangers van een Bijstandsuitkering (‘Welfare’) te verbieden aan loterijen mee te doen.
Persoonlijk ben ik van mening dat je dat mensen niet kunt verbieden, gun mensen die hoop om van die welfare af te komen.
Trouwens wie controleert dat?
En als al eerder opgemerkt, je kunt mensen ook niet controleren of ze er sigaretten van kopen of alcohol.
Erg ver doorgeslagen, dit is een poging om totale controle te krijgen over iemand's leven.
Amerikanen hebben "vrijheid" niet voor niets hoog in hun vaandel staan.
Nee dit had ik nou totaal niet verwacht.
@Shadowz: moest verleden week zo lachen bij de serie 2 broke girls, gaat om 2 meiden waarvan er 1 een ex miljonair dochter is, eerst schaamt ze ze zich dood dat ze bij de kassa van een supermarkt staat met een handvol coupons en wil ze liever de volle mep van 150 dollar betalen, als ze met veel moeite door haar vriendin word overtuigd om toch maar als een arme sloeber te gedragen is de kassabon ineens 12 dollar
Quote
@Lenni:
Dat is een goeie voor een hele lange discussie met voor en tegenstanders denk ik
Lijkt erop...
Als je mensen de hoop onthoud , onthoudt je ze een hele hoop.....
@merlinswit: mits er tegenover staat dat mocht je weer terugvallen in freefall dat er toch een net klaar staat (mogenlijk een gekort net maar niet dat iemand daardoor Direct de water aan de mond heeft) ik leef van een Wajong 't is niet veel maar genoeg voor mij huidig (ik rook niet, ik drink niet ik gebruik niet en die onzin met loterijen vind ik gewoon ronduit belachelijk)
@jero: AH 35% stikkers jagen kan soms meer dan 20 euro schelen 't is goed te eten en goedkoop
nou weet ik hoe je het systeem kan kraken!
je regelt een baan, koopt een heleboel loten en vervolgens zorg je dat je ontslagen wordt en geef je de overheid de schuld
Misschien moeten we dat hier ook maar invoeren. Wie weet hoeveel onze bijstandsgerechtigen uitgeven aan loterijen.
Ik denk dat je meer "succes" hebt als bijstandsgerechtigden geen alcohol en/of tabak verbied. Je weet van sommigen dat ze een uitkering hebben, maar wel elke week minimaal 2 kratjes bier achterover slaan, of 3, misschien wel 4, keer per week helemaal laveloos de kroeg uit komen strompelen.
Om over het roken maar te zwijgen.
@sleeper, kan niet anders of jij hebt het over je buurman
Quote
@Lenni:
29-01-2013 21:11:40
Dat is een goeie voor een hele lange discussie met voor en tegenstanders denk ik
Het valt me nog mee.
Had erger verwacht.
@sleeper:
Als je een uitkering hebt, heb je alle reden om te roken en te drinken!!
@nxttrain: je hebt dan wel een reden om te drinken, maar niet het geld om je te verzuipen in de drank.
Mensen met een uitkering "vergeten" wel eens dat het een vangnet is dat dat door andere mensen opgebracht moet worden.
Als je misbruik maakt van dat vangnet en er onzinnige zaken van doet (zoals loten kopen), dan is gebleken dat het vangnet iets te groot was en moet het aangepast worden.
M.a.w. gewoon korten op de uitkering.
@Balderic: Goed, en waar houdt dat dan op? Als een uitkeringsgerechtigde rookt, af en toe een biertje drinkt, een dagje met zijn kids naar een pretpark gaat, een fiets van meer dan €200 bezit? Het is ondoenlijk om hier grenzen te stellen denk ik.
SamuiAxe: Klopt, daarom moet je het omdraaien. Dus wat is er minimaal nodig om te kunnen overleven. Als blijkt dat het te veel is moet je dus terug.
Hier in Nederland is het wel goed geregeld denk ik. Het is natuurlijk geen vetpot, maar daar is het vangnet ook niet voor bedoeld.
@Balderic:
Naast hetgeen wat SamuiAxe: aanhaalt,
mag je je ook afvragen hoe mensen in dat vangnet terecht zijn gekomen??!!
Vooral beursgenoteerde en dus de grotere bedrijven vullen het vangnet.
@nxttrain: Het gaat mij iets te ver om de hele economie uit te leggen aan je, maar de bottom line is dat de meeste belastingbetalers (dus jij misschien en ik zeker, maar dus ook bedrijven) de uitkeringen betalen.
Dus dat is al geregeld en hoe de mensen in het vangnet gekomen zijn maakt nou weer niet uit.
Je doelt misschien op ontslaggolven. Maar die zijn juist nodig om niet meer slachtoffers te maken.
Daarnaast produceren grote bedrijven vaak spullen die jij en ik kopen. Als je deze bedrijven nog meer laat betalen, moet jij dus ook meer betalen voor deze spullen en schiet je er niet veel mee op. (dit is de korte simpele uitleg)
@Balderic: Aan de andere kant, als mijn baas me meer gaat betalen, ga ik meer kopen en heeft m'n baas het ook beter. Iedereen tevreden?
@Balderic:
Ik loop al wat jaartjes mee in grotere bedrijven en ik denk een redelijk realistisch beeld heb.
De grotere bedrijven reorganiseren meestal niet, omdat ze de kosten van personeel niet kunnen dragen!!
De reden is meestal dat de aandeelhouders bevredigd moeten worden; ook al moeten de maatschappij en het personeel dan genaaid worden!!
Laatste edit 30-01-2013 12:10
Er zijn verschillende redenen om in de bijstand te belanden, daar zitten zeker niet alleen mensen in, die het er zelf naar hebben gemaakt.
Wij hebben er jaren terug ook in gezeten, geloof me, leuk is anders!!
Wat de reden was, mijn man heeft asperger en kon toen niet aan een baan komen.
Wij hebben zelfs moeten verantwoorden, waarom wij een zwembad van 5 doorsnee in de tuin hadden staan (gekocht toen mijn man nog een baan had en voor gespaard)!
Nou héél simpel, mijn dochter heeft autisme, mijn man dus ook, die gaan nooit ergens aan een openbaar zwembad in hun zwemkleding liggen, om over op vakantie gaan nog maar te zwijgen!
Het is zelfs een keer zo geweest, dat we naar de stad waren geweest en in twéé winkels betaald hadden met onze pas, we werden op het matje geroepen!
Ik zei hun, jullie gaan er toch over, dat mensen niet bijverdienen, toch niet over hun uitgaves??
ANTWOORD: wij willen zeker weten dat iemand niet op een ander adres woont als bij de gemeente om bijstand te innen.........ik zei, de afschrijvingen waren van de V&D en van de C&A wat dacht je, dat we daar op de beddenafdeling sliepen????
Waren ze met alle bijstandsuitkeringen maar zo secuur he!
Zou er héél veel fraude voorkomen kunnen worden, maar dit ging wel erg ver he!
@nxttrain: Vergeet niet dat de aandeelhouders de facto de eigenaars zijn. De bestuurders/directie worden in principe aangesteld om de belangen van de eigenaren te behartigen. Wat ze dus meestal ook doen.
Als je vergeet periodiek in een organisatie te snijden hebben de organisaties de neiging steeds groter te worden (overheid is een goed voorbeeld) en daardoor te duur. Hierdoor verliest een onderneming zijn concurrentiekracht en kan uiteindelijk failliet gaan. De aandeelhouder/eigenaar is dan z'n centen kwijt.
Wat de grote bedrijven doen is dus niets anders dan in de (rat)race blijven om het product te kunnen blijven verkopen.
En ja, de aandeelhouders doen dat vrijwel uitsluitend om er beter van te worden. De werknemer is een middel. Geen doel.
En op hoog niveau moet ook gesneden worden. Als je dat vergeet krijg je een debacle als met de KNSM (Meer directeuren dan schepen)
Het is makkelijker die hele loterij te verbieden. Het zijn inderdaad niet de rijken die meedoen, en de kans om te winnen is nihil.
Trouwens, ik zou geen miljoen willen winnen over de rug van 100.000 arme mensen die hun laatste geld daaraan besteed hebben.
Ik doe dus niet mee vanwege de kans om wel te winnen
Quote
@Yulian:
Het is makkelijker die hele loterij te verbieden. Het zijn inderdaad niet de rijken die meedoen, en de kans om te winnen is nihil.
Drie keer raden waarom die rijken rijk zijn
@Emmo:
Wat je verteld is mij duidelijk.
Mijn reactie is ook wat gechargeerd.
Probleem is dat veel bestuurders/ directie/ managementteams de belangen van aandeelhouders de boventoon laten voeren en dat de andere verantwoordelijkheden, die zij hebben, er achteraan sukkelen.
De zorg voor slagkracht van de organisatie is een leuk voorbeeld. Zodra er grote reorganisaties nodig zijn, weet ik 1 ding zeker. En dat is dat het zittend management die taak verzaakt heeft...
En zo zijn er meer taken, die ze kunnen verzaken.
Ik ga denk ik maar een bijstandsloterij organiseren daarzo... Met bijbehorende bijstandsprijsjes natuurlijk... En de dikke winst verdeel ik uiteraard onder de armen!
@nxttrain: No bad feelings. De mijne ook
Je hebt gelijk als je stelt dat als er grote reorganisaties nodig zijn, het zittend management gefaald heeft. In een goed geleide organisatie gaan dat soort reorganisaties geleidelijk.
Maar ja. De managers nemen de beslissingen. Ook de foute.
Laatste edit 30-01-2013 13:05
@EruYagami:
Dat hebben we al!!
Dat noemen we de voedselbank!!
@Emmo:
Dat noemen we de 80-20% regel...
Oftewel slechts 20% van de bazen zijn capabel.
De rest is "crap"...
Laatste edit 30-01-2013 13:09
Quote
@nxttrain:
@Emmo:
Dat noemen we de 80-20% regel...
Oftewel slechts 20% van de bazen zijn capabel.
De rest is "crap"...
Is er ook een vergelijkbare regel voor werknemers?
@Emmo:
Hoe zijn die binnengekomen??!!
En ja, daarmee is de bal weer rond!!
als je mensen maar genoeg 'betuttelt', dan weet je zeker dat er niets verandert in hun situatie
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: