Amsterdammer schrikt zich rot van hoge telefoonrekening
Een telefoonrekening van ruim 20.000 euro. Die kreeg Said Basir afgelopen maand op de deurmat. En dat moest wel een vergissing zijn, want normaal gesproken bedraagt zijn rekening zo'n 100 euro per maand. Maar na meerdere herhalingsbrieven van zijn provider lijkt het geen fout en moet hij dus tienduizenden euro's gaan ophoesten.
En dit is vanzelfsprekend een groot probleem voor Said. 'Dat bedrag verdien ik nog niet eens in een jaar', laat hij weten. Bovendien is hij 'honderd procent zeker' dat hij niet zoveel mobiele data kán hebben verbruikt. Volgens de Autoriteit Consument en Markt is zo'n hoge rekening niet wenselijk. 'Mobiele providers moeten hier een regeling voor hebben en het liefst bij een bepaald bedrag waarschuwen. Maar niet ineens met een rekening van 20.000 euro op de proppen komen'. KPN/Telfort laat weten dat er een waarschuwings-sms is verstuurd. Bovendien had Said geen bundel afgesloten, waardoor het bedrag nog hoger uitvalt. De provider laat wel weten deze week te gaan kijken of er een oplossing kan worden gevonden voor de situatie.
Gerelateerde artikelen
Het is gewoon diefstal
En ze komen er nog mee weg ook. Bij Kassa laatst konden ze het dataverbruik net zo min bewijzen.
Ik vind dat er een wet moet komen met hoeveel er maximaal verdient mag worden op overmatig mobiel gebruik.
Zelfs als iemand een maand lang de maximale bandbreed van zijn telefoon gebruikt, dan kan de kosten daarvan plus b.v. 100% winst er op, nooit € 20.000,- bedragen.
Ik snap dat ze een extra kosten moeten berekenen wanneer een klant van 10kB/maand op eens 10GB/maand verbruikt. Op zulke zit je niet te wachten, daar is je netwerk niet op voorbereid.
Maar als je b.v. opeens een rekening van max € 250,- zou sturen i.p.v. €25,- dan schikt een klant wel wakker.
Een rekening van € 20.000 sturen geeft alleen maar meer kosten. Je krijgt het toch niet, en het kost je administratie, PR, en advocaten een hoop werk.
ah...vandaar dat "we" volgens een onderzoek meer zijn gaan "internetten" op de telefoon... ze kiezen een zondebok uit die een giga-rekening mag gaan betalen en doen net alsof er door iedereen zoveel geïnternet wordt...
Ze maken de naam in ieder geval waar.
KPN
Tel Forte!!
Hopelijk regelen ze iets.
Dit moet gewoon niet voor kunnen komen.
Normaal betaald hij € 100,00 per maand? Het lijkt me dat je dan alle kosten al gedekt hebt met je mobiel.
Maar ben het met @Umpie eens dat een rekening van € 250,00 ook werkt en je dat dan wel met de schrik in de benen betaald. Nu is het gewoon slechte reclame
ik vind die 100 euro per maand al veel...
ik heb een appje die mij verteld wanneer ik op 75% van mijn internet bundel zit en ik dus moet kijken of ik het einde van de maand wel haal
zou zoiets voor meneer niet handig zijn geweest?
Quote
@MIADIA:
ik heb een appje die mij verteld wanneer ik op 75% van mijn internet bundel zit en ik dus moet kijken of ik het einde van de maand wel haal
zou zoiets voor meneer niet handig zijn geweest?
Als je normaal nooit internet via mobiel internet, maar alleen maar via Wifi, en je download nu een nieuwe slechte app die je mobiel internet wel gebruikt en ook heel veel, dan kan dit makkelijk gebeuren.
Je checkt je verbruikt nooit, want gebruik normaal helemaal niks.
Ik check het ook bijna nooit. Maar dat is om dat ik een limiet heb van 15GB per maand, en ik niet vaak hoger komt dan 500MB per maand. (bedrijfs-abonnement).
En daarom heb ik nog steeds pre paid
@hetgaatjegoed: Hihihi, ik ook. En dat houden we maar zo. Internetten doe ik thuis wel op de PC.
@Mamsie: Ik heb geen prepaid, maar wel een heel goedkoop SIM-abonnementje. Ik heb een mobiel om bereikbaar te zijn, om af en toe te bellen en af en toe een sms-je te sturen. Voor de rest heb ik mijn computer en mijn vaste telefoonlijn.
Mijn Abbo wordt gewoon geblokt, geen data of telefoon verkeer meer mogelijk als de rekening hoger uitvalt dan 75 euro,
(gebeld worden kan dan altijd nog wel of internet over wifi,)
dan moet ik echt met de klantservice bellen en dergelijke wil ik daar overheen willen gaan
Ik begrijp het niet helemaal? Ik heb uiteraard ook internet en betaal daar een vast bedrag per maand voor, ongeacht hoeveel en hoe vaak ik er ook gebruik van maak. Ik sta nooit voor verrassingen, ik betaal ongeveer €40,- per maand. Punt.. Kan dat niet in NL?
SamuiAxe: Natuurlijk, maar dan heb je het over internet op je computer neem ik aan. Maar dit gaat over internet met je mobiel...
@Lennie: Ah, ok, was me niet geheel duidelijk.. Daar ben ik zelf nooit aan begonnen, mij te link... En niet ten onrechte begrijp ik..
Laatste edit 18-04-2013 12:32
SamuiAxe: Ja hoor, dat kan wel. Ik heb het ook. Er zit alleen één addertje onder het gras. Als ik meer dan 2GB per maand gebruik, dan zakt mijn internetsnelheid.
2GB met je mobiel is best veel. Dat krijg ik nooit op.
Ik betaal 45 euro per maand en daar heb ik dan ook nog de nodige belminuten en zo voor.
Ook te veel maar het tegoed blijft onbeperkt staan.
Ik heb nu ongeveer 2000 minuten in de plus.
Wat ik daar mee moet weet ik ook niet.
Binnenkort mijn abo maar weer eens naar beneden bijstellen.
SamuiAxe: zo'n 2 a 3 jaar geleden was het redelijk normaal om bij mobiele abonementen onbeperkt internet te hebben. echter met de komst van dingen als WhatsAp waardoor mensen minder telefoon/sms gebruikten maar meer internet is dat bijna overal weg.
Er zijn nog wel enkele abonementen die het wel hebben (b.v. T-Mobil)
Oei Said, je telefoon uitgeleend misschien? Nee, dan gewoon niet betalen en voor het gerecht laten komen.
Ik gebruik mijn mobiel ook alleen om te bellen, gebeld te worden en smsjes of af en toe een what's app te sturen, maar internet? nee, zonde van mijn tijd ook. PC is voor mij voldoende. Maar 20.000 euro als rekening?? Het kan, als je in het buitenland gaat internetten, dat kost werkelijk klauwen vol met geld en veel mensen weten dat niet.
@Mila: Voor buitenland (binnen Europa) zijn allerlei mogelijkheden om dat in de perken te houden. Ik betaal ongeveer 15 euro per week voor onbeperkt in Europa. (En alleen als het nodig is)
@Grouse:
@Moredhel: Bedankt voor de info!
Ik zit zo eens een beetje te knoeien, als deze man zijn telefoon 24/7 op het internet heeft gehad dan zou het 60*24*30=43.200 minuten zijn in één maand. Dat is dus 43.200/20.000=€2,16 per minuut... Dure hobby!
En alweer een slachtoffer...
Quote
@Mamsie:
@hetgaatjegoed: Hihihi, ik ook. En dat houden we maar zo. Internetten doe ik thuis wel op de PC.
Hetzelfde hier
Maar ik heb nu toch echt wel door dat je dus nog steeds beter geen klant kunt zijn bij KPN/Telfort
Want zoals SamuiAxe: al uitgerekend heeft, is dit bedrag volkomen absurd.
@omabep: Ik schaam me dood!
Het moet natuurlijk
bedrag/minuten zijn!
Dus wordt het 20.000/43.200= ruim
€0,46 per minuut.. Stomstomstom
... Ik zat inderdaad een beetje te knoeien...
Laatste edit 18-04-2013 13:11
SamuiAxe:
0.46€ * 60 min = 27,6 €/uur
27,6 € * 24 uur = 662,4 €/dag
662,4 € * 30 dagen = 19.872 €/maand
Hm.. Meneer heeft misschien een app gehad die constant internet gebruikte. Een weerapp dat zich steeds update?
Alev: Huh? Scheelt €118,- met mijn berekening, ik schreef dan ook
ruim €0,46 per minuut. Als je 30 dagen aanhoudt en het preciezer wilt weten dan is het 20.000/43.200=€0,46296296296296296296296296296296
Jij gebruikt drie afgeronde berekeningen, daar zit altijd een grotere foutmarge in dan het in een keer uitrekenen: 60*24*30=43.200 minuten, 20.000/43.200=€0,46296296296296296296296296296296 per minuut.
Laatste edit 18-04-2013 13:37
Quote
SamuiAxe:
@omabep: Ik schaam me dood!
Het moet natuurlijk
bedrag/minuten zijn!
Dus wordt het 20.000/43.200= ruim
€0,46 per minuut.. Stomstomstom
... Ik zat inderdaad een beetje te knoeien...
Laatste edit 18-04-2013 13:11 Dat gaat ervanuit dat de rekening voort vloeit uit inderdaad belkosten.
Mobiel Internet wat buiten het abonement valt word als bedrag per data gerekent. KPN rekent €0,10 per mb buiten het abonement (http://www.kpn.com/prive/mobiel/tarieven/Mobiel-Internet.htm). wat alsnog aardig wat data verkeer is.
@Moredhel: Zou interessant kunnen zijn om uit te rekenen wat het maximale bedrag per maand zou kunnen zijn, gebruik makend van de duurste mogelijkheden die je hebt. Zou je dan €20.000,- kunnen genereren denk je?
100 euro?? ik haal 1x per maand 20 euro beltegoed en dat vind ik genoeg.. als mensen mij nodig hebben bellen ze vast nog wel een keer.. ik ga niet iedereen constant terug bellen
@Coremass: hij zal wel veel naar het buitenland bellen.
Ik snap er ook niks van. Ik heb zelf een onbeperkt lopend abonnement van nog geen 20 euro per maand: 300 belminuten, 25 sms-jes en onbeperkt internet (fair use policy). Voor de belminuten en sms-jes krijg ik halverwege de belbundel een sms met hoeveel ik nog over heb. Waarom heeft die persoon dat niet aangezet? Ik heb nl dezelfde provider....
Heeft trouwen niet iedere provider zo'n functie beschikbaar? Ik vind die 100 euro al best veel. Ben van mening dat KPN veel meer moeite had moeten doen. 1 smsje? Kom op, voor 20.000 euro mogen ze wel een aangetekende brief op de post doen.
Zelfs al krijg je een sms, wat doe je dan? Daarna krijg je niks meer, en je moet maar hopen dat het goed gaat. Even bellen naar de provider kan niet, want die mag niks zeggen over je dataverbruik.
dit bedrag is natuurlijk een belachelijk hoog bedrag en gedeeltelijk zou je zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de provider is om te zorgen dat het niet zo hoog komt. er zijn echter ook genoeg mensen die maar lukraak van alles downloaden en niet in het minst checken hoeveel ze nog over hebben om te gebruiken. als dit zijn rekening is mag kpn wel bewijzen hoe die rekening zo hoog geworden is maar ik vind ook dat je daar zelf een beetje op moet letten.
@Grouse: kun je me vertellen welke provider en welk abonnement je hebt?
Zou perfect zijn voor mij namelijk!
@Grouse: Ook lekker bij Hi dus
? Ik ook en internet me helemaal te pletter met mijn mobieltje. Al mijn ellenlange en langdradige postings zit ik op mijn Nokia'tje in elkaar te flansen en smsen is onbeperkt. En dat kan allemaal voor een paar tientjes per maand! Die vetraging wordt overigens wel steeds per sms aangekondigd als ik de limiet bereik maar in werkelijkheid merk ik nooit enig verschil, jij wel?
@Chillingg: Bij Hi kon/kan dit dus en heb je dezelfde voorwaarden als Grouse. Alleen bestaat dit abonnement dacht ik niet meer voor nieuwe klanten. Zodra deze looptijd is afgelopen moet ik in ieder geval een andere optie kiezen (ook omdat Hi bedacht heeft dat je je toestel niet meer mag houden maar moet leasen en dat lijkt mij dus niets waardoor Hi per definitief afvalt).
Verder zou het ook heel goed kunnen dat deze meneer de kosten niet met internetten gemaakt heeft maar gewoon met bellen naar zijn "vermoedelijke vaderland" bijvoorbeeld. En zonder bundel kan dat heel snel enorm in de papieren lopen. Aan de ene kant is dat eigen schuld dikke bult maar toch vind ik dat dit niet zou moeten mogen. Bedrijven hebben wel enigszins de plicht om mensen tegen zichzelf of onwetendheid te beschermen, hij had bij de bank vast ook geen kredietje van € 20.000,- losgekregen bijvoorbeeld, omdat dat ook niet verantwoord geweest zou zijn. Met één lullig smsje heb je als provider onvoldoende aan die plicht voldaan vind ik.
Wat erger(lijker) is dat er steeds meer in snellere verbindingen wordt geïnvesteerd - en dat sommige diensten dat ZEKER niet nodig hebben. Even het weer controleren of je bankstatus nakijken - daarvoor is 100Mbit/s niet nodig.
Als je niet kiest voor een TV-ABBO of mediastream service dan zou je nooit zoveel data hoeven/ kunnen verbruiken.
Quote
@SoepMetBallen:
Zelfs al krijg je een sms, wat doe je dan? Daarna krijg je niks meer, en je moet maar hopen dat het goed gaat. Even bellen naar de provider kan niet, want die mag niks zeggen over je dataverbruik.
Ik ben dan wel bewust van mijn gedrag en je kunt altijd online checken hoe hoog je rekening wordt. Ik log ook wel eens in voor mijn schoonmoeder, omdat ze wel eens over haar belbundel heen gaat en dan kan ik haar specificaties nakijken.
bij zo een bedrag heb je toch op zijn minst recht op een gespecificeerde rekening
botte bijl: En een flinke korting.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: