Internetters in Engeland die spelfouten maken als ze iets opzoeken via Google worden door Snickers aangesproken op hun fouten. Als er in de zoekmachine een woord verkeerd wordt ingetikt, verschijnen er GoogleAdWords-advertenties met teksten als 'je kunt niet spellen als je honger hebt'. Als daarop wordt geklikt, belandt de internetter op een speciale pagina van Snickers die de consument aanspoort de chocoladereep te eten.
Voor de reclamecampagne 'Je bent jezelf niet als je honger hebt' werkte Snickers, dat onderdeel is van firma Mars, samen met zoekgigant Google. Google hielp Snickers aan de hand van de top 500 veelgebruikte zoekwoorden een lijst met veelgemaakte fouten van die woorden samen te stellen. Die lijst telt 25.000 woorden.
De campagne draait alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar al in twee dagen bereikte de advertenties meer dan een half miljoen mensen.
FilmpjeZooooooo, dan maken ze daar ook zoveel fouten in de spelling! Trouwens dat heb ik ook gezien in de Spaanse taal daar worden ook veel fouten gemaakt. Ze weten daar vaak niet of het met een C of met een S geschreven wordt en ook of het met een V of met een B. Komt bij dat ze ook vaak niet weten of er een H aan het begin van het woord komt of niet.
Hier in Nederland heeft men moeite met kunnen en kennen, liggen en leggen. Dat vind ik ook verschrikkelijk! Ze zeggen rustig: "Ik heb het boek op de tafel NEER GELEGEN!!!!!!!"De LEGT voor de deur....ik ga even op de bank LEGGEN. Ik vraag dan altijd Oh, ga je dan EIEREN LEGGEN?
Dus in alle talen worden flink fouten gemaakt!
Wel fijn dat deze campagne mensen zich bewust maakt van het feit dat ze een spelfout maken. Zoekmachines en spellingcontroles verbeteren ze vaak automatisch, en op internet (en daarbuiten) kom je zoveel spel- en grammaticafouten tegen, dat je op laatst niet meer weet hoe het wél hoort!
aan.