zoals ik zei, de verantwoorlijkheid lag bij deze vlucht bij de trainingscaptain, en niet bij de "captain in opleiding". Verder, kan het zo voorkomen dat iemand met minder ervaring toch de verantwoordelijkheid heeft (hier niet het geval!). Ook, als dit ongeluk gebeurd was, vlak na de opleiding van de captain, en die vliegt met een co-piloot met 1000 uur op de 777, dan heeft de captain wel de verantwoordelijkheid.
verder, is het vliegen van een boeing toch echt wel een two-men-job. 1 piloot vliegt, dat wil zeggen, houdt het stuur vast, en de throttle. De ander is pilot monitorring, die praat met de verkeersleiding, drukt nagenoeg op elk knopje in het vliegtuig wanneer nodig, configureert de navigatie, EN, niet geheel onbelangrijk, die moet waarschuwen als de snelheid/richting etc niet klopt. Eigenlijk is pilot monitorring veel actiever dan pilot flying.
Verder is er in dit ongeval nog niet naar buiten gebracht zo ver ik weet, wie de pilot flying was, en wie de pilot monitorring. (natuurlijk wel bekend). De verantwoordelijkheid lag bij dit ongeval bij de trainings-captain.
Lees voor een meer uitgebreid verhaal van de crash niet bij de populaire telegraaf media (zeg niet dat je dat gedaan hebt!), maar op avherald.com Ik ben daar een frequent bezoeker, en op de site komen alleen feiten, en geen waarschijnlijkheden
(voor vragen over het jargon op avherald.com kan je mij altijd een vraag stellen)
Edit Anoek: Dubbelpost samengevoegd. Klik hier voor de F.A.Q., reactie gewijzigd.