Coca-Cola staat bekend om zijn reclamecampagnes. Mooi voorbeeld daarvan zijn de flesjes die momenteel allemaal een naam bevatten, zodat je nooit alleen hoeft te drinken. Maar in Canada liep het mis toen door een lokale campagne een scheldwoord onder het dopje van een flesje vitaminewater opdook. De ontdekking werd gedaan door Blake Loates, een vrouw met twee halfzussen die door een te vroege geboorte beiden allerlei afwijkingen hebben. Op het dopje stonden uitgerekend de woorden ‘You retard’, een negatief woord om naar een mentaal gehandicapt persoon te verwijzen. Natuurlijk wilde Coca-Cola niemand beledigen of uitschelden, maar erg goed is er niet over de actie nagedacht. De blunder heeft te maken met de tweetaligheid in Canada. Zo plaatste de frisdrankenfabrikant op ieder flesje vitaminewater een Engelstalig en een Franstalig woordje.
Naast het Engelse woordje ‘you’ stond toevallig het Franse woordje ‘retard’, wat ‘vertraging’ betekent. Helaas hebben sommige Franse woorden ook een betekenis in het Engels. Coca-Cola kreeg een boze brief van Loates en verontschuldigde zich voor de kwestie. Alle resterende flesjes werden meteen teruggeroepen. Foto