De Radboud Universiteit onderzoekt voor de gemeente Ede hoe het komt dat automobilisten massaal een verboden in te rijden-bord bij een tunnel negeren. Sinds de tunnel 3 december vorig jaar werd gesloten voor auto's werden al 24.000 mensen beboet.
Voorheen mochten auto's wel door de tunnel onder de A12 bij het plaatsje De Klomp rijden. Er staat nu een flitskast die iedere passerende auto vastlegt. De bestuurder krijgt een boete van 90 euro. Ander verkeer, zoals lijnbussen en fietsers, mag nog wel door de tunnel.
In mei nam de gemeente al extra maatregelen om automobilisten duidelijk te maken dat ze niet door de tunnel mogen. Zo kwam er tijdelijk een bord met een waarschuwing en werd de weg versmald.
Studenten van de universiteit zullen het gedrag van automobilisten bij de tunnel observeren en in het voorjaar verslag uitbrengen.
Om de automobilisten iets tegemoet te komen, schakelt de gemeente de flitskasten de helft van de dag uit. Wanneer dat precies is, verschilt van dag tot dag.
FotoHm, ken de situatie niet, maar ik vermoed dat er van de ene dag op de andere, mogelijk op een buitengewoon onoverzichtelijke plaats, een bordje is neergezet.
Mensen zijn gewoontedieren, dus als ze gewend zijn aan een bepaalde route, zullen ze die blijven gebruiken.
En dan valt met de nodige vertraging de bon op de mat. Mijn (geringe) ervaring op dat punt vertelt me dat een ambtelijk schrijven niet uitblinkt in duidelijkheid, waar en waarvoor (wanneer is normaal wel duidelijk) de bon is uitgeschreven.
De meeste mensen zullen dus kort de ogen ter hemel slaan, een kort gesprek met onze lieve heer voeren, en de bon betalen.
Aangenomen dat ik gelijk heb hebben ze dus geen idéé waar de bon voor is, en betalen gewoon.
Er wordt dus geen lering getrokken uit de bestraffing.
Van de inkomsten kan men beter de weg aanpassen, zodanig dat je er niet meer zomaar inrijdt
Wat vooral raar is, je mag niet meer door die tunnel. Waarom is niet duidelijk.
Dus flitskasten neergezet.
Maar nu mag je als die kasten niet werken wel door die tunnel.
Waarom dat nu wel af en toe mag??
Ook onbekend.
Als het echt niet mag, hadden ze een bussluis kunnen aanleggen.
Ik denk dat de inwoners massaal naar de rechter moet stappen om het boetegeld terug te vorderen.
Want onduidelijkheid is troef in Ede.
@networkdrone:
Boetes komen niet ten goede van de gemeente, maar voor de staatskas.
Juist om geldklopperij te voorkomen.
Maar ongeacht wat voor maatregelen er getroffen worden, mensen die altijd van dat tunneltje gebruik maakten, blijven dat de eerste tijd gewoontegetrouw doen.
In het centrum van Breda hebben ze een bussluis met een kolom in het midden, die automatisch na het passeren van de bus omhoog komt. Het is met borden en verkeerslichten aangegeven. Minstens 1 keer per maand wordt een auto van die kolom afgehaald.
Dat is dus een vette boete en een auto die totaal naar zijn grootje is.
Laatste edit 26-11-2013 10:32
Als je van deze kant niet de tunnel in mag rijden, waarom is de weg er naartoe dan niet afgesloten voor autoverkeer??
En waarom hangt dat bord van 3,5 meter hoogte er dan? En wordt er gewaarschuwd voor flitscontrole's?
Voor auto's die daar niet rijden? Kom nou, de mensen worden in verwarring gebracht en de gemeente loopt hierdoor lekker binnen.
ik heb de reportage ook op tv gezien, aan het begin van de straat staat een bord op een geel plakkaat. dit lijkt daardoor niet erg duidelijk.
en pas op het einde van die straat heb je nogmaals dat bordje. maar erg weinig ruimte om te keren.
je wordt daardoor eigenlijk daardoor gedwongen om wel door het tunneltje te rijden, anders moet je een heel stuk achteruit rijden.
deze geldklopperij is goed uitgedacht.
aan.