Notities die zijn gemaakt met pen leiden tot een beter begrip dan aantekeningen op de computer. Dat zou blijken uit een nieuw onderzoek.
Als mensen tijdens het luisteren naar een informatief praatje met pen aantekeningen maken, tonen ze na afloop relatief veel inzicht in het geleerde materiaal.
Aantekeningen op de computer leiden vooral tot feitelijke kennis, maar leveren een minder diepgaand inzicht op.
Dat beweren onderzoekers van de Universiteit van Princeton in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.
De onderzoekers lieten 65 studenten luisteren naar verschillende TED-praatjes. Sommige deelnemers kregen de opdracht om aantekeningen te maken met een laptop, anderen mochten alleen een pen gebruiken.
Na afloop kregen alle proefpersonen enkele feitelijke vragen over het praatje en enkele vragen waarbij het meer om inzicht draaide. Studenten die notities met pen hadden gemaakt, scoorden beter in die laatste categorie, niet alleen meteen na het praatje, maar ook een week later nog.
Verder bleek dat de ‘pengebruikers’ de praatjes meer in hun eigen woorden hadden weergegeven in hun aantekeningen. De studenten die op een laptop hadden gemaakt, hadden voor een meer letterlijke weergave gekozen.
De wetenschappers vermoeden dat mensen informatie beter verwerken als ze aantekeningen maken met pen, omdat ze minder snel tekst produceren als op een laptop. Daardoor zouden ze worden gedwongen om inhoudelijke keuzes te maken bij het noteren van informatie.
“Het zou kunnen dat mensen die met pen schrijven de belangrijke informatie beter selecteren, wat hen in staat stelt om de inhoud van een praatje beter te begrijpen”, verklaart onderzoekster Pam Mueller op de nieuwssite van Psychological Science.
Aangezien het gaat om een relatief kleine studie, is aanvullend onderzoek nodig om te bewijzen dat aantekeningen met pen echt tot betere inzichten leiden.
“Ik denk ook niet dat veel mensen naar aanleiding van deze studie meteen weer pen en papier zullen gaan gebruiken”, aldus Mueller. “Het belangrijkste is dat mensen zich bewust zijn van de manier waarop ze aantekeningen maken.”