Het valt gezagvoerders op dat luchtverkeersleiders in Latijns-Amerikaanse landen de afgelopen dagen wel erg traag reageren. Kijken zij ook onder werktijd naar wedstrijden van het WK?
Toen Brazilië dinsdagmiddag 16.00 uur lokale tijd aftrapte tegen Mexico probeerde een gezagvoerder contact te maken met de luchtverkeersleiding op een luchthaven in Argentinië om zijn vertrek aan te kondigen.
Maar zijn oproep werd twee minuten lang niet beantwoord, een uitzonderlijke situatie. Pas na drie keer aanroepen, kreeg de piloot contact.
Even later boven Brazilië, toen 'la Seleção' het Mexicaanse doel aan het bestormen was, gebeurden soortgelijke taferelen met luchtverkeersleiders aldaar.
Piloten van meerdere internationale luchtvaartmaatschappijen klagen over trage reacties van luchtverkeersleiders op het Latijns Amerikaanse continent. Bovendien horen zij op de radio dat luchtverkeersleiders tussenstanden doorgeven in het Spaans en Portugees.
Gezagvoerders noemen het gedrag 'belachelijk' en spreken van een 'levensgevaarlijke situatie'. Dat het door de vele voetbalvluchten extra druk is rond Brazilië zou volgens de vliegers nog niet deze taferelen moeten veroorzaken.
Het lijkt hoogst onwaarschijnlijk dat luchtverkeersleiders zich tijdens hun werk laten afleiden door voetbalwedstrijden. 'In Nederland is dat volstrekt onmogelijk,' zegt Bertine Langelaan van Luchtverkeersleiding Nederland. 'Onze luchtverkeersleiders kijken op de radar of uit de toren en hebben microfoon en headset om met de cockpitbemanning te communiceren. Het is onmogelijk om ook maar iets van de wedstrijden mee te krijgen.'
In de ontspanningsruimte staat wel een televisie waar Nederland 1, 2, en 3 op te zien is. 'Maar ik heb daar nog nooit iemand gezien. Meestal spelen ze tafelvoetbal of lezen ze een boekje om tot rust te komen.'