De 3D printer is de nieuwe magnetron. Thuiskokers die zich wel graag uitsloven maar daar geen uren mee willen verliezen en patissiers die nooit meer mislukte gebakjes en bonbons willen: Volgens de Spaanse maker van een voedsel 3D printer is de ‘foodini’ voor beiden een uitkomst, zo zegt zij in het Amerikaanse zakenblad Forbes.
Het artikel is gesponsord, waarschijnlijk door de foodini zelf, maar toch zijn we nieuwsgierig. Zo’n 3D printer schotelt ons namelijk niet met één druk op een knop een complete maaltijd voor zoals de magnetron, het apparaat maakt van echte ingrediënten capsules en print het vervolgens uit in de vorm die door de kok wordt bepaald. Om het apparaat te verkopen gooit de maker het vooral op tijdsbesparing, dezelfde belofte waarmee fastfood groot werd. In dezelfde tijd dat we een kant-en-klaar maaltijd in de magnetron of een diepvriespizza in de oven stoppen, maakt de 3D printer echt eten van, echt eten.
Voedsel en techniek gingen al hand in hand, alles wat we eten is door mensen gemaakt, maar sinds de digitale revolutie worden we werkelijk overspoeld met vernuftige uitvindingen en apps. Om een goed idee snel groot te maken hoef je geen gevestigd designer meer te zijn, als je met een leuk filmpje en wat social media actie genoeg bakkers vindt op een crowdfundingsplatform als Kickstarter, kun je beginnen. In de VS zijn er al talloze apps die eters waarschuwen als een product genetisch gemodificeerde ingrediënten bevat.