@allone: Je vergeet een paar heel belangrijke zaken.
1: Rusland en Amerika liggen op verschillende aardplaten die uit elkaar bewegen. Elk jaar beweegt het een paar centimeter uit elkaar. Die tunnel gaat door midden scheuren als ze daar geen oplossing voor vinden.
2. De Beringzee is een stuk dieper dan het Kanaal en ook een stuk ruiger. Dat gaat ook effect hebben op hoe moeilijk het is er onderdoor te tunnelen. En in het plan van China moet het grootste gedeelte een brug zijn, waarbij de tunnel maar een onderdeeltje is. Bij de eerste de beste Siberische storm waait elke brug omver, de Beringzee staat bekend om het verschrikkelijke weer.
3. Aan beide kanten, maar vooral in Siberië, heb je het over letterlijk meer dan 10000 kilometer zeer ruig, onherbergzaam, grotendeels onbewoond terrein. Je moet dus letterlijk een tracé van iets van 40 keer de afstand Maastricht - Groningen aanleggen door een gebied waar vooral ijs is (dat elke winter de rails of weg sloopt) en ruige rotspieken (waar je uberhaupt geen wegen of rails over kunt leggen zonder een plat stuk uit te houwen.
De bevoorrading van brandstof en voedsel voor onderweg wordt een enorme uitdaging, en ook de hulp voor als je onderweg stilvalt. Je staat daar bij -40 en het duurt letterlijk dagen voordat er hulpdiensten kunnen zijn. Of ze moeten om de zoveel kilometer een bemande hulppost hebben maar dat kost ook een fortuin, en ik heb nu al medelijden met wie daar in zijn ukkie moet gaan zitten.
Met die rotspieken en het vreselijke weer is het misschien wel makkelijker om die gehele 13000 kilometer onder de grond te stoppen. Dat lijkt me bijna nog minder onmogelijk dan een lijn/weg door Siberië aanleggen.
Nee, ik zie dit niet zo 1 2 3 gebeuren.
Laatste edit 13-07-2015 09:16