'Je moet gewoon blank zijn om te winnen.' Met die slogan maakte een Thais bedrijf sinds donderdag reclame voor een huidbleekmiddeltje. Racistisch, riepen tegenstanders in koor. Dus trok het bedrijf de commercial na één dag alweer in.

In het tv-spotje (video: zie onder) is de beroemde Thaise actrice Cris Horwang te zien. Ze maakt reclame voor een nieuw product, Snowz. De 35-jarige Horwang zegt: "Als ik niet meer voor mezelf zou zorgen, zou alles verdampen waarvoor ik zo hard heb gewerkt, alle investeringen die ik gedaan heb om blank te blijven."

Terwijl ze zegt dat ze dan zou vervagen om te worden vervangen door nieuwe sterren, verschijnt naast haar een jongere vrouw in beeld. Tegelijkertijd wordt Horwangs huid donkerder en donkerder. Dan is de stem te horen van een man die Snowz aanprijst met: 'Je moet gewoon blank zijn om te winnen.'

De kritiek van de tegenstanders richt zich op de actrice die zich voor de commercial leende, maar vooral op het bedrijf achter het nieuwe middel, Seoul Secret. "We hadden absoluut niet de bedoeling een discriminerende of racistische boodschap te verspreiden", beweerde de fabrikant gisteren in een verklaring.

In Thailand worden donkere inwoners geassocieerd met de plattelandsbevolking, waardoor de cosmetica-industrie in de grote stad floreert: middelen om je huid blanker te laten lijken, worden jaar in jaar uit meer verkocht.

Het is ook zeker niet voor het eerst dat een Thais bedrijf in opspraak komt door racistische reclame. Dunkin' Donuts liet in 2013 zijn nieuwe chocoladedonut onder de aandacht brengen door een zwart geschminkte vrouw. Dweilen, zwabbers en sponzen van het merk Black Man hebben een logo van een zwarte man in een smoking. En een tandpasta die donkergekleurd is door de kruiden die erin zitten, verkocht zich zelf met behulp van de slogan 'Het is zwart, maar toch goed'.
Filmpje