De kans is groot dat de stalling waarin u uw fiets bij het station parkeert, veel duurder is dan de fiets zelf. Het bouwen van die stallingen kost namelijk veel geld en dat is ook één van de redenen dat het tekort aan stallingen de komende jaren alleen maar toe zal nemen.
Duco Hoogland, Kamerlid voor de PvdA, heeft uitgerekend wat het kost: "Het Rijk investeert 1.150 euro per plek. Maar dat is pas de helft. Ik kom namelijk uit op een totaal van 2.300 euro per plek, dat is best veel."
Hoogland denkt ook te weten waarom de kosten zo hoog zijn: "Vaak wordt er een aanbesteding gedaan en vervolgens een prachtige garage gebouwd onder het station. Dat kost gewoon veel geld."
En dat kan goedkoper, zegt Hoogland: "Schrijf eens een prijsvraag uit in plaats van een aanbesteding. Of kijk eens of er leegstaande kantoren in de buurt van het station zijn."
Duco Hoogland: "Moet het nou dat al die dingen er overal hetzelfde uitzien? Dan moet je met standaarden werken en dat kost weer extra."
Maar voorlopig is er dus nog een tekort: "Het is wel ernstig. In 2020 zal er een tekort zijn van 50.000 plekken en in 2030 zijn dat er al 100.000." En dat komt niet doordat de overheid te laat is, zegt Hoogland: "De afgelopen jaren zijn er zo’n 180.000 plaatsen gerealiseerd, maar er gaan gewoon steeds meer mensen op de fiets. En dat is hartstikke goed."