@venzje:
- ik ook, en had nog veel meer standaardmotieven, minstens zo goed, die ik in de krap 40 jaar daarna ook nog heb verder ontwikkeld....
- na de middelbare school kwam na een omweg en veel drammen een opleiding affiche/reklametekenen (begin jaren '80 was men modern en schreef men dat zo op die school), om met 3 vakdiploma's (deed naast school ook nog een schriftelijke cursus copywriter) vers op de arbeidsmarkt te ondervinden dat men toen (1983) 2 soorten werk niet had, vast en passend
- vaardigheden in tekenen, schilderen en schrijven, die kan je zelf bijhouden, en dat deed ik dan ook, om
- toen ik 4 jaar geleden iets engs meemaakte, en ik vrijwillig een dag of 10 ergens was waar men voor mij zorgde en mij bezig hield, was een activiteit aldaar 'mandala's inkleuren'....
de eerste deed ik braaf met kleurpotlood, bij de tweede pakte ik aquarelverf. de begeleider keek raar op, vond wel dat de kleuren die ik koos heel goed uitkwamen, ondanks dat printerpapier niet echt geschikt was om te aquarelleren (getrainde teken/schilderhand was voorzichtig, want werkte op 'wildebeestenpapier')
- mensen die als volwassene aan die kleurboeken voor volwassenen beginnen, terwijl ze na de middelbare school niet meer hebben getekend/geschilderd, als die 'uit die kleurboeken voor volwassenen groeien', die raken waarschijnlijk gefrustreerd als ze dit -best mooie- filmpje zien, en het -ook nog- uit de vrije hand proberen na te doen
- beter gaan die eerst mandala's inkleuren (gratis mandala's, zelf geprint), en gaan ze daarna met lineaal en passer zelf mandala's ontwerpen, op aquarelpapier (dat ze eerst leren opspannen), moeilijke motieven uit de vrije hand ook nog met accenten in zacht potlood, die kunnen daarna wel, als ze het tekenen/schilderen dan nog steeds niet zat zijn