Een primeur in Singapore: twee straatstalletjes zijn beloond met een Michelinster. De jury bleek volledig overtuigd door de kip met sojasaus.
'Fantastisch dat ook de consument dat waardeert, en dat je voor die prijs iets kunt consumeren', zegt tv-kok René Pluijm. Maar je moet er nog wel voor naar Singapore, en waarschijnlijk ook even voor in de rij staan.
In Nederland op een festival 150 meter in de rij staan voor een pasta met truffelsaus zoals Pluijm eens meemaakte in Italië bestempelt de kok vooralsnog als 'ongekend'. Maar niet ondenkbaar. Ook in ons land maakt de foodscene met foodtrucks en eetfestivals een omwenteling.
Maar we hebben nog geen foodtrucks met sterren. Horeca-ondernemer Joris Visser, die zelf een aantal restaurants en een foodtruck heeft, denkt dat Nederland nog in het middensegment zit. Hij ziet vooral een cultuurverschil tussen Azië en Nederland. 'Na tien of twintig jaar mag je je daar pas expert noemen in een bepaald product.'
Volgens Pluijm valt juist dáár veel te winnen: 'Blijf je concentreren op dat ene ingrediënt, of dat ene gerecht. Koken is een eindeloze evolutie. Je blijft altijd leren, dat is de schoonheid van ons vak. Er zijn ook sterrenhutten die al honderd jaar hetzelfde menu hebben en dag in dag uit daar beter in proberen te worden.'
Foto