@allone:
weet ik niet in geval van een Suzuki Alto
weet wel dat de NSU RO80 -zat indertijd zo vol met vernieuwingen dat hij na bijna 50 jaar eigenlijk nog steeds baanbrekend is- een vroegtijdige dood is gestorven omdat veel motoren voortijdig kapot gingen omdat de mensen die die auto reden niet in het handboek hadden gelezen dat ze die auto 2 tot 3 liter motorolie op 1000km moesten bijvullen....
dit is een extreem voorbeeld, van voor de uitvinding van milieu en energiecrisis, en al bij het begin van de eerste energiecrisis (1973) was dat 'motorolieprobleem' grotendeels verholpen door 'dichtingen' anders te maken
vergeleken bij moderne motoren in dat autosegment had die
NSU RO80 (premiere in 1967, zo baanbrekend dat men 1967 dacht dat hij 1980 nog steeds modern zou zijn) auto een motor die minder dan de helft van de ruimte innam dan motoren van vergelijkbare auto's toendertijd, en ook nog niet 'schudde en trilde'....
die motor is uitgevonden door
Felix Wankel, die leefde voor onze tijd in Zuidwestduitsland, waar
@allone: en ik de nodige binding mee hebben....
als Felix Wankel 40-50 jaar later was geboren, dan hadden we mogelijk een compacte schud- en trillingvrije superzuinige en schone betaalbare dieselmotor