Nederlanders zijn zich er goed van bewust dat er altijd fietsers om ons heen zijn. In Amerika wordt 'onze' manier van uit de auto stappen nu gepromoot, om de levens van fietsers te sparen.
Dat we in Nederland leven met de fiets, merk je ook in het verkeer. Zelfs bij onze manier van uitstappen houden we daar rekening mee.
Of je het nu nog doet is de vraag, maar met rijles werd het je waarschijnlijk wel aangeleerd: uitstappen door met je 'verkeerde' arm het portier te openen. Als je dat doet, word je namelijk gedwongen te keren in je stoel en vermijd je de situatie waarbij de deur openzwaait terwijl er een fietser naast je zit. Iets wat in Amerika geen uitzondering is.
De 'Dutch reach', zeg maar de 'Nederlandse greep', moet daar in de Verenigde Staten een einde aan maken. Steeds meer websites berichten over de manier waarop wij onze autodeur openen, om zo de levens van fietsers te redden. De 70-jarige gepensioneerde dokter Michael Charney, zelf een fervent fietser, zit achter de 'campagne'.
Je bewust zijn van het verkeer om je heen is natuurlijk essentieel wanneer je autorijdt. Vanwege de vele fietsers, zijn wij dat ook wel gewend. Zijn Nederlanders dan ook bovengemiddeld goede bestuurders? Ons land behoort in ieder geval tot de drie meest veilige landen van de EU.
Het aantal verkeersdoden in het verkeer per miljoen inwoners was hier vorig jaar 28. Alleen in Zweden en Malta was dat aantal lager bleek dit voorjaar uit EU-cijfers. Vorig jaar kwamen op de Europese wegen 26.000 mensen om het leven, 5500 minder dan in 2010. Maar die daling zet niet erg hard door, blijkt uit stukken van de Europese Commissie.
Cindy Esseling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) legt uit dat verkeerscampagnes een bijdrage leveren aan de veiligheid. De manier waarop je dat doet, verschilt per land. "Je ziet dat campagnes in Nederland altijd positief en vrolijk zijn. Terwijl ze in bijvoorbeeld België en het Verenigd Koninkrijk vaak kiezen voor een hardere aanpak."
"In Nederland werkt de softe aanpak. Bij harde campagnes denken Nederlanders vaak 'oh, dat overkomt mij niet'. Er is misschien wel de shock door het filmpje, maar het levert geen gedragsverandering op. En daar gaat het natuurlijk om", zegt Esseling.
Toch moeten we niet te snel tevreden zijn; in juli van dit jaar waarschuwde VVN nog dat het aantal verkeersdoden zal toenemen, door ons toenemende gebruik van de smartphone in het verkeer.
Enkele maanden eerder bleek namelijk dat voor het eerst in ruim 40 jaar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland is gestegen. In 2014 kwamen 570 Nederlanders om het leven in het verkeer. Vorig jaar waren dat er 621. Een stijging van 9 procent.