hr
jaargang -24 - laatste artikel 25-3 12:00 - 75907 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 4 .... 16 17 18 [19]

Blog van Emmo, bootjes en meer

15-12-24 11:14:56 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 52.508
OTindex: 94.563
@Emmo: ben je het weermannetje geworden?

17-02-25 14:30:20 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 68.666
OTindex: 28.627
Spectaculaire reddingsactie op Newfoundland

02-03-25 12:17:35 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 68.666
OTindex: 28.627
Er zitten weer afbeelding natte voeten aan te komen in Brisbane.

08-03-25 15:08:47 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 68.666
OTindex: 28.627
Monstergolven Noordzee ongrijpbaarder dan gedacht
Monstergolven in de Noordzee blijken lastiger te doorgronden dan gedacht. Onderzoekers van het Helmholtz-Zentrum Hereon en het Duitse Federale Maritieme en Hydrographische Agentschap (BSH) ontdekten dat deze reusachtige golven vaker en onverwachter opduiken dan voorheen werd aangenomen.

Een enkele monstergolf kan zware schade veroorzaken of een schip zelfs doen kapseizen.
Het onderzoek, onderdeel van het project Freak Waves II, richt zich op het doorgronden van deze extreme natuurverschijnselen en het ontwikkelen van betere voorspellingen. Uit de studie blijkt dat monstergolven niet alleen ontstaan onder extreme weersomstandigheden, maar ook bij relatief rustig weer. Dit zet bestaande voorspellingsmodellen op scherp en maakt de risico’s voor de scheepvaart nog minder voorspelbaar.

Voor schepen, offshore windparken en onderzoeksplatformen vormen deze onverwachte golven een serieus gevaar. Een enkele monstergolf kan zware schade veroorzaken of een schip zelfs doen kapseizen. Betere waarschuwingssystemen zijn cruciaal om bemanningen en installaties te beschermen. Binnen Freak Waves II werken wetenschappers aan nieuwe modellen die meteorologische data, golfmetingen en machine learning combineren. Het doel is patronen sneller te herkennen en waarschuwingen eerder te kunnen geven.

De bevindingen zijn vooral relevant voor het Waddengebied, een regio die al bekendstaat om zijn verraderlijke stromingen en snel veranderende weersomstandigheden. Dat monstergolven hier vaker voorkomen dan gedacht, onderstreept de noodzaak van waakzaamheid en betere monitoring.

De studie in de Duitse Bocht toont aan dat sterke getijdenstromingen de kans op extreme golven vergroten. Tijdens de storm Britta in 2006 werd een golf van 16 meter geregistreerd, met schade aan het onderzoeksplatform Fino1 als gevolg

De onderzoekers van Helmholtz-Zentrum Hereon en BSH testen de nieuwe voorspellingsmodellen binnenkort in de praktijk. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan betere waarschuwingssystemen om de impact van deze natuurkrachten te beperken.

09-03-25 03:16:35 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 52.508
OTindex: 94.563
@Emmo: 8O en dan gaat het over 1 enkele „losse“ golf?
Soort tsunami?

10-03-25 11:02:43 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 68.666
OTindex: 28.627
@allone: Ja, al is het ontstaan heel anders. Een tsunami ontstaat door een verstoring op of onder het zeeoppervlak. Een zeebeving of een lawine die met geweld in zee stort.

Een monstergolf of "freakwave" ontstaat door interferentie tussen twee of meer golfsystemen, dus gewone wind- of deininggolven die samen lopen. Als twee golftoppen samen vallen valt het naburige golfdal ook samen. Bij een golfhoogte van zeg tien meter, hoog maar niet uitzonderlijk, wordt de gezamenlijke golfhoogte 20 meter, en dat is wél uitzonderlijk. Bovendien verandert de golflengte niet, die hoort nog steeds bij een golf van tien meter. Gevolg daarvan is dat de steilheid van de golf ook nog eens verdubbelt. Schepen zijn gebouwd op normale golfsystemen met een normale steilheid. Krijg je een golf voor de kiezen die niet alleen extreem hoog is maar ook extreem steil (en door die steilheid ook nog eens kan breken) kun je met een schip serieus in de problemen komen.

Precies hetzelfde effect kun je op een rivier of ander vaarwater waarnemen als twee schepen elkaar tegenkomen. Als de hekgolven van beide schepen samenvallen heb je in een monstergolf. Al is de absolute golfhoogte minder, het principe is hetzelfde.

Op zee wordt overigens de golfhoogte gemeten van golftop naar golfdal. Dus niet zoals in de wiskunde van de middenstand naar de golftop.

10-03-25 11:48:16 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 52.508
OTindex: 94.563

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 16 17 18 [19]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven