De Vietnamese regering overweegt motorrijders met een borstomvang van minder dan 72 centimeter van de weg te weren. Ook zeer kleine of magere mensen beantwoorden niet aan criteria die door het ministerie van gezondheidszorg zijn voorgesteld. De maatregelen, die deze week door Vietnamese media werden gemeld, stuiten op ongeloof in een land waar de meeste mensen nogal tenger zijn. Functionarissen zeggen dat de stappen worden overwogen om gezondheidsredenen en om ongelukken te voorkomen, maar het is onduidelijk waar het ministerie de criteria precies op baseert. "Het is belachelijk", meent Tran Thi Phuong (3

, een verzekeringsagent uit Hanoi. "De nieuwe voorstellen zijn zeer grappig, maar veel Vietnamezen zouden het slachtoffer kunnen worden van deze grap", zegt Le Quang Minh (31), een makelaar uit Hanoi. Kranten worden overstroomd met brieven van bezorgde lezers. "Ik ben niet zwaar genoeg, wat moet ik doen?" schrijft Le Thu Huong aan de krant Tuoi Tre. "En hoe zit het met mensen die een te kleine borst hebben? De meesten zijn te arm om een borstimplantatie te kunnen betalen." De gemiddelde Vietnamese man heeft een lengte van 1,64 meter en weegt 55 kilo. Voor vrouwen is de gemiddelde lengte 1,55 meter en zij wegen gemiddeld 47 kilo. Statistische gegevens over de borstomvang zijn niet bekend. Er zijn in Vietnam ongeveer twintig miljoen motorrijders en motoren maken ruim negentig procent van de voertuigen op de weg uit. Vorig jaar vonden er bijna dertienduizend verkeersongelukken plaats, de meeste met motoren.
Vreemde regelgeving. Je zou eerder het omgekeerde verwachten: dat ál te brede Vietnamezen de weg niet meer op mogen. Hoe groter en breder, hoe groter de kans dat je een tegenligger raakt. En des te zwaarder de impact bij een botsing. Immers: kinetische energie = (snelheid x snelheid) x gewicht.
Het is daar dus de omgekeerde wereld!
in sommige landen zijn wetten waarbij je een motor (van de zwaardere soort dus) alleen mag rijden als je het gevaarte als het is omgevallen binnen een bepaalde tijd weer overeind hebt (zegt niks over borstomvang, meer over spierkracht, wat bepalend kan zijn in moeilijke situaties).
deze eis zegt dus niks over de vraag of iemand zijn gemotoriseerde tweewieler kan beheersen. in een arm land als Vietnam zijn die voertuigen trouwens toch meestal dingen die bij ons onder bromfiets- of scooterregels vallen, en dan soms met iets grotere motoren....
het lijkt er dus op dat de overheid van de tweewielers af wil, zonder te bedenken wat de verminderde mobiliteit van de bevolking voor gevolgen heeft voor de economie
aan.