|
Deus Erelid
WMRindex: 240 OTindex: 2.514
|
@heraux: natuurlijk, maar het blijft een complex probleem om op te lossen. Zeker bij producten die op maat gemaakt moeten worden. Als je misschien heel goed bent in dit soort dingen lukt het je een machine te ontwerpen zonder dat er knelpunten naar voren komen, maar er zijn wel zoveel zaken om rekening mee te houden. Ik vind het realistischer te verwachten dat er de nodige knelpunten nog opgelost dienen te worden na in gebruik name |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
het is aannemelijk dat er een test-run periode wordt geaccepteerd zodat de machine, het gereedschap 'getuned' kan worden naar de behoefte/ vereisten.
Dan heb je ook niet de shocker.. het werkt niet |
|
Delenn Oudgediende
WMRindex: 3.059 OTindex: 36.772 S |
@pfft; ja ik bedoel ook meer van die studies zoals 'taal en cultuur' wat een vriendinnetje van mij doet. Het zijn klasjes, ze moeten zelf hun lespakketten samenstellen en het niveau is echt 0 voor de meeste vakken... |
|
pfft Erelid
WMRindex: 647 OTindex: 1.017
|
@heraux: Het is al de bedoeling dat alle eisen goed op papier staan, voordat er ook nog maar een tekening van het product in kwestie is gemaakt. Anders maak je eerst zomaar iets. @Delenn: Ja, die studies zijn grappig. Kan toch niet waar zijn. Iets als onderwijskunde ofzo, is ook wel grappig. Ze heeft nog nooit een boek open hoeven te doen. Echt triest. |
|
Dionos Oudgediende WMRindex: 156 OTindex: 23.842
|
Quote @pfft: @heraux: Het is al de bedoeling dat alle eisen goed op papier staan, voordat er ook nog maar een tekening van het product in kwestie is gemaakt. Anders maak je eerst zomaar iets. Je hebt te maken met eind-gebruikers. Die vergeten de meest basale dingen te noemen, omdat ze het zelf zo logisch vinden dat ze er niet aan denken of het het noemen niet waard vinden. |
|
heraux Oudgediende
ik zag ergens een universele ontwikkel cyclus waar redelijkwel alle ontwikkelingen aan getoetst kunnen worden.
een vroegtijdige cancel/exit/stepback is geen fout maar een gezonde correctie - terug gaan in een fase kan latere problemen voorkomen.
Alles heeft tijd nodig - en het lijkt erop dat het allemaal sneller moet ; maar is het dan ook beter?
add: inderdaad; daarom moet er een verkennings moment zijn - daar begint het mee - hierin worden bestaande projecten in het bedrijf bekeken en informatie daarover ingewonnen - maar de echte verfijning komt tijdens het gebruik - maar dat gebruiksmoment kan/zal in de testfase liggen. |
|
pfft Erelid
|
@heraux: Dat is alleen maar theorie. Zoals @Deus al aangeeft is de praktijk moeilijker, precies om wat hij zegt over die eindgebruikers. |
|
nietmeer
|
help kheb nu engels...niet geleerd ... |
|
nietmeer
|
Bookwurm: Eigen schuld |
|
Deus Erelid
|
De discussie over hoe het product ontwerp proces eruit moet zien is niet mijn ding. Het ging mij compleet en alleen om het punt dat een machine ontwerpen complexer en moeilijker is als je denkt (denk ik tenminste) en ik vraag me daarbij af hoe realistisch het is te verwachten dat er zich geen knelpunten voor zullen doen. Het gaat mij alleen om het punt dat een HBOer bekritiseerd wordt om een machine die hij ontworpen heeft terwijl ik me afvraag in hoeverre men begrijp hoe complex zo'n proces is om zo'n machine tot stand te brengen. Laat ik zeggen dat ik niet weet HOE complex het is, ik weet alleen dat ik het complex vind! Het enige doel wat ik heb is om wat gereserveerder te zijn in het oordelen. De hele discussie hoe je een machine ontworpen moet worden vind ik niet echt interessant @Delenn banaal ik ben van plan communicatie wetenschappen er achter aan te doen, is dat ook een 0,0 opleiding of heeft dat nog wel niveau? |
|
nietmeer
|
Geen idee, ik doe leraaropleiding biologie! |
|
heraux Oudgediende
@Dues: dat is DE essentie - begrijpen
het is geen strafexpeditie het is een ontwikkelings traject maar.. er zitten wel kosten en tijd aan verbonden
Soms komt het helemaal niet tot ontwerp - en bekijkt men eerst de handmatige handelingen zoals ze dat ook wel bij de robotica doen - om de knelpunten van het bewegen te bevatten
Soms komt het helemaal niet tot productie omdat het gereedschap nooit de kwaliteit van handwerk kan evenaren.. Dat kan ook een goed resultaat zijn.
|
|
pfft Erelid
|
@Deus: Kan ik onderschrijven. Modelleren alleen al is moeilijk. Gewoon de dingen die je in je hoofd hebt, in een tekenprogramma zetten. En dan moet je dus ook aan details als bevestiging denken. Ik moet er niet aan denken om een computermodel van een auto te moeten maken. Die kurkentrekker kost al veel werk. |
|
nietmeer
|
goeiemorgen |
|
nietmeer
|
Banaal: dankje voor de hulp... |
|
Deus Erelid
|
@pfft: en aan hoeveel ISO normen de borgmoeren voor auto gordels moeten voldoen is al aardig impressive! laat staan als je de auto als geheel neemt |
|
nietmeer
|
Hurr heb eindelijk een download lin kgevonen |
|
Deus Erelid
|
al die tijd dat we al hebben zitten te drammen over machine ontwerpen heb ik geen drop gedaan gekregen op stage. Nu moet ik nog buffelen ook om wat gedaan te krijgen vandaag en bedankt WMR |
|
pfft Erelid
|
@Deus: Daar heb ik geen idee van. Zou ik toch eigenlijk wel iets van gezien moeten hebben. NEN-normen zijn ook leuk. Dat zijn tekenregels voor technische tekeningen. Volgens mij zijn dat iets van 3000 regels, als het er niet meer zijn. Edit: makkelijk hoor, iemand anders de schuld geven |
|
Deus Erelid
|
@pfft: gedeelte smart is halve smart ofzo |
|
WMR-kok Oudgediende
WMRindex: 5.850 OTindex: 106.950 S |
@pfft: Toen die machine binnenkwam werkte die niet, er moest onder andere een extra wals bijkomen. Het bedieningspaneel heb ik laten veranderen, een afstandsbesturing aan de achterkant van de machine erbij laten maken en nog een flink aantal punten. Het waren veelal kleine puntjes, maar van die wals was een grote fout maar herstelbaar. |
|
nietmeer
|
Quote @pfft: Edit: makkelijk hoor, iemand anders de schuld geven tegenwoordig gaat dat zo... |
|
heraux Oudgediende
@Deus is het ver van je.. vanuit LB even de fiets.. ben er zo |
|
pfft Erelid
|
@WMR-kok: Tsja, dat is niet zo mooi. Dan zijn de specificaties niet goed geweest. Kan aan die HBO-er liggen, maar ook net zo goed aan de gebruiker, die niet goed heeft kunnen aangeven wat belangrijk was. |
|
Deus Erelid
|
Quote Bookwurm: tegenwoordig gaat dat zo... Dat krijg je in een cultuur waar fouten bestraft worden heeft iedereen schuld aan gedeelde smart is halve smart |
|