Hoe zeggen ze het bij jullie |
Andreesie Oudgediende
WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
verkeerde topic |
|
Pablo Oudgediende
WMRindex: 1.461 OTindex: 22.116
|
@Andreas, ik dacht ook even dat dit het café was Kom ik aan als Utrechter totaal geen dialect |
|
LoenaNigra Senior lid WMRindex: 695 OTindex: 9
|
Utrecht heeft wel een dialect hoor... Wat dacht je van dat constante 'hij heb' of de harde G. Maar echte dialectwoorden (die onherkenbaar zijn voor een buitenstaander)zijn me nog niet opgevallen nee. |
|
ledi Oudgediende
WMRindex: 47.811 OTindex: 23.036 S |
"Hij heb" is ook Leids. En "Kom je uit Lei-je dan?"(Kom je uit Leiden dan?) Wordt ietwat zangerig uitgesproken.
Overigens herken je (bijna hun leven lang) mensen die in Leiden gestudeerd hebben. Velen blijven iets bekakts houden.
|
|
RonHee Oudgediende
WMRindex: 10.567 OTindex: 4.662
|
Nou kom ik oorsronkelijk uit Haarlem, waar zgn het ABN wordt gesproken. Kom je als knulletje van 7 jaar in Arnhem te wonen, je maakt wat vriendjes in de buurt.... zegt er één tegen mij: We moeten wel op tied thuus zijn...
Dan volstaat zelf een vertaalcomputer (bestond nog niet eens in die jaren) niet eens..... |
|
dann Actief lid WMRindex: 41 OTindex: 133 Wnplts: zuid-beije
|
aardappel int hoeksche waard errepol |
|
Caster Oudgediende
WMRindex: 2.086 OTindex: 16.129
|
Mijn vader is Limburgs "Dr oet e met" (of zoiets, weet niet hoe je het spelt) |
|
FortyNiner Senior lid WMRindex: 173 OTindex: 91 Wnplts: Ljouwert
|
Ik woonde samen met mijn vriendin uit Eindhoven (ik ben zelf een Haarlemmer). Zij vond dat als ik een broek in de was deed, ik hem "links langs de wasmachine" moest leggen.
De wasmachine stond echter aan de linkerkant tegen de muur aan... Ze bedoelde dat ik hem BINNENSTEBUITEN NAAST de machine moest leggen. Probeer dat maar eens te raden! |
|
Dionos Oudgediende WMRindex: 156 OTindex: 23.842
|
Je bent een haarlemmer met een vriendin uit Eindhoven en jullie wonen in Leeuwarden? Dat is wel een "internationaal" gezelschap, qua dialecten gesproken |
|
|
Nou, we zijn alweer een aantal jaren uit elkaar, en daarna ben ik in Leeuwarden terecht gekomen... En Haarlems is GEEN dialect.. wij spreken Algemeen Beschaafd Nederlands Hier in Leeuwarden zeggen ze "laag bij de grond vreten" als ze het over picknicken hebben. |
|
|
Owja ik zie nu "woonde" staan. Mijn excuses! Hmm.. of ABN een dialect is kan ook over gediscussieerd worden |
|
|
Tja, persoonlijk vind ik van niet, maar wie ben ik? Numeriek zijn de Haarlemmers in de minderheid, dus wat is dan nog "algemeen", he? |
|
nietmeer
|
algemeen is overal verstaanbaar. en ik vind, laag bij de grondvreten wel verstaanbaar maar absoluut niet charmant... |
|
|
Dus is (volgens die definitie) laag bij de grondvreten ook ABN? |
|
nietmeer
|
lol, ja bernieuw je kan het verstaan (hoewel ik fortyniner nog niet heb horen praten...) |
|
|
nou, ze spreken het in het Frysk wel anders uit dan ik het hier schreef, hoor. Ik zou niet weten hoe je dat schrijft, maar het klinkt als "leeg bie de grunt fritten" En inderdaad, het klinkt ook in mijn oren niet echt charmant, hoewel het letterlijk gesproken natuurlijk wel correct is. |
|
LoenaNigra Senior lid WMRindex: 695 OTindex: 9
|
Heeft Haarlem geen super harde G dan? Zoals in Amsjtedam?
FortyNiner: Ik kom ook uit Eindhoven en dat ze hier steeds langs in plaats van naast zeggen vind ik persoonlijk erg irritant. Maar links als binnestebuiten heb ik echt nog nooit gehoord! Weer wat geleerd! |
|
RonHee Oudgediende
WMRindex: 10.567 OTindex: 4.662
|
Nee LoenaNigra, in Haarlem spreken ze zogenaamd ABN, al hoorje wel degelijk uit welke streek ze komen. |
|
alweerdood winnaar PW 06
WMRindex: 852 OTindex: 5.796
|
wat is er mis met langs? of met omtrekken?(omkleden voor de hollanders ) |
|
Zuwe Oudgediende
WMRindex: 705 OTindex: 22.390
|
'Leg de buul maor op den boezem' Weten jullie wat dat betekend? |
|
Jannick Oudgediende
WMRindex: 1.125 OTindex: 42.838 T |
Je 16-jarige zoon billenkoek geven? |
|
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
@Zuwe: weet ik niet, maar iets als "kom ermee voor de dag" "voor de draad ermee" enz. ???? |
|
Zuwe Oudgediende
|
Neujj PV echt niet en ehh Jannick jij hebt ook fout |
|
Jannick Oudgediende
WMRindex: 1.125 OTindex: 42.838 T |
Kindje moet melk drinken? |
|
Zuwe Oudgediende