Blog van Emmo, bootjes en meer |
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Over een paar dagen kun je hommeles verwachten op Madagaskar. Tyfoontje klasse drie zit eraan te komen. |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
En een volgende tyfoon zit eraan te komen. Bij Port Hedland, Noordwest Australië, verwachten ze over een paar dagen een afbeelding klasse vijf |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
|
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@allone: Letterlijk vertaald uit het Engels (Class 5). Overigens is de verwachting afgeschaald naar 4 afbeelding |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
@Emmo: zolang hij over de woestijn gaat, en niet over Perth.... |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@allone: Perth zal het niet worden, dat ligt te veel zuidelijk, daar komen geen tyfoons. Wel interessant is dat Ilse, zoals het beest nu genoemd wordt een bochtje over het binnenland maakt. Daar zwakt hij sterk af, zoals gebruikelijk. Als de tyfoon voldoende volhoud, dan is er volgens de huidige verwachting een kans dat hij uitkomt in de Golf van Carpentaria. Deze tijd van het jaar is het water daar warm genoeg. Mijn eigen verwachting is dan dat hij boven dat warme water weer kan gaan opstarten en opnieuw een rondje maakt. afbeelding |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
@Emmo: oei, je hebt er ervaring mee.. .. zo klein is Australia toch ook weer niet... |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Het is nog een beetje in het voren, Maar er zit mogelijk weer een tropische verrassing aan te komen in de Chinese Zee. Op zich niets bijzonders, in de Chinese zee komen meer en sterkere Tropisch Cyclonen voor dan in het Caribisch gebied, Maar deze gaat volgens verwachting als categorie 2 of 3 over Shanghai. Als dat gaat gebeuren zullen een heleboel Chinezen natte voeten krijgen. Zie KhanunLaatste edit 28-07-2023 11:19 |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Lithiumexpert: grote brand Fremantle Highway had niet gehoeven De grote brand op vrachtschip Fremantle Highway had voorkomen kunnen worden met het juiste blussysteem aan boord, claimt althans Cor Meedendorp, directeur van FIFI4Marine. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in het bestrijden van lithiumbranden aan boord van schepen. De onderneming begint nu ook met het installeren van blussystemen in parkeergarages, waar elektrische auto's staan en worden opgeladen. Volgens de lithiumexpert zijn er grote investeringen nodig om vrachtschepen brandveilig te maken. 'En degene die beslist is meestal niet de techneut, dat is degene die achter de rekenmachine zit', stelt Meedendorp. 'Als je als rederij 50 of 100 schepen hebt en je moet per schip 2 tot 3 miljoen euro gaan investeren om een ander blussysteem te installeren, dan is het vaak voordeliger om je verzekeringspremie wat hoger te houden. En 'gewoon' te accepteren dat één keer in de tien jaar een van je schepen afbrandt', vervolgt hij. FIFI4Marine, gevestigd in het Noord-Hollandse Zwaag, is zeven jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een geautomatiseerd, onbemand blussysteem. 'Het systeem reageert direct na de detectie van gas en temperatuur. De brand wordt voordat deze zich kan ontwikkelen geblust met een biologisch schuim. Het geeft geen vervuiling of corrosie, het is PFAS-vrij en er komen geen giftige dampen vanaf. Je grijpt in voordat de brand zich ontwikkelt tot een onbeheersbaar niveau', stelt de oprichter. Het spul, dat lijkt op scheerschuim, wordt via leidingen verplaatst naar de plek waar het nodig is. Volgens Meedendorp is Nederland 'een beetje wars' van het gebruik van schuim omdat dit tot nu toe allemaal erg chemisch en schadelijk voor het milieu is. Noot van mij:Mijnheer mag dan deskundig zijn op het gebied van lithium, op het gebied van schepen is zijn kennis voor verbetering vatbaar. Uiteraard zijn er systemen te bedenken die dergelijke branden kunnen voorkomen. Ik kan er zo drie opnoemen. Die zijn echter te duur en te onhandig in het gebruik. Op basis van wat ik hier lees zijn deze systemen reeds in gebruik, ik heb ze zelf aan boord gehad. Zijn echter niet geschikt voor metaalbranden. En zeker niet voor branden over grote oppervlakten: er is teveel schuim nodig. En dat is wat hier aan de hand is geweest. Het enige verschil met bestaande systemen is dat wat mijnheer aanbiedt is het biologisch afbreekbaar zijn. Dan kan ik mijnheer nóg wat leren: Het ouderwetse, in onbruik geraakte ossebloed is óók biologisch afbreekbaar. Mijnheer houdt alleen maar een reclamepraatje voor zijn bedrijf. |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
@Emmo: zelfs als leek lijkt het me overduidelijk dat een groot (deel van een) schip niet helemaal onder het schuim gespoten kan worden. Het zij, je staat er toevallig net naast als de brand begint, wat onwaarschijnlijk is. Grote investeringen doe je alleen als het echt de moeite waard is |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@allone: Schuim heeft op autoschepen als de Fremantle Highway te weinig penetratievermogen. Beetje afhankelijk van de viscositeit (plakkerigheid) van het schuim. Daarnaast zijn batterijbranden Self-sustainable. Ze blijven doorbranden, ook al zet je ze onder water of schuim of wat dan ook. Het houdt pas op als het volledig uitgebrand is. |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
@Emmo: ik hoorde van een auto die 24 uur in een bak met water had gelegen en daarna toch weer ging branden. Ik hoop dat dat bij de Fremantle Highway niet gebeurt, want dat wordt vervelend voor de haven. Waarom geven ze een schip zo'n lange naam? Moet je die niet spellen als je ergens binnenloopt? Laatste edit 14-08-2023 05:43 |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Quote @allone: Waarom geven ze een schip zo'n lange naam? Moet je die niet spellen als je ergens binnenloopt? Ach, het kan erger. Inderdaad moet je frequent de scheepsnaam opgeven, en als er onzekerheid is over de speling dan moet je het dmv het spelafabet doorgeven. Met lange namen ben je dan even bezig. Ik ben gewend aan het radiotelefoniealfabet, in de link weergegeven als "NAVO" (al is het alfabet ouder dan de NAVO). Het schip met de langste naam waar ikzelf heb gevaren is de Mediterranean Express. Scheepsnamen hebben vaak twee (of meer) delen, waarbij één deel de rederij (of charteraar) aangeeft en het andere deel de identificatie is. Bij Fremantle Highway is "Fremantle" de identificatie en "Highway" een manier om aan te geven dat het een schip van de charteraar K-Line. |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
@Emmo: ja idd, dmv het spelalfabet doorgeven. Ik was gisteren op bezoek op mijn broer's nieuwe boot, en hij heeft hem/haar dus om die reden een korte naam gegeven ... re hem/haar: doen schepen ook al moeilijk over gender, moet ik hun zeggen? |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@allone: Misschien geeft dit een beetje houvast in deze brandende kwestie? |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
@Emmo: mijn broer's boot heet Vesta, daar ga je al |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Alsof ze nog niet genoeg aan de kop hebben op Hawaï, is Fernanda óók nog eens onderweg. |
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.006 OTindex: 93.469
|
|
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
De komende paar dagen het nieuws uit San Diego en Los Angeles in de gaten houden afbeelding |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Over anderhalve dag is het " plons" in San Diego en Los Angeles. |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Leuk opiniestukje in Trouw over zonnepaneeltjes en terugleververgoeding. |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Binnenkort weer eens Plons! in Zuid China en Noord Vietnam. Dat gaat nog gezellig worden. |
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Het ziet er naar uit dat het leed in Spanje nog niet geleden is. Tropische storm Patty onderweg naar Noord Portugal en Galicië. |
|
|