De Delftse studenten van Hydro Motion Team willen voor het eerst met een waterstofboot het Kanaal oversteken. De tocht begint vandaag vanuit het Zeeuwse Breskens. De grootste uitdaging voor de studenten is de ‘zeewaardigheid’ van de boot, dus het verzekeren van een veilige reis voor boot en passagiers. ‘Zeker op de Noordzee moet je je goed focussen op hoe we de waterstofboot zeewaardig kunnen toepassen’, zegt Jeroen von Berg, één van de studenten het Hydro Motion Team van de TU Delft.

Het bijzondere aan de waterstofboot is dat hij niet vaart, maar bijna vliegt boven het water. 'Onze boot is in staat boven het water te komen door middel van draagvleugelsystemen. Het is vergelijkbaar met wat je vaker ziet op van die professionele zeilboten en surfplanken, waarbij de romp uit het water wordt getild bij een bepaalde snelheid.' Het voordeel van die techniek is dat het varen op die manier 'efficiënter' verloopt, legt Von Berg uit.
Foto

De boot vaart uiteindelijk op een elektriciteitsmotor die wordt gevoed met waterstof. 'We hebben gastanks met waterstof, daar staat druk op. Die waterstof wordt via een brandstofcel omgezet in elektriciteit en die gaat naar de elektromotor.'

De overtocht wordt wel spannend. Overdag wordt het nog mooi weer, maar in de avond wordt storm en onweer verwacht. 'Het zit ons tegen, maar we zijn veel bezig met de weersvoorspellingen en wat veilig is qua weer', vertelt de student.

De tocht moet uiteindelijk plaatsvinden binnen 'twee etappes' van acht uur, verspreid over twee dagen. 'We stoppen onderweg in Ramsgate, dan ben je net aan de kust van Engeland.' Dat stuk beslaat bijna 150 kilometer hemelsbreed 'Dan gaan we de dag daarna hopelijk, als het weer het toelaat, door naar Londen.' Die toch beslaat hemelsbreed zeker 130 kilometer.

Voor de veiligheid gaat er nog wel een boot mee die op fossiele brandstof vaart. Daar zullen assisterende personen op meevaren die op technisch en veiligheidsgebied kunnen bijspringen mocht het nodig zijn. Op de waterstofboot zelf varen twee schippers, vertelt Von Burg. Zij zullen met een topsnelheid van 40 kilometer per uur de oversteek maken, 'indien we boven het water uit kunnen stijgen'. 'Hoogstwaarschijnlijk zullen we tussen de 20 en 30 kilometer per uur gaan varen.'