Spraakrobot ‘Samantha’ zaait in de Verenigde Staten verwarring met ‘haar’ verkooptelefoontjes.
Ze heeft een heldere lach en klinkt spontaan. Als je ‘Samantha West’ aan de lijn krijgt denk je met de zoveelste telemarketeer van doen te hebben. ‘Samantha’ belt om je een ziektekostenverzekering aan te smeren. Maar dan valt op dat ze wel erg hardnekkig vasthoudt aan haar verkooppraatje. En dat ze wel een beetje lang doet over haar antwoorden op je vragen.
Toen Michael Scherer van weekblad Time zo’n telefoontje kreeg van ‘Samantha West’ werd hij argwanend. Reden voor Scherer om haar te vragen: ben je een robot? “Haha, welnee, ik ben een echt persoon!” klonk het na een paar pijnlijke seconden stilte. Time maakte opnamen van de surrealistische gesprekken met ‘Samantha’, die op de website te beluisteren zijn. Samantha houdt voet bij stuk: ze is écht een mens.
Maar de woorden ‘ik ben geen robot’ krijgt ze niet uit haar mond. En als ze andere vragen moet beantwoorden over bijvoorbeeld groentesoep, doet ze alsof de verbinding slecht is.
Een stukje geavanceerde spraaktechnologie dus, hoewel verre van perfect. Als ‘Samantha’ eenmaal de gewenste gegevens van de potentiële klant heeft losgekregen, wordt deze doorverbonden met een telefonist van vlees en bloed, die de koop sluit. Merkwaardig is dat de verzekeringsmaatschappij zich van den domme houdt, als Time contact opneemt om te vragen of ‘Samantha’ echt bestaat of niet.
‘Samantha’ is de volgende slag van de telemarketing om de nietsvermoedende consument. Telefoonverkopers hebben hun technieken om je aan de telefoon te overdonderen geperfectioneerd. Irritante gesprekken zijn vaak het gevolg.