|
nietmeer
|
@lepeltjes: @Retep: 't Zal wel verspilde moeite zijn, maar vooruit, ik probeer het nog één keer De dominante haan dekt de hennen en zal w.s. de beste wormen zelf opvreten, voor de rest heeft hij maling aan de andere kippen. Wolven, olifanten, leeuwen, hyena's enzovoorts zijn zoogdieren die in groepen leven en een sociale structuur kennen, iets dat de meeste, (alle?), vogelsoorten niet kennen. Een matriarch, (leidster van een kudde olifanten), zal de kudde naar de beste voedsel en watergebieden leiden. Ik heb ooit gezien dat een matriarch de kudde speciaal naar laag groeiend gewas leidde omdat één van haar olifanten geen slurf had en dus niet bij hoger voedsel kon komen! Kom daar maar eens mee aan bij een kip (Jaja, die hebben dan ook geen slurf, het gaat om het principe). Zo, nou stop ik ermee... |
|
Retep Senior lid
WMRindex: 190 OTindex: 1.046
|
De waarheid zal in het midden liggen SamuiAxe. Een goede haan zal zijn hennen beschermen zo veel hij kan, maar eten zoeken kunnen ze zelf wel. |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.015 OTindex: 93.497
|
SamuiAxe: ik ben geen ornitholoog, maar er zijn veel vogels die in groepen vliegen.. en ook leven, lijkt mij |
|
nietmeer
|
@allone: Natuurlijk! Klopt helemaal, maar deze groepen hebben niet echt een leider zoals zoogdieren die hebben Als vogels migreren zie je ze vaak in V-formatie vliegen. De kop van de formatie wordt regelmatig gewisseld zodat degenen die vooraan hebben gevlogen nu gebruik kunnen maken van 'het zog' van de andere vogels en even rustig aan kunnen doen. Dit heeft te maken met zo economisch mogelijk omspringen met je krachten, niet met leiderschap. En nee, ik ben ook zeker geen Ornitholoog, maar heb wel met interesse 'Life of Birds' van Attenborough alsook de zeer hoog gewaardeerde 'Earthflight-serie' van de BBC gezien |
|
Retep Senior lid
|
Haantjesgedrag is ook als men eventjes dreigt iets niet geheel gelijk dreigt te krijgen, pffff. |
|
Retep Senior lid
|
Overigens is Sir Attenborough één van de weinigen die zijn werk ontzettend leuk en zonder veel "kijk mij nou eens stoer zijn" brengt. Een prima kerel |
|
nietmeer
|
Sto maakte een grapje. Verder kennen vogels ook een rangorde, de pikorde. De dominante krijgt het eten, de hoogste tak, de speeltjes etc als eerst. De andere wandelen erachter aan. Ik zie het hier ook gebeuren. Nachtgold is de dominante. Houdt ook alles voor zichzelf. En Jeagermeister waggelt achter hem aan. Nachtgold op bed? Dan gaat Jeagermeister ook op bed. Mijn toetsenbord vreten? Dan doet hij mee. De kast in? Leuk, ik ook. Met alles meedoen. Kudtvogel |
|
nietmeer
|
Precies! Je zegt het zo het is, Nachtgold is de dominante, niet de leider, dat zijn echt twee verschillende dingen! @Retep: Attenborough is met afstand mijn favoriete narrator (PS, slaap jij nooit? Volgens mij ben je al eeuwen online én actief ) Sorry Retep, ik heb mijn reactie aangepast. Jij krijgt het laatste woord in deze |
|
Retep Senior lid
|
SamuiAxe: Je tikt de snavel op de kippekop |
|
nietmeer
|
Vogels zijn ontzettende sociale dieren. Zonder de groep overleven ze niet in het wild.
Zangvogels zingen alleen vanwege de ander. Als er maar één man zou zijn, zou hij alleen chirpen. Door de andere mannen gaat hij uit volle borst zingen.
Veel vogels vormen een koppel voor het leven. (Niet de heggemus, die is een slet.) Ze raken gefrustreerd wanneer hun partner weg is en kunnen zelf ook doodgaan na het overlijden van de partner. Niet eten, drinken. Op één plek blijven.
Ik denk dat kromsnavels het meest sociaal zijn. Ze doen alles in een groep. Broeden, uitvliegen, scharrelen, water drinken.
Vogels zijn sociaal. Anders zullen ze niet zulk moeilijk gedrag hebben. Elk geluidje betekent iets anders. Zelfs de pupil heeft betekenis bij het gedrag.
Als je denkt dat vogels maar "vogels" zijn. Gewoon zitten en chirpen en eten, verder niet sociaal zijn... Google maar naar het baltsgedrag van de fuut. Het half verengepoets en dergelijken. Dat ontstaat niet zomaar. Deze signalen worden alleen door een bepaald soort herkend en ontwikkelt zich alleen bij dat soort via contact. |
|
Retep Senior lid
|
SamuiAxe: Dat krijg je met de boer zelf op de hort en ik als arme knecht geen vrijaf kan krijgen en die ook nog eens voor zijn knappe boerengriet moet zorgen |
|
nietmeer
|
Houten kooien zijn mooi... En duur. 200 voor een best kleine kooi. Mijn kooi valt een beetje uitelkaar en de deur heeft een slechte plaats. Helemaal onderin.. Maar goed. Ze hebben wel de ruimte. |
|
Retep Senior lid
|
Dat van die houten kooi zei mijn broertje ook eens, hoe we hem ook waarschuwden met onze gretige kater... |
|
nietmeer
|
Ik heb geen katten en ga ze nooit nemen. |
|
nietmeer
|
Ik geloof je meteen, zoals gezegd, ik ben geen ornitholoog, maar ik heb volgens mij ook niet gezegd dat vogels niet sociaal kunnen zijn Ik heb gezegd dat ze geen echte leiders hebben zoals vele zoogdieren dat wel hebben, (wolven etc.).. En baltsgedrag? Kijk maar eens naar de Australische Liervogell, een van de mooiste en ingewikkeldste baltsen van alle vogels.. Of het Dansend vogeltje, lache... |
|
nietmeer
|
"Wolven, olifanten, leeuwen, hyena's enzovoorts zijn zoogdieren die in groepen leven en een sociale structuur kennen, iets dat de meeste, (alle?), vogelsoorten niet kennen." Daar ben ik het dus niet mee eens. Jammer dat mijn parkiet niet mooi baltsgedrag heeft. Kopje schudden en fluiten. Hij moet wat anders bedenken. Nachtgold is niet onder de indruk. Vandaag ik kokshirt Beaphar kopen. Met vieze kaasgeur om me heen. |
|
nietmeer
|
Sociale structuur is niet hetzelfde als sociaal gedrag Kaas? Ik heb vanuit Nederland Zeer Oude Amsterdammer kaas ontvangen... Ik kon wel janken, zo lekker Jij houdt niet zo van kaas geloof ik? |
|
nietmeer
|
Kaas is walgelijk en heeft de eenhoorns van hun land verdrijft. Wat is er zo lekker aan kaasbroodjes? Zelfde met sauzijzenbroodjes. Als je dat roze spul ziet.. De hele dag in die stank zitten. Waarschijnlijk volgende week volop. Nou, de vogels moeten uitgelaten worden. Ze worden irritant. |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: Begin niet over kaas als Alev in de buurt is . Dan krijg je weer zo'n verhaal over dat kaas evil is en de eenhoorns heeft verdreven of zo. Let er maar niet teveel op , ze loopt wat over van de fantasie . Edit: Daar heb je het al...we were too late! Alev: verdrijft = verdreven |
|
nietmeer
|
In kaasbroodjes zit prut, dat mag je amper kaas noemen, een vers broodje met oude kaas daarentegen is een traktatie. Goede oude kaas werkt op je speekselklieren, stop een stukje in je mond en je gaat spontaan zeveren Wel jammer van de eenhoorns, dat wel.. Vailan: Ik weet 't, och, we hebben allemaal wel iets. Zo ga ik over mijn nek van Doerian, hier een veel gegeten vrucht. Vreselijk, wat stinken die rotzakken zeg! afbeelding |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.271 OTindex: 96.127
|
SamuiAxe: Er is niks ter wereld zo lekker als een verse boterham of broodje met kaas. Jong, oud, Frans of van eigen bodem, ik ben er helemaal dol op. Misschien wel te dol! En 's avonds een glaasje port met een stukje overjarige kaas....ik word al lyrisch als ik eraan denk! |
|
nietmeer
|
@Mamsie: Mijn maat heeft niet lang geleden een doos met Hollandse lekkernijen opgestuurd: 3 kilo Old Amsterdam! Mijn zus heeft ook een doos opgestuurd, is nog onderweg, daar zit 2 kilo zeer oude brokkelkaas in... Ik ben de hemel te rijk |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.271 OTindex: 96.127
|
SamuiAxe: En die verse broodjes eronder zijn voor jou natuurlijk ook geen enkel probleem! En juist die ouwe brokkel is nog het lekkerste van allemaal! Eetze! Eet je dat alleen of vind je vriendin dat ook lekker? |
|
nietmeer
|
@Mamsie: Ze lust de kaas wel, maar eet hem mondjesmaat omdat het voor Aziaten toch een heel onbekende smaak is.... Godzijdank!! De broodjes zijn zo vers dat ik ze moet laten afkoelen alvorens ik ze kan eten, ze komen recht uit de oven, verser/lekkerder kan gewoon niet |
|
Retep Senior lid
|
Getsie, de stinkvrucht |
|