SamuiAxes Off Topic shit |
nietmeer
|
@yes_my_dear: Mijn ex had ook zo'n tick: Als ze het frituurvet had vernieuwd dan moesten we altijd een paar dagen wachten vooraleer we het mochten gebruiken.. Dat vond ze namelijk zonde |
|
yes_my_dear Oudgediende
WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
SamuiAxe: oh heerlijk |
|
nietmeer
|
@Grouse: met dat zout heb je natuurlijk een punt Bij speculaaskruiden is er dacht ik meestal geen zout toegevoegd. Bij kerrie is dat risico groter, geloof ik. @Emmo: is wel het proberen waard |
|
nietmeer
|
wortel: Bij speculaaskruiden staat expliciet vermeld: zonder toegevoegd zout. Alsof er zout in zou horen. Laatste edit 03-04-2015 01:01 |
|
nietmeer
|
@Grouse: Waarschijnlijk maken de kruiden het al zout genoeg. Derhalve zijn er geen extra zouten toegevoegd. Lijkt mij een redelijke veronderstelling? Laatste edit 03-04-2015 01:42 |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.028 OTindex: 93.510
|
@Grouse: @Emmokerrie is geeen mengsel, kerrie is een blad van de kerrieboom klik hier, of uitgebreider in het engels: klik hierkerriekruiden heeft niets met de kerrieboom te maken, het is een mengsel van specerijen.. en het is idd veel lekkerder om die specerijen zelf in huis te hebben en op verschillende manieren te gebruiken, ofwel alleen, ofwel in verschillende combinaties. altijd hetzelfde kerriemengsel gebruiken is saai, en doet geen eer aan de Indiase keuken .. SamuiAxe: kruiden zijn niet zout.. kruiden zijn kruidig |
|
nietmeer
|
@allone: Selderij en Bieslook, (om er een paar te noemen), maken een 'flauw' gerecht hartiger, zouter Maar je hebt wel een beetje gelijk, er zijn niet zo veel kruiden die het eten hartiger maken, maar ze zijn er wél Laatste edit 03-04-2015 06:55 |
|
allone Oudgediende
|
SamuiAxe: zouten zitten idd overal in, maar of ze een gerecht ook zouter maken? iig denk ik dat @Grouse' point was, dat je geen zout in speculaaskruiden verwacht .. ik zou trouwens in geen enkel kruidenmengsel zout verwachten.. maar ik gebruik ze dan ook nooit |
|
nietmeer
|
@allone: Zo gezegd, Selderij en Bieslook maken een gerecht hartiger en worden daarom gebruikt als zoutvervangers. Ook Uienpoeder is zoutig en kan als vervanger gebruikt worden. Wat betreft specifiek speculaas.. Och meid, ik kan me amper de smaak van speculaas herinneren Denkelijk is het zoet, in ieder geval niet zout! Je vindt wel vaker zout in producten die voor ons absoluut niet zoutig smaken! Je proeft het verschil pas als je hetzelfde gerecht klaarmaakt zonder zout. Mijn vriendin bakt verschillende soorten brood en broodjes, maar óók in de zoete broodjes gaat zout, hoewel je denkt geen zout te proeven.. . Laatste edit 03-04-2015 07:16 |
|
allone Oudgediende
|
SamuiAxe: ja idd, in de meeste koekjes en taarten gaat ook een snufje zout.. maar dat wil niet zeggen dat ze in de speculaaskruiden moeten zitten al die kant-en-klare gerechten zijn sowieso meestal te zoet / te zout |
|
nietmeer
|
Mijn punt was dat als je tegenwoordig een kruiden- of specerijenmengsel koopt dat meer dan de helft uit zout bestaat. Nu gebruik ik best veel kruiden en specerijen maar slechts heel weinig zout. Daarom zijn die mengsels niets voor mij. De makers van die mengsels doen er zo veel zout in omdat dat lekker goedkoop is. Zout kan ik best zelf toevoegen als dat nodig is. |
|
nietmeer
|
@Grouse: zeeeer invoelbaar - wij koken meestal met zo weinig zout dat je de eventuele afwezigheid va zout niet eens opmerkt |
|
nietmeer
|
wortel: Geloof ik helemaal niets van! Kook eens een aardappel zonder zout of wat dan ook. Kook eens een aardappel met een snufje zout. Wedden dat je het verschil proeft? Mijn vader heeft ooit een volstrekt zoutloos dieet gevolgd en ik heb er weleens wat van geproefd. Het is werkelijk bizar hoe snel je het verschil proeft tussen héél licht gezout en zoutloos! . Laatste edit 04-04-2015 00:09 |
|
De Paus Oudgediende
WMRindex: 13.812 OTindex: 19.894 S |
In Vaticaanstad gebruiken we geen zout . We smeren alles dik in met sambal. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.713 OTindex: 28.582
|
Ik gebruik ivm hoge bloeddruk al een paar jaar geen zout mee, noch in de piepers, noch in taarten. Op vlees gooi ik wat extra peper. Ik mis het absoluut niet. Ik heb wel af en toe in restaurants dat het zoutgehalte me opvalt.
Voor speculaaskruiden gebruik ik het volgende: 30 kaneel, 10 nootmuskaat, 5 anijszaad, 10 kruidnagelpoeder. 5 witte peper, 5 koriander. Geen grammetje zout, behalve wat er van nature in voorkomt. |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: eh... Mama Wortel kookte altijd al zoutarm en terwijl de te koken porties sindsdien verzevenvoudigd zijn, is de heuveelheid zout ongewijzigd gebleven... En meestal is er ergens in het gerecht wel bakboter-jus aanwezig, of spekblokjes. Dus ik geef toe: er gaat indirect een restje zout in...
Laatste edit 04-04-2015 16:47 |
|
nietmeer
|
@Emmo: Hoe gaat dat aan boord? Houdt Kokkie rekening met je dieet? |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.713 OTindex: 28.582
|
SamuiAxe: Nee, ik vraag er verder ook niet om. Hoe dan ook zit ik wat vaker in het warme weer en doe ik meer lichamelijk werk. Dan heb je toch meer zout nodig. En een echt dieet is het niet. Alleen het advies om een beetje op te passen met zout. |
|
nietmeer
|
|
|
Kooldioxide Senior lid
WMRindex: 944 OTindex: 79
|
Vandaag in het nieuws op de radio dat de NS hun wifi-systeem gaan vernieuwen om het sneller en stabieler te maken. Zegt de radiopresentator achteraf: "Geloof jij eigenlijk in wifi in de trein?" Presentator 2: "Wat? Niet echt...?" Presentator 1: "Nee, ik ook niet. Ik bedoel, ik geloof wel dat er iets is, maar om dat nou wifi te noemen..." |
|
EruYagami Oudgediende
WMRindex: 19.022 OTindex: 1.455
|
SamuiAxe: Ik hoorde vanochtend over de aanslag met een autobom op Koh Samui. Berichtgeving is hier summier en minimaal. Wat kun jij er nog over vertellen? Met mijn wortels in de Zuidoost-Aziatische regio zou ik er wel wat meer over willen weten, zoals reacties van de bevolking en overheid en wat de recherche e.d. doet. En natuurlijk: hopelijk mankeren jij en je directe kring niks. |
|
nietmeer
|
@EruYagami: Hi Eru, geen zorgen, ik was een kilometer of 7 van de plaats des onheils, ik ben ok, thanks for asking Goed, wat betreft de bomaanslag zal ik hieronder een bericht uit de Samui-Times plaatsen, dan ben je helemaal op de hoogte.. Mixed reports on the explosion at Samui’s Central Festival Plaza in ChawengAs day broke the morning after an explosion rocked the parking lot at Samui’s Central Festival Plaza in Chaweng thoughts and reports as to what caused the incident are mixed and with no official statement so far on the exact cause of the explosion, speculation around the island and indeed the world is rife.
Some reports suggest that the car that blew up at around 10-30 last night was Honda Jazz that contained a faulty LPG gas system in the trunk that exploded. Others now suggest that the vehicle, that is now barely recognizable as a vehicle at all, was a Mazda pick-up truck that had been stolen from the Yala, a southern border province and had been driven onto the island by militants from the south of the island.
Lt Gen Prawut Thavornsiri, a spokesman for the National Police told the AFP that there had been a car bomb, but there was no confirmation of the type of explosive materials used, he also declined to say whether the incident could be lined to unrest in the south.
While there have been posts on social network groups suggesting there have been fatalities, none have been confirmed and as we reported last night, so far only six with minor injuries have been confirmed.
The blast occurred at around the same time that a fire broke out at the Sahakorn Coop in Surant Thani, fueling speculation that the blast was caused by insurgents from the Muslim majority southern provinces designed to cause chaos on the first day of the five day Songkran holiday as thousands of tourists arrive to celebrate Thai New Year.Dit is het laatste nieuws over de aanslag kerel.. Laatste edit 11-04-2015 23:22 |
|
EruYagami Oudgediende
WMRindex: 19.022 OTindex: 1.455
|
SamuiAxe: Bedankt en gelukkig is er met jullie in elk geval niks ten gevolge van de bom. Er is dus nog veel onzeker, zoals gebruikelijk met de chaos na een dergelijke explosie. (Hier is het van 'geen Nederlandse slachtoffers of betrokkenen, dus niet meer interessant' en stokt de berichtgeving erover.) Laatste edit 12-04-2015 00:03 |
|
allone Oudgediende
|
niet alleen @gloria is verdwenen ook @positivily is al een jaar niet meer online geweest en Ozzy ? |
|
zotteopa Senior lid WMRindex: 24 OTindex: 1.169 S |
Die zitten in het alternatieve WMR |
|