SamuiAxes Off Topic shit |
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
@Kooldioxide: 1674! Interessante nasleep: Van het ingestorte schip van de domkerk bleven de puinhopen nog tot in de 19e eeuw liggen. Deze ruïne werd een populaire cruiseplek voor homo's en na klachten van de koster werd in 1730 een ware homovervolging gestart waardoor uiteindelijk 22 mannen zijn geëxecuteerd. Het woord "Utrechtenaar" werd een scheldwoord voor homo's en als reactie daarop worden de inwoners van de stad nog steeds liever met Utrechter aangeduid. |
|
nietmeer
|
@Kooldioxide: Foto meteoor: Dat op het juiste moment afdrukken valt wel mee hoor. Gezien het aantal sterren dat zichtbaar is (ik heb Orion nog nooit zo vol sterren zien staan) heeft hij een lange sluitertijd gehad. Waarschijnlijk zelfs minutenlang. Maar toch: een mooie foto. |
|
Kooldioxide Senior lid
WMRindex: 944 OTindex: 79
|
@venzje: Ik ben bekend met het verhaal @Grouse: Ja je hebt waarschijnlijk gelijk. |
|
venzje Oudgediende
|
@Kooldioxide: Dat nam ik al aan. Maar dit kunnen ook voor anderen leuke weetjes zijn. |
|
nietmeer
|
|
|
venzje Oudgediende
|
@wortel: De bouw van de dom werd in 1517 gestaakt. Niet helemaal toevallig ook het jaar van Luthers timmerklus in Wittenberg. Door een al decennialange sterke stijging van de prijzen waren de gelovigen niet meer zo vrijgevig en de financiën ontbraken eenvoudig om de kerk te voltooien. Een van de belangrijkste problemen was het nog vrijwel ontbreken van de steunberen die de enorme zijwanden van het schip hadden moeten verstevigen. Dat de hele sakkerse boel in elkaar donderde bij een flinke storm was dus eigenlijk een 'accident waiting to happen'. Het schip is, zoals we weten, nooit herbouwd en daarom staat de -als eerste gebouwde- domtoren zo'n eind van het gehandicapte kerkgebouw.
Laatste edit 20-03-2015 11:09 |
|
Loek Oudgediende
WMRindex: 1.758 OTindex: 19.419
|
het is een algemene misvatting dat door de slechtere bouw van het middenschip deze is ingestort. het is eerder opmerkelijk geweest dat de rest van de kerk niet is ingestort. Het kruis van de viering en het halfronde gedeelte van het koor zijn veel sterker dan een recht midden gedeelte waar de wind extreem veel grip op kon krijgen. ook als het middenschip volledig voltooid was met de zware bouwwijze van de rest van de kerk was het middenschip ingestort. daarnaast zaten in deze storm ook diverse tornado's. aangenomen wordt dat 1 van deze tornado's het middenschip heeft geraakt
tevens zijn er nog diverse andere kerken en kerkgedeeltes in utrecht ingestort |
|
venzje Oudgediende
|
@Loek: Dat is ongetwijfeld waar, maar de goedkopere bouw en het onvoltooid zijn van juist dat gedeelte van de kerk zullen zeker een belangrijke factor zijn geweest. |
|
nietmeer
|
@venzje: @Loek: dankje, interessant! Dus... Niemand had nog zin om te betalen, en het ding ving veel wind, en er was veel storm, en het geheel ging daardoor plat. Zoiets? |
|
venzje Oudgediende
|
wortel: Kernachtig samengevat! |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.028 OTindex: 93.510
|
@Kooldioxide: bedankt voor de foto.. .. en het verhaal en alle anderen voor de toevoegingen |
|
nietmeer
|
@venzje: als het getyot/geschreven is kan ik vrij goed samenvatten... sprekende absoluut niet |
|
venzje Oudgediende
|
wortel: Ik ken dat! |
|
nietmeer
|
@venzje: ik begin eraan te wennen dat typische Worteleigenschappen ook voorkomen bij hagelslagjes |
|
allone Oudgediende
|
wortel: worteltjestaart met chocola is ook best een goede combinatie: afbeelding |
|
nietmeer
|
@allone: hmm... Wortels zijn cool, maar worteltjestaart zal nooit mijn favoriet worden |
|
allone Oudgediende
|
wortel: Er komt een konijn bij de bakker en vraagt: ‘Bakker, heeft u ook worteltjestaart?’ ‘Nee, het spijt me,’ zegt de bakker, ‘worteltjestaart heb ik niet.’ De volgende dag komt het konijn weer langs en vraagt: ‘Bakker, heeft u worteltjestaart?’ ‘Nee,’ zegt de bakker, ‘worteltjestaart heb ik niet.’ Elke dag komt het konijn om worteltjestaart zeuren, en de bakker wordt het zo zat dat hij een worteltjestaart bakt. Als de volgende dag het konijn weer langskomt, vraagt ‘ie: ‘Bakker, heeft u worteltjestaart?’ ‘Ja,’ zegt de bakker. Zegt het konijn: ‘Vies hé?’ |
|
nietmeer
|
@allone: Oef... Die mop is hier zo vaak verteld dat ik er helemaal saai van word... Ooit was-i heel leuk... |
|
venzje Oudgediende
|
Quote wortel: worteltjestaart zal nooit mijn favoriet worden Heb je niet nog ergens een gezellige ouwe tante? |
|
nietmeer
|
@venzje: hoezo? Ik heb wel een gezellige, oude tante die een pesthekel heeft aan koken... en haar man heeft ook een hekel aan koken, dus tenzij een van hun (volwassen) kinderen aanwezig is eet je het simpelste knorr-pakjesmacaronigerecht dat bestaat Zijn best lieve, gezellige mensen, maar je moet er niet om etenstijd komen |
|
venzje Oudgediende
|
wortel: Dus die oude tante is ook niet je favoriete worteltjestaart. |
|
nietmeer
|
@venzje: ahm nou snap ik 'm eindelijk... Ik heb veel tantes, dat wel |
|
yes_my_dear Oudgediende
WMRindex: 1.205 OTindex: 17.061 S |
Ik vind worteltjestaart best lekker, maar ouwe taart ben ik toch niet zo dol op |
|
nietmeer
|
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.713 OTindex: 28.582
|
|
|