Linux Cafe |
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Quote veel:
111161511 Sep 8 21:29 ap_access_log
over de 110Mb! |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
ls -1 /bin | xargs -l1 whatis 2>/dev/null | grep -v "nothing appropriate" > binhelp.txt
^ een handig overzichtje van alle programma's in /bin die 'n manual page hebben plus 'n korte beschrijving
|
|
gwcbakker Oudgediende
WMRindex: 7.126 OTindex: 2.741
|
[x] ik ken *Linux [_] ik ken *Linux niet [_] Ik gebruik *Linux [_] Ik gebruik nooit *Linux [x] Ik overdenk het te gaan gebruiken [_] Vertel, wat is *Linux
Maar welke distributie? Kun je het opstarten vanaf een USB-HD als een soort dual-boot? Ik wil nl. wel een beetje klooien, maar dat veilig op een schijf doen die ik naar hartelust weer kan formateren. |
|
Ikke Oudgediende
Je kunt het op een externe harde schijf zetten. Als beginner zou ik Ubuntu of PCLinuxOS proberen, die zijn op de gemiddelde gebruiker gericht. Bedenk wel: je zult moeite moeten steken in het leren werken met linux, het is heel anders dan windows.. |
|
gwcbakker Oudgediende
|
Quote Ikke: Je kunt het op een externe harde schijf zetten. Als beginner zou ik Ubuntu of PCLinuxOS proberen, die zijn op de gemiddelde gebruiker gericht. Bedenk wel: je zult moeite moeten steken in het leren werken met linux, het is heel anders dan windows.. Da's geen probleem op zich hoor. Ik ga al een tijdje mee Linux op VT-100, edit: UNIX op VT-100 natuurlijk ) Dos 2 etc. dus command-line tikken is me niet vreemd. Maar ik ben wel lui Kun je gewoon een CD/DVD in je PC proppen en dan menu-gestuurd een USB-HD configureren of moeten er allerlei configuraties filetjes aangepast worden etc.? |
|
Ikke Oudgediende
Je kunt Ubuntu en PCLOS grafisch installeren, point 'n' click dus.. Maar ik weet niet hoe je de bootloader in moet stellen als je van externe hdd wil opstarten... ~$ ps -ef | grep [proces] | awk '{ print $2 }' | xargs kill -9 Hopla, hard kill voor het proces waarvan je de naam bij [proces] invult |
|
gwcbakker Oudgediende
|
Was ik al bang voor Moet er iets gekilld worden? |
|
nietmeer
|
ikke je schrikt mensen af man linux is al lang niet zo dat je allemaal commands moet kennen.. kheb al maaaaanden geen terminal open gehad zelfs bij Ubuntu kan je live cd doen.. cdtje erin starten van cd en hoppa daar heb je ubuntu.. hoef je nog niets te installeren als je het toch wil installeren kan je tijdens install kiezen welke hdd je wil hebben.. aangezien ik nooit een id heb welke hdd k nou echt wil hebben zou ik gewoon je hdd ff uit je pc halen en de hdd van je externe erin doen.. dan ubuntu starten en installeren (op die hdd dus) vervolgens na de install kan je dan je hdd's weer terug zetten hoe het was en als het goed is kan je bij je bios kiezen wat je boot volgorde is.. daar dan je USB eerder zetten dan je HDD1 en alles komt goed |
|
Ikke Oudgediende
Je hoeft geen commando's meer te gebruiken, maar in mijn ervaring werkt het stukken sneller en overzichtelijker (maar dat is mijn mening maar ). En het is gewoon leuk om over op te scheppen |
|
Ikke Oudgediende
Quote gwcbakker: Moet er iets gekilld worden? Oh nee, was gewoon een leuke one-liner die ik wilde posten |
|
Jasmina Erelid
WMRindex: 155 OTindex: 3.188
|
Ik heb Ubuntu op mijn laptop staan maar kan er niet het internet mee op. Ik wil hier graag extra pakketten voor hebben. Weet iemand hoe ik daaraan kan komen? (downloaden kan dus niet) |
|
Andreesie Oudgediende
WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
emm... staan proxy's goed? |
|
Jasmina Erelid
|
We kunnen niet met het internet verbinden vanwege ons modem |
|
alweerdood winnaar PW 06
WMRindex: 852 OTindex: 5.796
|
Had iemand niet een portable linux?? Op onze school is het systeem ******traag, dus dan kan ik beter opstarten vanaf mijn usb-stickie |
|
Andreesie Oudgediende
|
Quote Jasmina: We kunnen niet met het internet verbinden vanwege ons modem dus op naar de zinlooste oplossing: de helpdesk bellen! |
|
Jasmina Erelid
|
Ik heb een gewone computer die wel op internet kan. Ik moet alleen even zo'n pakket op CD proberen te krijgen maar weet nog niet waar |
|
Andreesie Oudgediende
|
wat voor pakket precies dan? |
|
Ikke Oudgediende
Quote alweerdood: Had iemand niet een portable linux?? Op onze school is het systeem ******traag, dus dan kan ik beter opstarten vanaf mijn usb-stickie Je kunt zowat iedere distro zo fabriceren dat hij op usb-stick past en van usb-stick op kan starten. Je kunt dan wel 't beste hi-speed usb gebruiken, anders is 't nog niet echt veel sneller. USB is trouwens wel sneller dan 'n livecd, met het bijkomende voordeel dat je je bestanden en instellingen kan opslaan |
|
Jasmina Erelid
|
Scribus, NVU, Quanta Plus |
|
Ikke Oudgediende
Wil je ze in RPM of in DEB? En voor welke distro precies? Edit: oh wacht, laat maar.. Mijn idee gaat niet werken |
|
Jasmina Erelid
|
Ik zoek gewoon verder. Bedankt! |
|
Ikke Oudgediende
Maar kun je die pakketten dan helemaal nergens downloaden? |
|
alweerdood winnaar PW 06
|
@Ikke jij had toch ook een linux OS op je usb? als ik ook zoiets heb hoef ik niet eens meer in te loggen als het werkt.. |
|
Ikke Oudgediende
Ik was het van plan, ik heb er nog niet de tijd in gestoken Er zijn wel bepaalde distro's die speciaal voor USB-sticks versies uitbrengen |
|
alweerdood winnaar PW 06
|
Hmm, ik ben nog eens gaan kijken, het is te doen maar dan moet ik gaan klooien met het systeem, weet niet of ze er op school zo blij mee zijn.. |
|