Blog van Emmo, bootjes en meer |
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Quote @allone: Juist in die dagen, waarin het weer er op het oog stralend uitzag, stond er in de zeestraat tussen Frankrijk en de Britse territoriale wateren een sterke stroming. Kunst. Die staat er er elke zes uur. Getij heet dat. |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
@Emmo: Als ik zo eens even door de recente berichtgeving ga, lijkt het toch vooral om vluchtelingen uit het nabije oosten en Afrika te gaan: Iran, Irak, Syrië, Eritrea... Mijn vraag blijft staan. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@venzje: Voor de niet ex-kolonialen heb ik ook geen verklaring. Mijn excuses voor mijn niet-alwetendheid |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
@Emmo: Aanvaard. Maar ik had toch meer van je verwacht. |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.005 OTindex: 93.468
|
@venzje: @Emmo: het zou nog steeds de taal kunnen zijn: in Engeland hoeven ze geen Frans, Duits, Spaans of Nederlands te leren, en Engels spreken waarschijnlijk meer mensen wel al Laatste edit 02-04-2021 12:42 |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
--------------------------------------- Op deze link een video hoe de Iver Given overdwars in het Suezkanaal geraakte (engelstalig). Mijn commentaar hierop: Vanaf het begin houdt het schip al vrij slecht het midden van het vaarwater. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Kort voor de gronding houdt het schip stuurboordswal, gaat dan naar de overkant en stuurt weer naar het midden. In het artikel wordt gesproken over het " banking effect". Ik ken dat als het Kielerkanaaleffect. In principe ontstaat dit door de zuiging van de schroef. Deze zuigt het water van beide zijden van het schip aan. Is in nauw vaarwater één oever dichterbij dan wordt het schip hierdoor met het achterschip (waar de schroef zit) nog verder toegezogen. Een normale roerganger zal dit compenseren door tegenroer te geven. Houdt dit effect op of verminderd het dan zal het schip door de traagheid van de roerganger de wal insturen. In dit geval is dat in eerste instantie niet gebeurt. Er is gecompenseerd, waarna het schip aan de andere zijde van het vaarwater terechtgekomen is. Ook dat is niet ongebruikelijk. In eerste instantie wordt goed gereageerd. Hierdoor gaat het schip weer terug naar het midden. Hierop wordt onvoldoende geanticipeerd, waardoor het aan bakboordzijde terecht komt. Daar treedt hetzelfde effect op, maar nu naar de andere kant. De roerganger is te laat met het opnieuw corrigeren waardoor de kont naar bakboord zwaait en de kop in stuurboordswal verdaagt. Conclusie: Roerganger heeft het schip onvoldoende in de hand en de loods heeft de roerganger onvoldoende gecontroleerd en gecorrigeerd. Hoofdschuldige: de loods, maar de kapitein is uiteraard hiervoor verantwoordelijk. Methode, de enige, om dit tegen te gaan is even vaart minderen, waardoor de zuiging wegvalt. Dit moet in samenwerking met de roerganger gebeuren. De loods dient hiervoor de roerganger directe orders te geven. |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@Emmo, dat lijkt als met een aanhanger achter je auto achteruit rijden. Dat lijkt zo makkelijk, maar stuur net iets te ver en je aanhanger staat overdwars. |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
@Buick: Het lijkt zelfs op met een aanhanger vooruit rijden: als je tweewielige aanhanger te zwaar beladen is en je rijdt te hard, dan gaat hij ook steeds harder slingeren. Zodra je vaart mindert, stabiliseert je combinatie weer. |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@venzje klopt. Ik zag dat gelijk voor me dat gehannes met die aanhanger |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.268 OTindex: 96.116
|
@Buick: Zal je een ruime sleurhut moeten sleuren! |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.268 OTindex: 96.116
|
@Buick: Misschien komen we jou ook wel tegen onder de luifel! |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@Mamsie, nieuw jaar , nieuwe kansen Zal wel leuk zijn. |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.268 OTindex: 96.116
|
@Buick: In de Hoef misschien.. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
|
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
@Emmo, De Hoef, een mooi dorpje (gehucht) aan de kromme Mijdrecht en dat is een aftakking van de Amstel, En de Kromme Mijdrecht loopt uit in de Nieuwkoopse Plassen. |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.268 OTindex: 96.116
|
@Emmo: En daar is een leuke camping waar we al héél vaak geweest zijn. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Quote: Aan de Kromme Mijdrecht in 'Becht' Daar heeft eens een man gezegd Die getrouwd was met een vrouw met een bult aan een arts met engelengeduld: 'Och maakt u die kromme meid recht.' (Godfried Bomans) Laatste edit 02-04-2021 23:38 |
|
HoLaHu Oudgediende
WMRindex: 6.352 OTindex: 2.476
|
|
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.268 OTindex: 96.116
|
Quote: Ze kwam van Vinkeveenen was een meid van klasse, maar als ze wat gedronken had, moest de Vinkeveense plassen. (Toon Hermans) |
|
Buick Oudgediende
WMRindex: 5.640 OTindex: 1.132
|
|
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
Over de Eemslift Hendrika. Dat bootje dat voor de Noorse kust in moeilijkheden kwam. In de verschillende berichten kreeg ik de indruk dat de operatie van de Iver Given in het Suezkanaal als zwaar en complex werd gezien. Echter een berging als deze is goed beschouwd routine en uitsluitend bijzonder vanwege de afmeting van het schip en het feit dat het in het Suezkanaal gebeurde. Ik heb zelf een week lang precies dezelfde situatie meegemaakt op de Orinoco in Venezuela toen een Oldendorffje vastliep. Zelf heb ik eens vastgezeten op de rivier de Ouse vlak voor Goole in Engeland. Het gebeurt niet dagelijks, maar bijzonder is het niet. De situatie van de Eemslift Hendrika is goed beschouwd ook een routineklus, maar wel van een heel ander chapiter dan een uit z'n roer gelopen bootje in het Suezkanaal. Ik geef het je te doen: In stormachtig weer op een onbestuurbaar schip afgezet worden en dan een sleeplijn vastmaken. Er zijn natuurlijk trucs en faciliteiten voor, maar hiervoor is zeker een behoorlijke hoeveelheid vakkennis nodig. Wat me trouwens opvalt is dat er een bootje van dek gespoeld is. Wat schijnbaar niemand is opgevallen is dat het bootje ook nog eens de giek van kraan twee (de achterste) heeft meegenomen. Dat ze dat groene bootje, volgens de berichten, misschien nog gaan oppikken, dat acht ik uitgesloten. Op de beelden is duidelijk te zien dat de opbouw van de deklast vrijwel dezelfde hoogte heeft als die giek. afbeeldingGegarandeerd is de opbouw zwaar beschadigd tijdens het vrijkomen. Een kraangiek is een vrij stevig ding. Resultaat zal zijn dat het scheepje daardoor lekgeslagen is. Omdat dit soort scheepjes een aardig hoge stabiliteit hebben zal hij na het te water komen vrij vlot water overgekregen hebben en zijn gezonken. |
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.413 OTindex: 55.314
|
@Emmo: Over het vlottrekken van de Ever Given zei een woordvoerder van Boskalis op het journaal dat het een eenvoudige routineklus was en dat het behoorlijk was opgeblazen door de media. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@Sjaak: Ja. Datzelfde heb ik ook gehoord. Alleen was die vent van Boskalis (die het dus weten kan) wel de enige. |
|
Mamsie Oudgediende
WMRindex: 46.268 OTindex: 96.116
|
@Emmo: Heb je enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit probleem met die botenboot? |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.677 OTindex: 28.577
|
@Mamsie: Ik weet niet wat de lading is. Deklast kun je zien, maar die is niet de oorzaak van het probleem. Dat moet de lading in het ruim zijn. Staalrollen kunnen aan de rol zijn gegaan, is mij ook een keer overkomen, alleen niet zo heftig. Bulklading kan zijn gaan schuiven, er kan verpapping zijn opgetreden in een lading geconcentreerde erts. Legio mogelijkheden. |
|