SamuiAxes Off Topic shit |
allone Oudgediende
WMRindex: 52.034 OTindex: 93.514
|
@Emmo: die voortdurende wisseling is ook het nadeel van de democratie ; nooit kan iemand met (lange) ervaring regeren, en omdat er altijd oppositie is, is het ook moeilijk om vooruit te komen. verlichte dictatuur -of monarchie- zou idd beter zijn, vooropgesteld dat degene die regeert idd 'verlicht' is, dwz regeert met ervaring en inzicht en met de intentie, het beste voor iedereen doen |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.728 OTindex: 28.583
|
@allone: Inderdaad. Dat is het voordeel in een constitutionele monarchie, waar de vorst nog het één en ander in de melk te brokkelen heeft. Die kan de dames en heren politici bij een oor pakken en op deze wijze bij de les houden. Volgens zeggen deed Bea zoiets. Natuurlijk vinden politici dit maar lastig vandaar dat, in het kader van meer democratie, de vorst meer en meer buitenspel wordt gezet. |
|
Emmo Stamgast
|
SamuiAxe: Gezien, de eerste aflevering van Vikings. Inderdaad één met potentie. Ik vraag me af, in het begin is er sprake van een zonnebord en een zonnesteen in verband met de navigatie. Het zonnebord gebruik je om de koers te bepalen als er zon is, de steen als er geen zon is. Heb je al uitgepuzzeld hoe die twee werken? |
|
nietmeer
|
@Emmo: @venzje: Mijn verontschuldigingen heren, ik heb recentelijk niet gereageerd op jullie uitgebreide postings naar mij. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik eventjes behoorlijk druk ben met andere dingen die mijn tijd opslorpen, (o.a. ledenwerving zelfverdedigingsclubje ). Ik kom er echter zeker op terug! En dat van het zonnebord en zonnesteen ga ik uitvogelen (Heb namelijk geen flauw idee ) U hoort nader van mij... |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
@Emmo: Interessant! Ik ben ook eens gaan zoeken. Wellicht had je het zelf al gevonden: een artikeltje over de zonnesteen. En hier iets over het zonnebord. SamuiAxe: Beter dat, dan dat je hier zit uit verveling. Wil het een beetje lukken met de werving? Laatste edit 22-05-2014 08:16 |
|
Emmo Stamgast
|
@venzje: Zoals in de serie weergegeven, anders dan in je links, werkt het zonnebord op de declinatie van de zon. Bij een gelijkblijvende declinatie zal de schaduw van een vertikale pin (waterpas want drijvende in een kom met water) altijd even lang zijn. Hierdoor kun je met een zekere mate van nauwkeurigheid de juist breedte volgen. In de serie zitten dus twee fouten: 1: op deze wijze weet je nog altijd niet war het westen is, alleen maar je (verschil in) geografische breedte 2: op langere reizen varieert de declinatie. Afhankelijk van het seizoen kan die variatie positief of negatief worden (herfst of lente). Als je daar niet voor compenseert kom je verkeerd uit. De zonnesteen, ik houd het op een polarisatie effect, maar zeker weet ik het niet. Enne, nee, ik was er nog niet naar op zoek gegaan. Ik wist er al van, dankzij Discovery Channel. |
|
venzje Oudgediende
|
@Emmo: Nou ja, ook met fouten was het natuurlijk beter dan niks. De compensatie voor declinatie hadden ze vermoedelijk al in de gaten, die jongens waren voor hun tijd aardig slim met navigeren. Misschien dienen daar die korte streepjes voor? En polarisatie lijkt mij inderdaad ook het meest voor de hand liggen. |
|
Emmo Stamgast
|
@venzje: Ben inmiddels achter die polarisatie. IJslands spaat geeft door breking twee afbeeldingen, die beide gepolariseerd zijn. Bij een homogeen kristal is de polarisatierichting hetzelfde. Als je beide beelden even helder ziet weet je waar de zon zou moeten zitten. Dat zonnebord, daar ben ik zelf ook nog niet achter. De beschrijving van die Hongaar kan ik niet (precies) volgen. Het is inderdaad logisch dat de Vikings weet hadden van de declinatie, hoogstwaarschijnlijk ook van de waarden en uiterste limieten, ofschoon ik niet weet of ze idee hadden van het achterliggende principe (ashelling van de aarde). Ik heb zo'n idee dat er nog wat onderdeeltjes missen waardoor de correcte functie en het gebruik onduidelijk zijn. |
|
venzje Oudgediende
|
@Emmo: Het achterliggende principe hoefden ze natuurlijk niet te weten, als ze maar wisten hoe ze ermee moesten omgaan. (Ik weet ook niet in detail hoe mijn computer werkt, maar wel wat ik ermee kan.) Dit artikel gaat overigens nog wat dieper in op enkele problemen. Laatste edit 22-05-2014 10:49 |
|
Emmo Stamgast
|
@venzje: Voor mij verduidelijkt het niet zoveel. Wat mij opvalt is dat de nauwkeurigheid nogal vreemd wordt voorgesteld. In je link, en op andere plaatsen, wordt een nauwkeurigheid verondersteld van enkele graden. Dit is stukken beter dan de nauwkeurigheid van het oude magnetische kompas. In de gouden eeuw werd op streken gestuurd. Één streek is 1/32 van een circel en daarmee 11,25 graden. Als je verondersteld dat "enkele graden" vijf graden kan betekenen zouden de oude Vikingen een factor twee beter zijn geweest dan de Oost-Indiëvaarders. |
|
venzje Oudgediende
|
@Emmo: Op het onderzoek is vast wel wat af te dingen. Maar het is ook niet ondenkbaar dat in onbruik geraakte technieken beter zijn dan de nieuwe. Dat zou niet voor het eerst zijn. |
|
thecrafter Erelid
WMRindex: 2.644 OTindex: 808
|
SamuiAxe Vraagje, merk jij wat van de staatsgreep in thailand? |
|
nietmeer
|
@thecrafter: We merken er hier op Samui natuurlijk wel iets van, maar eigenlijk valt het mee. Veel toeristen hebben hun vakantie naar Thailand omgeboekt of geannuleerd dus is het erg rustig op het eiland, rustiger dan normaal. Ook is er een avondklok ingesteld door de militairen. Dit betekend dat niemand zich tussen 22:00 uur en 05:00 uur op straat mag bevinden. Niemand! Ds ook geen buitenlanders! Voor mij persoonlijk heeft dit geen consequenties, om 10 uur lig ik meestal al op bed en ik ga om 6 uur naar de markt voor mijn ochtendkoffie Verder is het op Samui rustig, geen overdadig vertoon van militairen of Politie, Bangkok is waar het allemaal te doen is. Hier is het toch een beetje de ver-van-mijn-bed-show.. |
|
nietmeer
|
@Emmo: @venzje: Jullie conversatie met interesse gelezen, en ik blijf er deze keer lekker tussenuit! Ik heb weinig zinvols toe te voegen aan de zonnebord- IJslands spaat discussie |
|
Emmo Stamgast
|
SamuiAxe: flauwerd! |
|
nietmeer
|
@Emmo: Misschien, maar wél zo verstandig in deze |
|
nietmeer
|
@venzje: 2 Juni start de nieuwe cursus en ik heb inderdaad al een aantal aanmeldingen Ik denk dat ik uiteindelijk zo'n acht pupillen heb, mooi aantal omdat ik dan de gelegenheid heb om ieder voldoende aandacht te geven! Natuurlijk, een club van 20 man levert meer op, maar ik doe het niet om het geld, dan maar wat minder. Overigens doe ik in juni een workshop, ben daarvoor gevraagd door een Yoga & Fitness centre, leuk Ik vond recentelijk een FB-pagina, speciaal voor lieden die op Samui wonen. Hoewel ik niet stuk ben van FB ben ik natuurlijk opportunistisch genoeg om er gebruik van te maken als mij dat zo uitkomt Onderstaande advertentie heb ik op die pagina geplaatst, samen met wat foto's. Ik heb behoorlijk veel respons gekregen! 'Learn self-defence in a pleasant, friendly and fairly relaxed way. Skilled in several styles of martial arts. 3 lessons per week, (approx. 2 hours per lesson with a short break to drink a bit and wipe your sweat ). The lessons are given in an outdoor environment. I don't teach a specific style! I will teach you how to defend yourself against attacks by using fairly simple, yet extremely effective techniques. The attacks include, (but are not limited!) to punching and kicking, stick- and knife-attacks, grappling, grabbing and strangulations.Anyone can attend, no skill set necessary. I accept students from 18 years up. Residential in Lamai. New class starts on the 2nd of June.. Affordable fees. For more info please email bxxxxxxxxxgmail.com.. Please reply only through email as I don't use FB very much!'Zo is FB toch nog ergens goed voor . Laatste edit 24-05-2014 00:05 |
|
nietmeer
|
SamuiAxe: als mn reiskosten nou vergoed worden zou ik me graag inschrijven, maar helaas |
|
nietmeer
|
@Ronnymij: Ik zou je er heel graag bij willen hebben! Jouw kennis, gecombineerd met jouw buitengewoon aardige karakter, zou van jou een geweldige Sensei maken! Daar ben ik van overtuigt |
|
Emmo Stamgast
|
Quote: and fairly relaxed way. ahem.... |
|
nietmeer
|
@Emmo: Euh... 'fairly' hè.. Míjn versie van redelijk Ik ben zelf inmiddels een ouwe lul aan het worden, dus ik maak me niet meer zo druk, maar in mijn glorietijd draaide ik mijn hand niet om voor 150 push-ups, gevolgd door 200 sit-ups. Nu sta ik ontspannen voor de groep en zeg; 'UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN!... Da's voor mij 'fairly relaxed'..... Laatste edit 24-05-2014 00:23 |
|
nietmeer
|
@Lennie: De update: Bruintje: Zo af en toe komt hij nogeens langs om wat te snacken. Soms zie ik hem 3 weken niet en dan komt hij 2x in drie dagen. De laatste keer dat ik hem gezien heb is inmiddels ongeveer 3 weken geleden. Hij zal dus wel binnenkort weer op de stoep staan Lady en Kauw: Lady is goed opgeknapt van de bloed-parasitaire infectie, de antibiotica zijn goed aangeslagen. Sinds enige tijd krijgen zij en Kauw elke dag o.a. ieder een gekookt kippenkarkas. Die koop ik bij de Tesco en wegen 500 gram per stuk. Ze zijn er dol op! Lady is mooi aangekomen, toen ze ziek was woog ze ongeveer 10 kilo, nu schat ik haar op 13-14 kilo Kauw is Kauw, die hond is niet kapot te krijgen, gelukkig! Grijsje, (zo zal ik haar maar noemen), kwam terug van een verblijf bij de Dog-Rescue nadat haar staart er afgehakt was. De wond was goed genezen, maar ze had natuurlijk nog steeds geen tehuis en bleef over de straten zwerven, dezelfde als waar ze eerst rondstruinde. Ook haar bracht ik regelmatig een karkas en een in die straat wonende familie gaf haar ook regelmatig te eten. Dus honger leed ze niet. Maarja, ze bleef een zwervertje. Ze heeft de gewoonte om scooters hard blaffend te volgen, niet uit kwaadaardigheid! Voor haar is het een spelletje. Nadat ze weereens een klap met een stuk hout had gekregen van een stuk tuig op een scooter hebben we contact opgenomen met de Dog-Rescue.. Één van de daar werkende dierenartsen kende Grijsje nog en wist dat het een schat van een dier is. Hij heeft zich haar lot aangetrokken en is haar komen ophalen. Ze leeft nu bij de dierenarts thuis en maakt het goed |
|
omabep Oudgediende
WMRindex: 10.853 OTindex: 3.187
|
SamuiAxe: Fijne update doet me goed te horen dat alles nu in orde is voor deze honden. Hopelijk komt het besef daar ook nog eens dat ze geen honden (dieren) moeten pijnigen, dit kun je mooi gelijk overbrengen in je lessen, dan verspreidt het zich vanzelf en wie weet houdt het dan op en gaan ze er zelfs goed voor zorgen. |
|
venzje Oudgediende
|
Quote SamuiAxe:
Nu sta ik ontspannen voor de groep en zeg; 'UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN! UP! DOWN!...' Zo geef ik ook wel eens gymnastiek aan ambtenaren, maar dan gewoon in het Nederlands. Mijn volgende opdracht is dan: 'EN NU HET ANDERE OOG!' |
|
Emmo Stamgast
|
|
|