hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

1 2 3 4 .... 25 26 27 [28] 29 30 31 41 42 43 44

Linux Cafe

25-03-08 19:59:27
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Zo, na zestien kernel panics heb ik besloten de kernel toch maar automatisch te laten bouwen door genkernel (Gentoo 2007.0).. Nu werkt het, duurt alleen vijfendertig seconden om op te starten 8O Da's onacceptabel, zelfs Ubuntu zit onder de dertig *( Nu is hij bezig met het compilen van Qt en KDE... En daar is hij snel mee, gezien de grootte van die twee 8O Ik heb 'm twee uur geleden aangezet en nu is hij bijna klaar, m'n laptop heeft er een nachtje op staan pruttelen :o Gelukkig heeft kdebase-meta maar 132 dependencies (A)

Straks komt OpenOffice.org aan de beurt, da's pas een monster :P

25-03-08 21:25:08
Doctor Insano
Erelid

WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
Bij ons hier zit mijn broertje die zijn Windows om zeep heeft geholpen en nu een ouwe Ubuntu heeft. Nu wil dat joch Habbo (hij heeft geen leven) doen, maar het gaat niet goed met Shockwave player. Iemand die kan helpen?

25-03-08 23:09:54
Ikke
Oudgediende

S
De enige oplossing die ik ken is de windowsversie van Firefox onder Wine installeren en daar dan Shockwave in installeren.

26-03-08 22:06:29
Ikke
Oudgediende

S
Gentoo leeft :D

26-03-08 22:17:16
Doctor Insano
Erelid

Quote Ikke:
De enige oplossing die ik ken is de windowsversie van Firefox onder Wine installeren en daar dan Shockwave in installeren.
Hmmm, dat valt idd te proberen. Goeie. Had ik zelf nog niet aan gedacht, ik dacht aan direct shockwave installeren. Ik zal eens kijken of het lukt.

30-03-08 13:09:52
Ikke
Oudgediende

S
Zo, nog wat wijzigingen in m'n Gentoo installatie:

1. alsa-utils geinstalleerd en alsasound aan het boot runlevel toegevoegd, de PCM slide verdwijnt nu niet meer bij het herstarten

2. /usr/portage - de directory waar portage alle ebuilds bewaart - naar een reiserfs-paritite verhuisd. Reiserfs is extreem snel in het afhandelen van grote aantallen kleine bestanden, dat maakt het perfect voor /usr/portage, want daar staan iets van vijfenveertigduizend textfiles van onder de vier KB in

30-03-08 15:07:16
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Ikke: hoesnel gaat dat compileren van iets?

noem een redelijk pakket en zijn tijd
ik ben nieuwsgierig

30-03-08 15:08:47
Ikke
Oudgediende

S
OpenOffice.org 2.3.1: 3 uur, 25 minuten, 49 seconden en 14 honderdsten. Dat is het enige pakket dat ik getimed heb.

30-03-08 19:40:34
heraux
Oudgediende

T S
ok, ik wilde een keer KDE op een Pentium-2,300 dual installeren - dat duurde iets langer..

30-03-08 20:42:49
Doctor Insano
Erelid

OpenOffice hoef je toch niet te compileren?
Compileren is toch ervoor zorgen dat hetzelfde programma in een andere programmeertaal werkt?
Naar wat ik weet werkt OpenOffice prima op Linux, of ben ik nou erg noob?

30-03-08 22:54:43
Ikke
Oudgediende

S
Compilen is het omzetten van source code (code die mensen kunnen lezen) naar object code (code die de computer kan lezen), niet het vertalen van een programma. Bij de meeste programma's kun je in 'compile-time' aangeven welke opties je er wel en niet in wil hebben, daardoor heb ik een hele hoop dingen die ik toch nooit gebruik uit OOo weg kunnen laten waardoor het sneller is geworden. Ook kun je dan bepaalde cpu-specifieke dingen activeren en bepaalde optimalizaties doorvoeren.

01-04-08 22:05:31
heraux
Oudgediende

T S
Quote Ikke:
Compilen is het omzetten van source code (code die mensen kunnen lezen) naar object code (code die de computer kan lezen), niet het vertalen van een programma. Bij de meeste programma's kun je in 'compile-time' aangeven welke opties je er wel en niet in wil hebben, daardoor heb ik een hele hoop dingen die ik toch nooit gebruik uit OOo weg kunnen laten waardoor het sneller is geworden. Ook kun je dan bepaalde cpu-specifieke dingen activeren en bepaalde optimalizaties doorvoeren.

(nee?) compilen is het stapelen van code blokken die met een linker tot een geheel worden geregen - die blokken code is inderdaad objectcode - die later met de linker tot een binary wordt omgezet.

Binaries hebben verschillende extenties..

In windows is dat EXE - in DOS kan dat COM zijn, maar meestal EXE - in netBSD is dat .o (of extentie-loos) voor bepaalde applicaties kan dit een SO bestand zijn. Maar ook LIB is mogelijk. Want Libs zijn eigenlijk Executables met meerdere routines die aangesproken kunnen worden.

Het Lib concept is al heel oud.
De OVL is ook een soort Lib - en heet Overlay. Het overlay is een methode om EXE bestanden meer ruimte in het geheugen te geven. Door specifieke taken te koppelen als ze nodig zijn - Lib (bibliotheek) kan dit ook zijn maar hoeft niet.

De EXE file is een ontwikkeling die volgde op de COM file en de COM file is een erfenis van CP/M. CP/M programma's pasde in blokken van 64K - Com-files kunnen dus maar 64K aanspreken. 64K is een segment.

De EXE file maakte het mogelijk buiten het 64K segment te werken (CALL FAR)
De Opvolger van EXE is PE (met extentie EXE)
en nog heel wat meer - die in Protected modus kunnen werken (windows)

De eerste Twee letters in de oude EXE file beginnen met MZ - dat zijn de initialen van de ontwikkelaar van het EXE concept.

tot zo ver mijn geheugen.

Com files kun je zelf maken met debug
debug

voorbeeld :
- a 100 {enter}
mov ah,0 {enter}
int 10 {enter}
int 20 {enter}
{enter}
rcx
: lengte in bytes (3)
f bestandnaam.com
w (scrijf)
q (quit)Exe files worden gemaakt met een compiler die een programmeer taal omzet in een object code - en daarna wordt deze met LINK of een 32bit Linker tot de Executable omgezet.

Het maken van Libs in unix gebeurt via GCC middels Libtool - specifiek om libraries te bouwen. Volgens mij doet Lunix dit ook.

Compileren is dus verzamelen en stapelen van programma onderdelen. de Pre-processor 'CC' verzameld eerst alles wat nodig is om het bouwen te kunnen uitvoeren.

01-04-08 22:08:51
Ikke
Oudgediende

S
Quote Thefreedictionary.com:
3. Computer Science To translate (a program) into machine language.

Wat ik zei dus 8-)

02-04-08 08:18:54
Doctor Insano
Erelid

Wat houden eigenlijk 64 bits en 32 bits processors in?

02-04-08 08:34:50
Ikke
Oudgediende

S
64-bit is een uitbereiding op de 32-bit instructieset. In een 32-bit setup kan de computer maximaal 2^32 = 4GB aan geheugen aanspreken. In een 64-bit setup is dat 2^64. Verder moet een 64-bit systeem theoretisch sneller werken dan een 32-bit systeem. In werkelijkheid betekent 64-bit een driverhel en bepaalde dingen (zoals flash-player voor youtube) werken er niet onder.

02-04-08 10:20:08
Doctor Insano
Erelid

Zegt me niet zoveel.
Ff een vraagje, kan je een X86-64 processor ook aanspreken alsof het een 32bits is. Gewoon door van al je programma's/OSses de 32 bits versie te installeren, net als ik nu doe op mijn eigen 32 bits processor?

02-04-08 20:38:48
Ikke
Oudgediende

S
Je kunt 32-bits programma's installeren in een 64-bits omgeving, zolang die programma's maar in userspace draaien, dus geen drivers ed. En waarom zou je dat willen? Want dan kun je net zo goed 32-bits gaan, dan bottleneck je je 64-bits installatie alleen maar.

03-04-08 07:32:08
Doctor Insano
Erelid

Ik zie de laatste tijd zoveel 64 bits AMD's dat ik het me begon af te vragen.

18-04-08 13:42:30
Ikke
Oudgediende

S
In Gentoo 2007.0 is me zojuist in een uur gelukt wat me in drie maanden Ubuntu 7 nooit gelukt is: Civilzation IV onder Cedega draaien en dan *alles* functioneel hebben, zonder crashes :D

Tot zover Ubuntu's gebruiksvriendelijkheid ;)

27-04-08 18:32:51
tosti
Senior lid

WMRindex: 416
OTindex: 249
zeg kan iemand mij uitleggen wat 'chipset' presies inhoud/betekend?? gister op de PCdumpdag [8)] vroegen ze er de hele tijd naar..

27-04-08 19:57:00
heraux
Oudgediende

T S
Elk apparaat is gebouwd rond een chipset.
Een set chips die een bepaalde eigenschap
en mogelijkheden specificeerd.
Meestal is het beperkt (geintegreerd)
in één enkele chip.

Voorbeeld:

Een chipset van een videokaart
Die fabrikant specifiek is
die een bepaalde resolutie
mogelijk maakt en bepaalde
beeldverwerkingen ondersteund.

Of controllers
zoals netwerk, geluid
en opslag - die bepaalde
mogelijkheden hebben
zitten ingebakken in een
bepaalde chip.
Deze chip bepaald voor
een groot deel de
mogelijkheden van de pc
Dat heet dan de* Chipset
(of het?)

De chipset bepaald dus
de mogelijkheden en beperkingen
van een systeem.

Chipset hebben drivers nodig
nieuwere drivers laten de chip
beter omgaan - of activeren
verborgen mogelijkheden.

Chipset Fabrikanten:

VIA
INTEL
COMPAQ
HP
DELL

Kaart specifieke drivers
ATi video
Nvidia video
RealTek net, geluid
Intel controllers

02-05-08 21:35:40
damasta
Senior lid

WMRindex: 809
OTindex: 9
Wnplts: Edam
T
[*] ik ken *Linux
[ ] ik ken *Linux niet
[*] Ik gebruik *Linux
[ ] Ik gebruik nooit *Linux
[ ] Ik overdenk het te gaan gebruiken
[ ] Vertel, wat is *Linux

Ik gebruik Ubuntu maar wil ergens anders op overstappen

wat moet ik gebruiken als ik het makkelijk wil kunnen installeren maar wel aan te passen is
Zelf denk ik aan Debian of opensuse, maar tips zijn handig

08-05-08 10:55:37
Ikke
Oudgediende

S
openSUSE 10.3 en Debian Etch zijn beide distro's die zichzelf bewezen hebben. Ubuntu is wel op Debian gebaseerd, dus Debian zal je in eerste instantie misschien makkelijker vallen omdat veel dingen hetzelfde blijven. OpenSUSE zit meer op de bleeding-edge van de technologie, ontwikkelingen gaan snel. Debian gaat wat langzamer maar is daardoor een van de stabielste distro's die je maar kunt vinden. Van openSUSE komt over anderhalve maand versie 11 uit, het is denk ik wel waard om die eens een keer uit te proberen. De testversie van Debian is op het moment Lenny, maar het duurt nog wel een tijdje voordat die stabiel verklaard wordt.

13-05-08 18:48:34
nietmeer

[x] ik ken *Linux
[ ] ik ken *Linux niet
[x] Ik gebruik *Linux
[ ] Ik gebruik nooit *Linux
[ ] Ik overdenk het te gaan gebruiken
[ ] Vertel, wat is *Linux

*Linux (alle Uni* varianten zijn bedoeld - geef even aan welke jij bedoeld.

- Linux Debian en Suse en KDE (maar dat is standaard
- FreeBSD
- NetBSD
- Solaris
- OpenBSD
- Afgeleiden
- Anders

MAAR: Ik heb ook windows voor spellen of als Linux weer eens sloom is.. *zucht :P

13-05-08 19:23:32
Ikke
Oudgediende

S
Ik snap je post niet helemaal, maar ik zal toch proberen erop te antwoorden:

Hier kun je alle Linux-varianten bespreken. Debian en Suse != Linux. Linux is alleen de kernel, de rest is userland. Linux is ook geen Unix, Linux is een Unix-kloon. BSD en Solaris zijn wel Unix, evenals MacOS.

KDE is ook geen Linux-distributie, KDE is een desktop environment

En als linux sloom wordt, dan doe je iets verkeerd :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 25 26 27 [28] 29 30 31 41 42 43 44

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven