hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-11 08:00 - 75421 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek

1 2 3 4 .... 41 42 43 [44] 45 46 47 152 153 154 155

Discussie over Geert

25-11-09 19:03:37
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
@timwijn: Kijk dan ben ik het wel helemaal mee je eens. Mensen die een religie hebben mogen wel in de politiek maar ze moeten niet hun religie als uitgangspunt nemen. En tuurlijk nemen ze daarbij hun gevoel van moraal en opvoeding bij mee. Bij die opvoeding zit dan ook de religie. Maar ik geloof ook dat we geen godsdienst nodig hebben om waarde te hechten aan dat soort regels. :ja

Maar ze moeten er geen wetten gaan baseren op een oud boek of wat een profeet vroeger wel of niet heeft gezegd. Zo zegt de naam christenunie bijvoorbeeld, dat ze hun geloof als uitgangspunt hebben.

Verder bestaat ook het gevaar dat mensen zich laten beïnvloeden door de kerk of moskee. Zal er bijvoorbeeld een islamitische party komen, dan zou het kunnen gebeuren dat in de moskee word aangespoord daar voor te stemmen.

25-11-09 20:45:22
Loek
Oudgediende

WMRindex: 1.758
OTindex: 19.419
Quote rickhoogenband:
Het wil niet vertellen hoe het eraan toe gaat, hij wil vertellen waarom ze er niet bij horen.

het zijn mensen in een land wat gedeeltelijk op Europese grond ligt dus ze horen er sowieso bij. of niet, maar dat gaat alleen om de ligging.

26-11-09 02:07:07
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
BSN Tatoo : ook voor u van belang

Eerbiedig de oproep - print uw BSN op uw arm voor een beter, veiliger, gezelliger, optimaler, bestuurbaarder Nederland.

Ook in Uw belang!

26-11-09 14:07:53
nietmeer
Quote heraux:

Eerbiedig de oproep - print uw BSN op uw arm voor een beter, veiliger, gezelliger, optimaler, bestuurbaarder Nederland.

Ook in Uw belang!

wat heeft dit met Wilders te maken?

26-11-09 14:14:20
Sterre
Senior lid

WMRindex: 261
OTindex: 653
@wino: Waarom mag je een relegie niet als uitgangspunt gebruiken?? De politiek moet toch een afspiegeling zijn van de samenleving.

26-11-09 14:16:45
pietjevlip
Oudgediende

WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote Sterre:
@wino: Waarom mag je een relegie niet als uitgangspunt gebruiken?? De politiek moet toch een afspiegeling zijn van de samenleving.
Een samenleving die velen ook liever zonder religie zouden zien.

26-11-09 14:17:56
heraux
Oudgediende

T S
Quote rickhoogenband:
Quote heraux:

Ook in Uw belang!

wat heeft dit met Wilders te maken?

Wilders zegt weg met Art-1 grondwet
dan Tatoo ik mijn BSN op mijn arm

26-11-09 14:51:52
timwijn
Erelid

WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
@pietjevlip: maar gezien het percentage stemmers op CU, CDA en SGP is er blijkbaar een duidelijke behoefte aan religie in politiek. En bij afspiegeling gaat het om afspiegeling (a)

(ok, toegegeven, veel mensen stemmen op deze partijen zonder een idee te hebben van de inhoud, maar doen dit omdat hun ouders of kerkgenootschap dit promoot)

26-11-09 15:01:28
pietjevlip
Oudgediende

@timwijn: Het is een beeld wat vaak geschetst wordt van religieuze opvoeding, maar als trouw SGP-stemmer kan ik dat ten stelligste ontkennen...

Ik moet de stemwijzer nog onder ogen krijgen die mij een ander advies geeft.

Voor sommige mensen is het wat lastig te begrijpen dat anderen een andere stemkeuze maken omdat ze simpelweg een andere mening hebben.

En de drie partijen die je noemt vangen ondanks hun christen-zijn ook nog stemmen van niet-christenen ;)

26-11-09 15:07:28
timwijn
Erelid

S
Sterre gaf aan dat er niets mis is met religie in de politiek met het argument dat de politiek een afspiegeling van de bevolking moet zijn.

Vervolgens geef jij aan, dat er ook een grote groep is die geen religie in de politiek wil.

Ik zeg dat dat argument niet als tegenargument gebruikt kan worden, aangezien het om afspiegeling gaat in het argument van Sterre.

Het spijt me, maar jou reactie daarop kan ik niet helemaal volgen. Ik begrijp dat jij SGP stemt, en dit vanuit eigen keuze doet en er ook niet-religieuzen op religieuze partijen stemmen. Maar dat is dan eigenlijk een verdere uitleg van wat ik zeg, toch? Terwijl het bij mij juist overkomt alsof je er tegenin gaat :P

26-11-09 15:46:47
wino
Senior lid

S
Quote Sterre:

Omdat als je religie gebruikt om wetten of beslissingen te nemen in de politiek, je eigenlijk je geloof aan het afdwingen bent op de gehele bevolking. En dit is ook al tegen de grondwet. Vrijheid van religie == geen religie in de politiek.

26-11-09 16:05:19
kashmir
Senior lid

WMRindex: 311
OTindex: 150
Wnplts: Aalten
S
@Sterre:
Geen aanval op jou ofzo, maar heeft de SGP niet ooit verkondigd dat ze voor een theocratie waren?
Dat is toch al een behoorlijke stap in de richting van je geloof opdringen aan de bevolking, en dat lijkt mij in een vrij land niet juist. En wettelijk zou dat sowieso al niet mogelijk zijn op dit moment.

26-11-09 16:14:28
Loek
Oudgediende

Quote kashmir:
@Sterre:
maar heeft de SGP niet ooit verkondigd dat ze voor een theocratie waren?

klopt helemaal. 1 van de standpunten van de sgp is het opnemen van de bijbel in de grondwet

26-11-09 16:21:44
timwijn
Erelid

S
Maar, we leven in een democratie. Dat komt van Demos en Krateo - correct me if I'm wrong - wat staat voor Het Volk Heerst/Regeert.

Wanneer de meerderheid van het volk religie in de politiek wil, wanneer de meerderheid moslims in de politiek wil, wanneer de meerderheid een theocratie wil.. dan krijgt het volk dat.

Ben je daar tegen, ben je dus tegen een democratie dan stem je maar op een partij die dat ook vindt en als dat niet voldoende werkt sluit je je aan bij zo'n partij en help je hen hun boodschap over te brengen.
That's all you can do in Nederland :ja

26-11-09 16:23:35
kashmir
Senior lid

WMRindex: 311
OTindex: 150
Wnplts: Aalten
S
@timwijn:
aanvulling, de democractie is bedacht door plato.
Het officiele idee achter democratie is dat het volk een vertegenwoordiger kiest en die alles beslist.

26-11-09 16:24:29
wino
Senior lid

S
@Loek: @kashmir: Dan zou nederland niks beter worden dan elk ander land met de Sharia. En zou van vrijheid van religie al helemaal niks terecht komen.

Vandaar:
Vrijheid van religie == geen religie in de politiek

@timwijn:
Dus jij zou er geen problemen mee hebben dat we het christomdom verbieden als 50,1% van de bevolking dat wil. (Of in de huidige democratie: Als een groep partijen genoeg kunnen samenspannen daarvoor)

Edit: Dan is het dus ook niet erg als Wilders aan de macht komt en alle Islamieten aan een kruis nageld. Want als hij aan de macht komt is het toch de wil van de bevolking? :nee
Daarom vind ik: Zelfs de overheid zou bepaalde weten niet mogen overschrijden, ook al hebben ze de hele bevolking met hun mee. :ja

26-11-09 17:17:17
timwijn
Erelid

S
@wino: ik sta dan ook niet achter een volledige democratie, maar wat jij zegt, dat er grenzen zijn waar niet overheen gegaan kan worden.

Dat hebben wij in Nederland gedaan door een grondwet op te stellen en andere interlandelijke afspraken als de rechten van de mens te accepteren.
Meningsuiting en vrije keuze en uiting van religie (mits binnen de grenzen van alle andere wetten) hoort daar ook bij.

En daarom ben ik ook niet zo bang voor dat geschreeuw van Wilders, behalve zijn opmerking om aan de grondwet te komen :ja Daar blijf je gewoon vanaf!
Quote:
geen religie in de politiek

Het blijft lachen, want ik zie het niet geloven in een God ook als religie, dan geloof je bijvoorbeeld in de wetenschap. (niet zo verstandig, zo blijkt bijvoorbeeld uit dat artikel over opwarming van de aarde). Al je overtuigingen komen ergens vandaan, waar je je mening, je normen en waarden vandaan haalt, je manier van denken op baseert, dat noemt men religie :)

26-11-09 18:47:41
Kpuc
Oudgediende

WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het is pas een religie als er vreemde machten of wezens als een god worden vereerd. Wetenschap is wars van goden :P Of je moet theologie ook als wetenschap beschouwen 8O

Wat ik nu zo jammer vind, over dit soort berichten hoor je de achterban van Geert dan weer niet 8)

26-11-09 19:03:22
heraux
Oudgediende

T S
Religie heeft niet zozeer iets met onzichtbare Goden te maken - maar met samenkruipen en samen geloven in iets, iets beleiden..

De God kan vanalles zijn, en dus vooral GEEN vreemde entiteit..

En Wetenschap kan bijdrage aan de Religie - want de vraag is natuurlijk wie de wetenschap aandraagt -

Denk maar aan de Klimaat Religie

26-11-09 19:44:41
Loek
Oudgediende

ik geloof dat het al weer bijna 8 uur is...

26-11-09 19:54:29
pietjevlip
Oudgediende

Kpuc: Religie is vrij breed hoor, godsdienst is al een ander verhaal... (godsdienst is religie maar religie hoeft nog geen godsdienst te zijn.)

Zo is het boeddhisme in de kern geen godsdienst, maar wel degelijk een religie :ja

@Loek: tijd is relatief :P

26-11-09 20:14:08
Kpuc
Oudgediende

WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Pietje, das waar. Boeddhisme is eigenlijk een mooie vorm van leven wie ik zou uit kunnen dragen :P Hoewel ik met wedergeboorte dan weer wat moeite heb 8O

27-11-09 10:38:06
wino
Senior lid

S
@timwijn: Aanschouw het volgende artikel uit de grondwet:
Quote:
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van geboden en voorschriften. (artikel 18)

Kortom iedereen heeft het recht te geloven wat hij wil en die te beoefenen.

En wat gebeurt er als we wetten en beslisingen gaan baseren op een geloof? Mensen worden verplicht te handelen naar een bepaald geloof, omdat ze de wet moeten volgen die gebaseerd is op een geloof. Dit is dus direct in overtreding van de grondwet!

Wat je zegt dat wetenschap ook een geloof is, is in mijn ogen gedeeltelijk waar. Dingen zoals de oerknal en de evolutie theorie zijn iid een geloof en zou de overheid dus niet mogen gebruiken om een wet op te baseren. Maar dingen als: 1+1=2 of de aarde is rond. Of in de zomer is het gemideld warmer dan in de winter. Deze dingen hebben niks met een geloof te maken. Ook niet met een wetenschappelijk geloof en zouden dus wel gebruikt mogen worden om een wet of beslissing op te baseren.

27-11-09 11:32:33
Descalon
Lid

WMRindex: 15
OTindex: 36
Wnplts: Ver
T
Quote pietjevlip:
Kpuc: Religie is vrij breed hoor, godsdienst is al een ander verhaal... (godsdienst is religie maar religie hoeft nog geen godsdienst te zijn.)

Zo is het boeddhisme in de kern geen godsdienst, maar wel degelijk een religie :ja

Ik moet je verbeteren. Religie = Godsdienst. Geloof is daarintegen een heel ander begrip.

27-11-09 12:04:04
heraux
Oudgediende

T S
Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit.
Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.

wiki

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 41 42 43 [44] 45 46 47 152 153 154 155

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven